מדענים מזהירים: וודקה עם 'רד בול' - כמו קוקאין

אחרי אין ספור מחקרים שדנו בשאלה האם שילוב ה'וודקה-רד בול' האהוב מזיק לבריאות, מגיע המחקר הבא: מדענים מאוניברסיטת פרדו מוכיחים כי ההשפעות הרעות של הקוקטייל הנפוץ על הגוף זהות להשפעותיו של הסם המסוכן (לחיים)

שידוך לא מוצלח (צילום: שאטרסטוק)

לא מעט שמועות, דיווחים ולבסוף גם מחקרים רפואיים דנו בשאלה האם שילוב ה'וודקה-רד בול' האהוב מזיק לבריאות או לא. ב-2011 הוחלט בשירות המזון במשרד הבריאות להוסיף על בקבוקי הרד בול את האזהרה "אין לערבב עם אלכוהול". אלא שכעבור מספר חודשים נערך מחקר בראשות ד"ר שי רייכר, יועץ מדעי בשרותי בריאות הציבור, וד"ר רינה ורסנו, מנהלת היחידה לניהול סיכונים במזון במשרד שקבע כי אין הוכחה להשפעתו שלילית של הקוקטייל הנפוץ על הבריאות.

הם כתבו כי גם במקרים הבודדים שהיה חשד להשפעה שלילית של שילוב המשקאות על הצורך, לא הוכח קשר של סיבה ותוצאה. עם זאת, סייגו השניים את דבריהם כשסיכמו "לא מן הנמנע כי בעתיד, עם פרסומם של מחקרים נוספים בתחום, תישקל שוב ההמלצה להוסיף את האזהרה 'אין לערבב עם אלכוהול' על משקאות האנרגיה". מסתבר שהם צדקו.

חוקרים מאוניברסיטה של המרכז לחקר ההתמכרויות בקנדה בדקו עשרות מאמרים אקדמאים בנושא אלכוהול ומשקאות אנרגיה שעברו ביקורת עמיתים ופורסמו בין השנים 1981 ל-2016, ומצאו 13 המתאימים לקריטריונים שלהם. מתוך הכתבות הללו 10 מאמרים הביאו עדויות על הקשר בין צריכת אלכוהול מעורבב עם משקאות אנרגיה, לבין סיכון מוגבר לנזק בריאותי, לעומת שתיית אלכוהול בלבד. המחקר סיווג את הנזקים הנגרמים לבלתי מכוונים (כמו מעידות או תאונות דרכים) ולמכוונים (כגון קרבות או אלימות פיזית).

לא משכנע מספיק? נראה מה תגידו על המחקר הבא שנערך באוניברסיטת פרדו: ניסוי שנערך על עכברים מתבגרים מצא כי שתיית משקאות אלכוהוליים המכילים קפאין גורמת לשינויים במוח של מתבגר, בדומה להשפעות הנגרמות משימוש בסם הקוקאין.

"נראה כי שני החומרים יחד דוחפים אותם מעבר לגבול שגורם לשינויים בהתנהגות ומשנה את הנוירוכימיה במוחם, בדומה לקוקאין", אומר ריצ'רד ואן ריין, פרופסור לכימה באונברסיטת פרדו ועורך המחקר. "אנחנו רואים בבירור השפעות של המשקאות המשולבים שלא היינו רואים אם היו שותים את המשקאות בנפרד".

אז נכון, למרות שהחוקרים השתמשו במילה "מתבגר", לא היינו מהמרים על זה במקומכם, גם אם עברתם את השלב הזה בחיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר