"ביזו אותנו, הוציאו אותנו אפסים"

מאבק השבת בירושלים: חוסר תיאום בין הנציגים החרדים

הודעת ראשי המפלגות החרדיות על שמירת הסטטוס-קוו בירושלים, חושפת "בוקה ומבולקה", כלשון גורמים פוליטיים, וחוסר תיאום של ממש, בין ראשי המפלגות לבין הנציגים המקומיים בעירייה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הפגישה המשותפת, אמש (באדיבות המצלם)

"בוקה ומובלקה", זה התיאור שמעניקים גורמים פוליטיים בכירים על מה שמתרחש בשעות אלו בנושא המאבק על קדושת השבת בירושלים.

מאז הפרסום אמש (שלישי) של ההודעה המשותפת של ראשי המפלגות החרדיות - אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני, לאחר פגישתם עם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת וחברי ועדת הסטטוס קוו נראה כי קיים פער עצום לפחות בחלק מהמפלגות החרדיות בין עמדת ראשי המפלגות כפי שהוצגה אתמול לאחר הישיבה המשותפת לבין עמדתם של הנציגים המקומיים דבר שלטענת פרשנים פוליטיים אף מלמד על משבר הנהגה חריף.

עוד בנושא:

נדמה כי רבים וטובים בשדרת המפלגות החרדיות הוכו בהלם מהמסקנות החד-משמעיות זאת לאחר שהסברה אמרה כי אכן קיימת החרפה בנושא חילולי השבת בירושלים וכי הצדדים בפגישה, קרי ראשי המפלגות וברקת, יגבשו מסמך המחייב לצמצמה.

השאלה הניצבת כעת האם אכן המסקנות שפורסמו אמש יצאו על דעת כולם והאם אכן ראשי המפלגות החרדיות עומדים מאחוריהם. במקביל יש לבדוק מה משמעות המסקנות והאם יש להם השפעה על אופן הצבעתם של הנציגים המקומיים בעניין תקציב העירייה.

"ביזו אותנו והשפילו אותנו", טוען בשיחות סגורות נציג מקומי בכיר. "הוציאו אותנו אפסים, אחרי שאנחנו צועקים חודשים על החרפה בחילולי השבת ובכל יום יש כותרות ראשיות בעיתונים, באים כעת ראשי המפלגות ומסכימים עם הוועדה כי הכל היה פלופ אחד גדול. המצאה".

מנגד, אחרים טוענים כי דווקא הוועדה פעלה ללא אינטרסים וכעת מתברר כי העיתונים וחברי המועצה נגררו אחרי מספר חברי מועצה שחיפשו להתבלט ולגרוף כותרות על חשבון השבת. "כעת מתברר שהכל היה עורבא פרח", הם אומרים.

כאמור מהמסקנות שפורסמו אמש עולה כי אין החרפה בסטטוס קוו וכי חילולי השבת לא גברו באופן משמעותי מה שמייתר לכאורה את הדרישה להוספת סעיף באישור התקציב שיימנע תמיכה במקומות מחללי שבת.

מכתב חברי צוות השבת

מבדיקת "כיכר השבת" עולה כי בעוד בש"ס מיישרים לכאורה קו עם המסקנות שפורסמו ומתכוונים להצביע בעד התקציב כרגיל, הרי שב'דגל התורה' נשמעים קולות של מרד וכך נשמע הבוקר חבר מועצת העיר יצחק פינדרוס שמצהיר כי יש עדיין להתעקש להוספת הסעיף המדובר זאת לעומת שאר הנציגים שומרים על שתיקה.

יו''ר דגל התורה ח"כ משה גפני עדיין לא העביר הוראה לדרגי הנציגות המקומית כיצד עליהם לפעול וגם הסמכות התורנית של דגל התורה בירושלים, חברי ועדת הרבנים ובעיקר הגורם הדומיננטי הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק טרם התבטאו באופן פומבי.

במקביל, גם ב'אגודת ישראל' לא ברור האם כולם מישרים קו. חבר המועצה יוחנן וייצמן עוד לא אמר מה בכוונתו להצביע זאת למרות שלאחר הסערה עם פרסום דבריו ב"כיכר השבת" מהם עלה כי קרא תיגר על המנהיגות הפוליטית של חסידות גור (הסיעה המרכזית) - השר יעקב ליצמן, הצהיר פומבית כי הינו נכנע לסמכותו של ליצמן כך שלכאורה היה אמור לקבל על עצמו את מסקנות הוועדה, אך טרם עשה זאת.

בנוסף, גם ב'שלומי אמונים' מבקשים לקבוע עמדה ולקראת הכינוס של המרכז הארצי של אגודת ישראל בירושלים מבקש היו"ר סגן השר מאיר פרוש לשמוע את דעת האדמו"רים בנידון.

לא מן הנמנע שאם יראו ראשי 'אגודת ישראל' את התסבוכת שנוצרה והפער בין עמדות הנציגים יבקשו לכנס את מועצת גדולי התורה החסידית להכריע בעניין.

כאמור, בעוד בסיעה המרכזית הדרג הפוליטי הגבוה השר יעקב ליצמן הוא זה שאמור לכאורה לקבוע את העמדה - אותה כבר קבע אמש לאחר הפגישה, אך השאלה היא האם אכן חבר המועצה ויצמן יהיה ממושמע.

ב'דגל התורה' גם לא ברור האם הנציגות המקומית היא זו שתכריע או שמא חברי ועדת הרבנים יקחו את ההחלטה לידיהם ואולי דווקא הדרג הפוליטי הגבוה, קרי ח"כ גפני הוא שיקבע את הלך הרוח - כפי שאכן קבע אמש בפגישה המשותפת. אופציה נוספת הינה שההכרעה תעבור בסופו של דבר לידי המנהיגות הרוחנית בבני ברק.

כך או כך נדמה כי אנדרלמוסיה שכזאת ואי תיאום מוחלט לא חוו נציגי המפלגות החרדיות שנים רבות.

עם זאת חשוב לזכור כי מבחינת הנציגות החרדית, שעון החול הולך ואוזל, לקראת השעה המכריעה 18:00 בערב אז ועדת הכספים תקיים הצבעה על תקציב העירייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר