צום בריא? המעלות והחסרונות של הצום
(צילום: שאטרסטוק)
אאא

ישנם כמה מועדים בשנה בהם אנו מתנזרים ממאכל ומשתה. הצום מחליש אותנו, אך האם צום כזה הוא טוב לגוף שלנו? למרות שבימי צום אנחנו לא אוכלים יום שלם ולעיתים אף בלילה שקדם לו, מה שהגוף שלנו מאבד יותר מכל, זה את הנוזלים החיוניים שלו.

אם הנחמה שלכם היא שסוף סוף נכפתה עליכם דיאטה, אתם טועים מאחר והמשקל שהושל ביום צום יחזור בגדול מיד לאחריו, כשהגוף יחזור לפעול במתכונת הארוחות הרגילה, ובמיוחד לאור הפיצוי אותו אנו מעניקים לגופינו הרעב.

בכדי לרדת באופן נכון במשקל תצטרכו לעבוד קשה ולסגל הרגלי אכילה בריאים, במקרה הזה, הצום פחות יעזור.

הסיבה העיקרית לכך שצום של יום לא משיל שומנים היא מאחר ומערכת הגוף המופלאה שלנו, בכדי לשמור על האיזון ברמות הסוכר של הגוף, מורידה את רמות האינסולין ומתחילה לייצר סוכר ממאגרי הגליקוגן, שהוא סוג של רב סוכר בכבד. כשמאגרי הגליקוגן מסתיימים אף הם, מייצר הגוף סוכר מחומצות אמינו. מה שאומר שבזמן צום הגוף מזין את עצמו בשלל חומרים לפני שהוא מתחיל לפרק את השומנים שבגוף.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

אם אתם מתעקשים, תמשיכו לצום יותר מיום אחד, מאגרי המזון יסתיימו והגוף יתחיל לפרק מהגוף חומצות שומנים והרי לכם הדיאטה הנחשקת.

בריא או לא?

על פי הדעה הרווחת בקרב אנשי הרפואה, צום אינו עוזר בניקוי הגוף מרעלים, מאחר שתפקיד ניקוי הרעלים מוטל על הכבד שמבצע את זה מידי יום, וגם הריאות, המעי הגס, הכליות, בלוטות הליפמה והעור נפטרים מטוקסינים כל הזמן.

עם זאת, חוקרים רבים טוענים שתפיסה זו הינה שגויה, ואומרים שגוף שאינו צורך את הנוטריינטים (חומרים מזינים) הנכונים, לא יהיה מסוגל להיפטר מכל הטוקסינים המצטברים בו מאחר שרוב אוכלוסיית העולם צורכת כמות גבוהה של מזון מעובד ומזון דל בפיטוכימיקלים ואנטיאוקסידנטים (הנמצאים בכמות גדולה בפירות וירקות), דבר המשפיע לרעה על הצטברות הפסולת בתאים. פסולת זו נקראת AGEs והיא מובילה לטרשת עורקים, הזדקנות, סכרת ונזק לעצבים. חוקרים אלו טוענים בשילוב עם תזונה נכונה, צום יכול להיות פתרון להצטברות של הAGEs.

צום ולב

בשנת 2011 קבעה קבוצת רופאים מיוטה - ארה"ב כי צום על בסיס קבוע מועיל ללב. החוקרים אבחנו קשר בין צומות תקופתיים לבין מחלות לב.

מנגד, אנשי רפואה יצאו נגד מחקר זה מאחר והוא נערך על קבוצה של מורמונים, שחוץ מהעובדה שהם צמים לעיתים תכופות הם גם נמנעים משתיית אלכוהול או קפאין ואינם מעשנים ומפאת כך אינם סובלים מאותן המחלות.

הגבלה קלורית

העובדה שאכילה מופרזת והשמנה הפכו להיות גורמי סיכון מובילים למספר מחלות בעולם המודרני היא בלתי ניתנת לערעור ואנשים רבים סיגלו לעצמם הרגל של צום מידי שבוע למטרה של "הגבלת קלוריות" ומציינים שמחקרים רבים שנעשו על בעלי חיים הוכיחו שהגבלה קלורית תורמת לאריכות ימים.

השאלה היחידה שעליה הם חלוקים היא האם צום הוא הדרך הנכונה להגבלה קלורית.

במחקר קטן שנערך בשנת 2007 עקבו חוקרים אחר קבוצה של עשרה אנשים עם BMI גבוה מ-30 (מצב של השמנה), שאכלו מספר ימים בשבוע רק 20% מהצריכה הקלוריות היומית הממוצעת שלהם. בשאר הימים הם יכלו לאכול כמה שרצו. לאחר 8 שבועות הם הורידו בממוצע 8% ממשקל גופם.

אנשים אלו פספסו את הנקודה העיקרית בירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא: אכילה מסודרת של כל אבות המזון, הפחתה במזון שומני, אכילה מרובה של פירות וירקות, שתייה מוגברת של מים ופעילות גופנית. אם היו שומרים על עקרונות אלו סביר להניח שהיו מורידים במשקל בכל מקרה.

בכל מקרה, צום - ודאי לא מזיק לבריאות, אז שיה צום קל ושנתבשר בשורות טובות.