יום בשורה

אושר בטרומית: חזקת הגיל הרך תצומצם

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון - שינוי חזקת הגיל הרך) של חבר הכנסת יואב קיש, חוק שיכול לשנות הכל (men)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

זהו צעד של ממש עבור האבות שנאבקים כדי להיות בקשר רציף ואיכותי יותר עם ילדיהם: אמנם מדובר רק בקריאה טרומית שתצטרך לעבור עוד קריאות נוספות בהן ינסו מתנגדי החוק ואבירי זכויות הנשים (בלבד) לפגוע בחוק ההגיוני שקובע שאבא לא פחות טוב מאמא.

החוק הקיים קובע כי אם במקרה גירושין לא באו הורים בנפרד לידי הסכם או שבאו ההורים לידי הסכם, אך ההסכם לא בוצע, רשאי בית המשפט לקבוע את חזקת הילד כפי שייראה לו לטובת הקטין, ובלבד שילדים עד גיל 6 יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת.

לפי חזקה זו, הידועה בכינויה "חזקת הגיל הרך", במקרה שבו הורים נפרדו וילדם או ילדתם בני פחות משש שנים, הם יהיו אצל אמם כמעט תמיד אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת.

לאור הפסיקה המתחדשת בעניין זה והטענות העולות לגבי קיפוח הגברים באופן שיטתי, מוצע לשנות את הגיל הקבוע בחזקה לגיל שנתיים. ולפיכך "חזקת הגיל הרך", תצומצם ותחול על ילדים עד גיל שנתיים בלבד.

ח"כ יואב קיש, יוזם החוק אמר "לכל ילד יש זכות טבעית לשני הורים, לכל הורה יש את הזכות הטבעית להיות הורה לילדיו" זה המסר העיקרי של התיקון. המאבק שלי התחיל לפני כארבע שנים, עוד לפני שהייתי חבר כנסת. נפגשתי עם חבר שהיה אב לילדה, ויום בהיר אחד נאסר לו לראות את ביתו. בכנסת הנוכחית לא ניתן לבטל את חזקת הגיל הרך ולכן בחרתי להוביל פשרה לצמצום חזקת הגיל הרך, לגיל שנתיים. הצמצום יציל הרבה מאוד משפחות בישראל ויש בכך הישג גדול. בשלב מאוחר יותר נמשיך ונבטל לגמרי את חזקת הגיל הרך.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה כי היא מצטערת שהיום לא מבטלים לגמרי את חזקת הגיל הרך. השרה הוסיפה ואמרה כי "לא יעלה על הדעת שמדברים על שוויון רק כשזה נוח, צריך לדבר על שוויון כל הזמן. לכל ילד מגיע גם אבא וגם אמא. צריך לזכור שוועדת שניט שהוקמה על ידי שרת המשפטים דאז ציפי לבני. הוועדה קבעה שיש לבטל את חזקת הגיל הרך. היום זהו רק צעד ראשון וביטול החזקה עוד יגיע לפתחה של כנסת ישראל".

השרה סיימה ואמרה כי "שוויון בהורות צריך להיות גם בזמן הנישואים וגם בזמן הגירושין".

מתנגדי החוק טענו כי האבות ה"קבוצת כח אלימה" שהתפקדה לליכוד ו"הפעילה מנגנון סחיטה" כפי דברי ח"כ אורלי לוי אבקסיס בדיון. ח"כ יואב קיש הגיב ואמר כי זה הוא שקר מוחלט. זה לא מאבק של גברים ונשים. ולאחר מכן ביקש להודות לכל הנשים שמובילות את המאבק.

בעד הצעת החוק הצביעו 49 חברי כנסת ו 31 חברי כנסת התנגדו. הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת שתקבע את הוועדה שתכין את הצעת החוק לקריאה ראשונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר