למעלה ממיליון מעשנים - מפחיתים את הנזק

תעשיית הטבק מנסה להשתנות. לאחר עשרות שנים בהן התעשייה התבססה על מכירת הסיגריות המוכרות, בשנים האחרונות אנו עדים למספר מוצרים חדשים המופיעים ומוצעים להחליף את עישון הסיגריות. החדשנות הגיעה לעולם הטבק ופותחת בפני המעשנים אפשרויות בחירה שעשויות אף להיות מזיקות פחות (MEN)

למעלה ממיליון מעשנים ישראלים. אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

700 מיליארד דולר בשנה מגלגלת תעשיית העישון העולמית, לצד המודעות לנזקי עישון שגדלה מתפתחות להן אלטרנטיבות מתוחכמות שגורמות לשוק הענק הזה לגלגל מיליארדים רבים.

תעשיית הטבק על שלל מוצריה חוותה קשיים רבים שאיימו למוטט את הרווחיות הענקית שלה. בממלכה הבריטית אסרו לפרסם מודעות עם תמונה של מוצרי עישון, וברחבי העולם חויבו יצרניות הטבק לסגנן מודעות מרתיעות על גבי אריזות הטבק אותו הן משווקות, צעדים אלו אמנם גרמו למעשנים רבים לזנוח את ההרגל המריח הזה אך לא הצליחו לעקור לחלוטין את התופעה ואפילו לא קרוב לכך.

בשנים האחרונות התפתחו להן אלטרנטיביות שונות שהתיימרו להחליף את העישון המסורתי, חפיסות הסיגריות הוחלפו ובמקומם הגיעו הסיגריות אלקטרוניות שונות המציעות לקהל המעשנים אפשרויות עישון שונות שחלקן אף פחות מזיקות.

ישראל: מספר המעשנים עולה

על פי ארגון הבריאות העולמי ציבור המעשנים העולמי מנה בשנת 2016 מיליארד מעשנים מעל גיל 18, על פי הערכות גם בשנה הבאה מספר המעשנים יעבור את המיליארד.

בישראל נפתחות בכל יום סדנאות לגמילה מעישון, והמיסים המוטלים על מוצרי הטבק מכבידים ביותר על כיסו של המעשן אך למרות זאת מספר המעשנים בישראל גבוה ועל פי דו"ח משרד הבריאות למעלה ממיליון ישראלים מעשנים.

הפער בין הרצון להיגמל מהעישון שקיים אצל מרבית המעשנים לבין כמות המעשנים העולה בכל שנה הביאה למסקנה ברורה כי גמילה מוחלטת לא תתאפשר, ולכן בכדי לצמצם את נזקי העישון צריך לייצר אלטרנטיבות פחות מזיקות.

הסכנות הגדולות בעישון

על פי המחקרים הרבים שנעשו, רוב הסכנות הבריאותיות שבעישון מגיעות מעשן הסיגריות, וחלק קטן יותר נובע מהניקוטין הממכר. המחקרים הוכיחו שבכל סיגריה ישנם 4,000 כימיקלים שונים שחלקם הגדול הופך למזיק ורעיל בזמן העישון. הטבק והכימיקלים בעישון רגיל נשרפים בטמפרטורה של בין 600 ל800 מעלות חום - דבר שהופך את אותם חומרים לרעילים ביותר ויוצר את העשן שנכנס לגופנו ומזיק אף לסובבים אותנו, בהתחשב בנתונים הללו הבינו מומחי הרפואה כי במידה ויצליחו להוציא את תהליך שריפת העשן יוכלו להפחית באופן משמעותי את הסכנה שבעישון.

בשנת 2013 הגיע נתח השוק של מוצרי העישון האלקטרוניים למכירות על סך 3.7 מיליארד דולרים אך מרבית המעשנים שנשאלו בעניין אמרו כי מוצרים אלו לא אטרקטיביים וכי ימשיכו לעשן את הסיגריות הרגילות על אף הסכנה הגבוהה שכרוכה בכך. על פי סקר שנערך עלה כי פחות מ20% מקרב הבוגרים המעשנים המירו את הסיגריות בתחליף אלקטרוני, ומתוכם קרוב ל7% חזרו בחזרה לעשן את הסיגריות הרגילות, והסיבות לכך הן חווית העישון השונה מזו הרגילה, היניקה של העשן לא דומה לשל סיגריה, הטעם שונה ולעיתים גם טעם לוואי מתווסף לרשימה.

מהפכת הטבק הגדולה

יצרניות הטבק הגדולות שהבינו שציבור הלקוחות שלהם מתחיל להיות מודע לנזקים הרבים של העישון, ויחד עם זאת נאלץ לשלם על מוצרי העישון פי 3 מבעבר, החלו לחשב מסלול מחדש ופתחו בהליך ייצור אלטרנטיבה ראויה לעישון הרגיל.

"אימפריאל ברנדס" יצרנית הטבק הרביעית בגודלה בעולם השקיעה בשנים האחרונות 400 מיליון פאונד בפיתוח מוצרים אותם תשיק בשנה הקרובה.

ענקית הטבק פיליפ מוריס המשווקת בין היתר את המותג מרלבורו גייסה לשורותיה כ400 מדענים ומהנדסים במטרה לפתח מוצר שימעיט את ההשפעות השליליות שבעישון כגו' ריח רע, עשן מחניק, וכמובן הסכנות הבריאותיות הרבות וישמר את חווית העישון.

חברת פיליפ מוריס השקיעה כשלושה מיליארדי דולרים בפיתוח המוצר שארך כעשר שנים כשבסופם השיקה החברה את ה IQOS שזוכה להצלחה גדולה יחסית, ועל פי נתוני החברה כשלושה מיליון מעשנים עברו מסיגריות רגילות לIQOS.

סיגריות אלקטרוניות. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

אין עשן בלי אש

בפיליפ מוריס מסבירים את ההצלחה בין היתר בכך שחוויית השימוש במוצר שכולל חימום טבק דומה יותר לטעם ולתחושה שמעניק השימוש בסיגריות רגילות לעומת הסיגריות האלקטרוניות שמבוססות ברובן על נוזל ניקוטין.

על פי מחקרי החברה, המערכת מייצרת אדים עם רמות נמוכות ב-‏90% עד 95% בממוצע של מרכיבים מזיקים ובעלי פוטנציאל להזיק בהשוואה לעשן סיגריה הנוצר בתהליך בעירה והאדים של IQOS אינם משפיעים לרעה על איכות האוויר במקומות סגורים וגם לא יוצרים ריח.

"עתיד נטול־עשן", זהו היעד אליו מתכוונת פיליפ מוריס להגיע. מנכ"ל פיליפ מוריס העולמית, אנדרה קלנצופולוס, הצהיר כי הוא מקווה שהחברה תפסיק למכור סיגריות בעתיד וכי שהחברה שלו מעוניינת להעביר את כל המעשנים הבגירים שמעוניינים להמשיך לעשן למוצרים בעלי פוטנציאל להפחית סיכון כמו IQOS. בהודעה לתקשורת הוא הוסיף והצהיר: "אנחנו משנים את פני החברה שלנו כדי להשיג את המטרה ומעבירים גם השקעות רבות וגם את הפוקוס של הארגון מהעסק המסורתי והקונבנציונלי של מכירת סיגריות למוצרים האלטרנטיביים החדשים. אנחנו עושים ככל יכולתנו כדי שהצרכנים יחשפו ל-IQOS". אם בוחנים את שורת הרווח בדוחות הפיננסים של החברה ממכירת מותגי הסיגריות– בסביבות 7 מיליארד דולר בשנה, אפשר לקבוע שזו הצהרה אמיצה.

מלבד פיליפ מוריס, ישנן חברות אחרות העומלות על פיתוחים חדשים וגם להם יש מוצרי עישון אלטרנטיביים המצליחים בעולם, מלבד הסיגריות האלקטרוניות. ה SNUS למשל, שמקורו בשבדיה הוא מוצר טבק ללא עישון שמקורו שצובר בשנים האחרונות פופולאריות הולכת וגוברת ברחבי העולם. הSNUS נראה כמו שקיק טבק שדוחפים מתחת לשפה העליונה והוא מציע למכורים אפשרות ליהנות מהשימוש בטבק רק ללא ריח ועשן.

החברות שמשווקות את מוצרי העישון האלטרנטיביים הללו נתקלות בקשיים שמערימים עליהם חוקי העישון השונים אשר לא מבדילים בין העישון הרגיל לבין האלטרנטיבות שפותחו על ידם, על פי דבריהם אנשים רבים יוכלו למנוע מעצמם נזקים מיותרים באם יעברו לעישון בריא יותר וזה ייעשה רק אם עזרה של הממשלה שתדע לחלק בחוק בין מוצרי העישון השונים.

גם בקרב מתנגדי עישון ותיקים כמו קלייב ביטס, מומחה בעל שם עולמי לבריאות הציבור שברקורד שלו מופיעות שנים ארוכות של מלחמה נגד עישון, מתגלה הבנה שלטובת המעשנים, אולי אסור לפסול את המוצרים הללו על הסף. ביטס התראיין לא מכבר לתקשורת הישראלית וטען שהעובדה שאנשים לא מפסיקים לעשן על אף המגבלות והאזהרות מחייבת את כולם לחשיבה מחדש. ביטס טוען שהניסיון למגר את העישון הוא מלחמה אבודה והתייחס למוצרים האלטרנטיביים החדשים, "אני חושב שהגישה שלי היא פרגמטית והומנית. זה לא רק או לחיות או למות. יש גם דרך שלישית, והיא לא להפסיק לגמרי משהו שאתה לא יכול בלעדיו, אבל עם סיכון נמוך משמעותית".

מגבלות על המוצר החדש

רופאים ישראליים שבחנו את המוצר החדש של חברת פיליפ מוריס פרסמו הודעה בה הם מזהירים את הציבור משימוש במוצר החדש המשווק על ידי פיליפ מוריס, על פי דבריהם "הציבור הישראלי הופך להיות עכברי המעבדה של החברה שמפתחת טכנולוגיה חדשה". בנוסף לזה אלפי מעשנים שכבר נגמלו חוזרים למעגל העישון בעקבות יציאתם של סיגריות אלו לשוק. הרופאים קראו למשרד הבריאות להתערב ולאסור את שיווק המוצר כדבר המובדל מעישון רגיל.

במכתב אותו שלחו לשר הבריאות יעקב ליצמן כתבו הרופאים הנתונים מעוררים דאגה באיגודים: "יש מעט מאוד מחקרים על המוצר החדש, חלקם בוצעו או מומנו על ידי חברות הטבק עצמן ולכן מוטלים בספק, אך המחקרים, כולל בפרסומים של חברות הטבק עצמן, מצביעים על סיכון לבריאות הציבור, גם למשתמשים עצמם וגם לאלו שנחשפים לאדים שנפלטים מהסיגריה" - כך הם כותבים לליצמן.

במכתב דרשו הרופאים משר הבריאות להטיל מגבלות על המוצר החדש: "במרבית מדינות העולם המוצר ייכלל תחת החקיקה הנוגעת לטבק, ובחלקן הוא עשוי להיכנס תחת החקיקה של סיגריות אלקטרוניות, אך בשתי האפשרויות תחול עליו רגולציה מקיפה", הם כותבים לליצמן. "אנו קוראים למשרד הבריאות לפעול במהירות לקידום הפיקוח על מוצרים אלו, לרבות החלת כל החקיקה הקיימת כיום על מוצרי טבק קיימים, גם על מוצרים אלו, וזאת בהתאם לעמדה המקצועית של משרד הבריאות".

פיליפ מוריס שמייצרת ומשווקת את המוצר החדש מסרה בתגובה כי: "מערכת ה-IQOS מחממת טבק ולא שורפת אותו והיא מוצר אלטרנטיבי לסיגריות, המיועד אך ורק למעשנים בגירים. המערכת מייצרת אדי טבק ללא עשן. מחקרים מדעיים מראים כי מערכת IQOS מביאה להפחתה ממוצעת של כ-90% ברמות הכימיקלים המזיקים ובעלי הפוטנציאל להזיק באדי הטבק, בהשוואה לעשן הסיגריות.

"בהתבסס על הראיות המדעיות שהצטברו עד כה, מעבר מלא ל-IQOS עשוי להציג פחות סיכון לנזק מאשר המשך עישון סיגריות. פיליפ מוריס תמשיך לפעול על פי החוק והדין הקיים, כפי שעשתה עד כה. אנו תומכים ברגולציה המתאימה לתכונות הייחודיות של מוצרים בעלי פוטנציאל להפחית סיכון, אופן השימוש בהם והמחקרים המדעיים הקיימים. המוצר הושק כבר בכ-20 מדינות בעולם ויותר ממיליון מעשנים בגירים כבר עברו להשתמש בו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בדומה למדינות אחרות, משרד הבריאות לומד ומגבש את עמדתו בנוגע למוצר החדש, בכלל זה בנוגע לאופן הגדרתו והקטגוריה אליה הוא שייך. המסקנות יוצגו לשר הבריאות בשבועות הקרובים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר