מדריך לשתיינים

לקראת פורים: כך תשרדו את נזקי האלכוהול

פורים זה כיף, ללא ספק. אבל אי אפשר להתכחש לצדדים הפחות חיוביים של המשקאות המשמחים שפוגשים אותנו בד"כ ביום שאחרי, וגורמים לנו להשבע שזה היה הפורים האחרון בו שתינו. באנו לעזור, ואספנו מספר עצות שיעזרו למתן את נזקי האלכוהול באמצעות הקפדה על כללי השתיה המומלצים (לחיים)

עד דלא ידע... אילוסטרציה (צילום: ניקי קלוין/ פלאש 90)

האח החמישי של 4 הבנים שכנגדם דברה התורה, הוא ללא ספק, האחד שאינו יודע לשתות. בכל שנה יש את המשתכר התורן שמתעקש להרוס את מסיבת הפורים העליזה כשהוא לוקח הרבה יותר מידי רחוק את מצוות ה'עד דלא ידע', ומאבד את עצמו לדעת (וגם את הספה החדשה), עם תופעות הלוואי הרות האסון של שתיית האלכוהול.

ובכן, אי אפשר להתכחש לצדדים הפחות חיוביים של המשקאות המשמחים הללו שפוגשים את כולנו בשלב כזה או אחר, גם אם לא במינון שיגרום לנו להקיא דווקא לתוך המרפסת של השכנה הכי קפדנית. אבל את התוצאות הקשות של השכרון, שגורמים לנו להרגיש ביום שאחרי כאילו דרסה אותנו משאית, ולהישבע שזה היה הפורים האחרון בו שתינו, בהחלט אפשר לצמצם ולמתן ע"י תכנון נכון והקפדה על כללי השתיה המומלצים.

עם תכנון נכון אפשר לשמוח ולצמצם נזקים (צילום: שאטרסטוק)

אז עכשיו מן הסתם, אתם מגחכים לעצמיכם, תוך שחזור הפדיחה התורנית שביצעתם בפורים שעבר, ותוהים איך בדיוק, אתם יכולים להקפיד על כללי שתיה נכונים במצב שכל מהותו הוא אובדן שליטה. אז לא, אנחנו לא מדברים על השמת גבולות אחרי שכבר התחלתם לשתות לשוכרה, במיוחד כשמצוות היום מורה לנו לעשות את ההיפך בדיוק. אבל ישנם בהחלט כמה עצות וטיפים שכוללים היערכות ותכנון מוקדם, במטרה למנוע הגעה למצב של שכרות לא מבוקרת ולצמצם את תוצאותיה הרות האסון, שיעיד כל מי שחווה הנגאובר אמיתי בחייו כי הן לא מהחוויות היותר מומלצות שיש.

ובכן, בתור כאלה ש - אנחנו מקווים לפחות - לא משתכרים הרבה יותר מפעם בשנה, לא ציפינו שתדעו. אז באנו לעזור ושאלנו את מירן חורי, יועצת יין ביקב תבור, איך כדאי להיערך למצב של שתייה מרובה על מנת לצלוח אותה בשלום ולמזער את הנזקים שלה.

הכנה מוקדמת

"שתיית אלכוהל בכמות מופרזת היא סוג של טראומה עבור הקיבה, לכן חשוב להכין אותה לפני לכל הסיפור הזה", אומרת חורי. "שיטה מומלצת מאד להקלה על הקיבה היא שתיית שמן זית מספר שעות לפני צריכת האלכוהול. בנוסף, רצוי מאד להימנע משתיית אלכוהול על קיבה ריקה, שהיא מתכון שבטוח להשתכרות מהירה והרת אסון. לכן מומלץ לאכול משהו קל בבוקר, לפני שמתחילים לשתות, והכי חשוב, להקפיד מאד על שתיית מים כל הזמן. גם לפני, וגם במהלך הסעודה, בין כוס יין אחת לשניה".

לדברי חורי, בניגוד לתפישה הרווחת שהמים מורידים מה'סטלה' הטובה ומונעים את השפעת האלכוהול, שתיית מים מרובה למעשה משפרת את יכולת הגוף לקלוט אותו ואף להצליח לשתות יותר.

"במצב של שתייה מופרזת בזמן קצר, הכבד מוצף מהעומס ולא מצליח לפרק את האלכוהול", היא אומרת, ומסיפה: "במקרה הטוב זה רק מונע את ההנאה שבשכרות וגורם לעייפות ולתחושה כללית רעה, אבל במקרה הגרוע זה עלול להביא למצב של סכנה. שתייה מרובה של מים לפני, באמצע ואחרי, מסייעת לחדש את פעילות הגוף ופירוק האלכוהול ובעצם מאפשרת לנו לשתות יותר בסופו של דבר ולהדר במצוות 'עד דלא ידע'".

איך אפשר למנוע הקאות ולגרום גם לסבתות לשמוח?

מסתבר שגם פה מדובר בהיערכות מוקדמת שלא תשמח את הקמצנים שביניכם. "במצב של שתייה לשוכרה קשה לעצור את עצמינו, כי אנחנו מאבדים את שיקול הדעת, מה שגורם לנו לשתות יותר". אומרת חורי ומצביעה על האיכות, לעומת הכמות כפתרון אפשרי לבעיה.

"שתיית אלכוהול איכותי תביא להשתכרות נכונה יותר ותמנע ברמת האפשר את תופעת הבחילה וההקאות. מומלץ להימנע מקניית משקאות זולים מחברות לא מוכרות, ולהקפיד על קניית יין משובח ואיכותי. יין שמיוצר בדרכים פיראטיות ביקבים מחתרתיים יכול להכיל כל מיני חומרי טעם וצבע רעילים שיכולים להחמיר את תופעות הלוואי הקשות, ביניהן הבחילות מוגזמות", אומרת חורי.

לדבריה, גם לסוגי השתייה ורמת האלכוהול יש תפקיד מרכזי בעניין הזה. " באופן כללי יין עדיף על פני שאר בני משפחת הכהלים, כי הוא ידוע כמשקה הגורם לשיכרון באופן מהיר לעומת אחוזי האלכוהול שלו הנמוכים באופן יחסי, ולכן הוא לא יביא במהירות למצב של הקאה, בניגוד לוודקה, ויסקי או טקילה".

יין עדיף משאר המשקאות (צילום: שאטרסטוק)

ניתן למנוע את כאב הראש המפוצץ של היום שאחרי?

"כאב הראש, הוא תופעת הלוואי הכי קשה של שתיית אלכוהול, לא תמיד הוא נמנע, אך בהחלט יש הרגלי שתיה שמביאים אותו ביתר שאת". אומרת חורי. ומוסיפה כי גם פה נכנסים לתמונה משקאות זולים שמכילים חומרים מסוכנים, שלא מדווחים על ידי היצרן, ועלולים לגרום לכאב ראש בלתי נסבל.

משקאות זולים יחריפו את כאב הראש (צילום: שאטרסטוק)

לדבריה, הבעיה מתעצמת במיוחד כשמדובר במשקה אלכוהול בווליום גבוה של 40% ומעלה המיוצר בארץ. "הקפידו על קניית המשקאות מיבואנים רשמיים המייבאים את המשקה מארץ המקור. אם זה וויסקי - מסקוטלנד, וודקה - מרוסיה וכדו'", ממליצה חורי.

מה בנוגע לערבובי משקאות?

"לא כדאי לערבב יין עם אף משקה אלכוהולי אחר" היא מזהירה. "וודקה ויין לדוגמה, הם שני משקאות שנעשים בצורה שונה והתגובה של הגוף למשקה היא שונה. בגדול כדאי להיצמד למשקה אלכוהולי שאיתו התחלתם, אבל ניתן לערבב בין משקאות המבוססים על אותו חומר גלם. כמו יין עם מוצרים שקשורים לענבים, (כמו קוניאק או ערק), או וודקה עם ג'ין (המבוססים על דגנים)".

אל תערבבו בין שמחה לשמחה (צילום: שאטרסטוק)

שילוב נוסף לא מומלץ של משקאות, הוא ערבוב האלכוהול עם שתיה מוגזת שגורם לספיגת האלכוהול בגוף במהירות. אז למרות המבצעים בקיוסק אל תעשו את השילוב של הוודקה - רד בול (כן, המבצעים של הקיוסקים לא הכי בריאים).

אבל אם בכל זאת...

לא הקשבתם לנו, שתיתם הרבה, ולא באופן הרצוי, ומצאתם את עצמכם מייחלים למותכם בשל הכאב ראש הנורא שתקף אתכם למחרת. מה עושים כדי להקל על המצב?

ובכן, בשוק ובקרב תרופות הסבתא קיימים פתרונות שלא ממש עוזרים:

•עוד כוסית כדי לסדר את הראש - זאת מן הסתם המלצה שהמציאו יצרני הוויסקי, כי זה לא באמת עובד. ארוחת בוקר שומנית רק תוסיף קלוריות ותרחיק אתכם עוד כמה גרמים מהכניסה לחליפה של החתונה, ולא רק זה, אתם תסבלו מצרבות ומכאבי בטן. מומלץ ללכת על ארוחה קלילה ועל שתייה מרובה של נוזלים.

•בקרב בחורי הישיבות, כולם מכירים את הפתרון של הבחור האחראי על ארון העזרה ראשונה, 'קח אספירין הכול יהיה בסדר תרגיש כמו חדש, רק לקרוע את הניילונים'. אז שימו לב, אספירין יקל אולי מעט על כאב הראש אבל יחמיר את הצרבות הקשות.

היום שאחרי... (צילום: שאטרסטוק)

אז מה כן?

"מומלץ לשתות מים, מים ועוד מים", ממליצה חורי בחום, ומוסיפה "גם לימון יכול לעזור. פשוט לסחוט לימון לתוך כוס מים ולשתות". מאכלים מתוקים עשויים לסייע אם מרגישים רעידות בידיים, והתרופה הכי טובה זה לשוב למיטה בבית ולחרוך את הסדין. שינה טובה פשוט תסייע לכם לצאת מהמצב הלא הכי נעים ולתת לגוף להתאושש מעט.

טיפ אחרון?

"אל 'תעופו' על המשקה ב-10 דקות. תהנו מהמשקה, מהארוחה ומהחג וקחו תזמן..."

פורים שמח!!!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר