המשטרה חושדת

"חוואלה": כך פעלו הצ'יינג'ר החרדי ואנשיו?

חשד: הכספים שהועלמו בפרשת הלבנת ההון בה נעצרו חלפן הכספים רובה קרויזר וכ-20 אחרים, מימנו עסקאות סמים בין ישראל לדרום אמריקה, בשיטת ה"חוואלה" של דאע"ש (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

המשטרה התירה היום (ראשון) לפרסום, כי עבירות הלבנת ההון בגינן נעצר בידי חוקרי יאח"ה ראובן ("רובה") קרויזר, חלפן הכספים המוכר בירושלים, לפני כמה ימים, נעשו בשיטה בה נוהגים להשתמש בדאע"ש, שיטת ה'חוואלה', כשבתרמית המסועפת נטלו חלק גם גורמים בקהילות יהודיות בחו"ל.

במרכזה של החקירה נעצרו כ-20 מעורבים, בהם מתווכים, בעלי צ'ייניג'ים, לקוחות - וגם סוחרי סמים. החקירה שזכתה לכינוי "דרך ארץ", התנהלה כשנה באופן סמוי, והפכה גלויה עם מעצרם. בנוסף, המשטרה תפסה 1.5 מיליון שקל במזומן, נדל"ן, רכבי יוקרה ומצלמות אבטחה של בעלי הצ'יינג'ים הללו או הקשורים אליהם.

חלק מהנכסים, כך עולה מהחקירה, נרשמו על ידי קרובי משפחתם של המעורבים בניסיון לטשטש ולהרחיק אותם מהכספים. גורמים במשטרה אומרים שהרשת הזו הלבינה כספים בעשרות מיליוני שקלים וכי היא קשורה לכמה מדינות מלבד ישראל: בלגיה, הולנד, מדינות בדרום אמריקה, וככל הנראה גם ארצות הברית, כשבחקירה השתתפו גם רשויות האכיפה של אותן המדינות.

המשטרה הצליחה לעלות על נתיב הכסף שהוביל למעשה כספים מרווחי סמים שהגיעו לישראל מדרום אמריקה, ומנגד - כספים שיצאו מישראל לצורך מימון עסקאות סמים בדרום אמריקה. מדובר בתופעה שגם במשטרה וגם ברשות הלבנת הון מנסים להתמודד איתה כבר תקופה ארוכה שכן מדובר בנתח גדול מההון השחור שמגיע לישראל.

בדיונים שהתקיימו בהארכות המעצר של החשודים, טענו סנגוריהם כי גם אם ניתן להוכיח שאכן היו העברות כספים בין המדינות, לא ניתן להוכיח כי מדובר בכספים הקשורים באיזושהי צורה לסמים. לדברי אחד הסניגורים, "מדובר בהעברות כספים בסכומים לא ידועים. לא ניתן להצביע אם הכסף הגיע מסמים". סניגור אחר אמר: "לא קיבלנו תשובות מהמשטרה לעניין הסמים. בטח הם לא הצביעו אם באמת החשוד ידע על המקור של הכסף".

מעורכי הדין אורי גולדמן ומיכאל כשכאש ממשרד גולדמן ושות' המייצגים את קרוייזר נמסר: "בשלב זה החקירה טרם הסתיימה ולכן אין באפשרותנו להגיב. עם זאת נציין, כי גם בשלב מוקדם זה של החקירה שוחרר בעל הצ'יינג' ללא תנאים מגבילים, לאחר שבית המשפט ציין כבר בדיון הראשון כי מבחינת הצ'יינג' 'אין קשר לסמים', כך שברור שחשד ל'שיטה' שפורטה בכתבה אינה מתקיימת כלפיו. אנו בטוחים כי לאחר סיום החקירה תגיע המשטרה לאותן מסקנות".

יצויין, כי מכיוון שהתופעה הזו רווחת גם בארצות הברית, וגם בקהילות החרדיות בארצות הברית, לאחר מעצרו של אחד החשודים המרכזיים ברשת, אורי סעדון, נודע כי הוא מבוקש על אותן עבירות בדיוק בארה"ב ואף הוגש נגדו כתב אישום על ידי ה־FBI. בשלב הזה הוא נמצא בהליכי הסגרה. לפי גורמים במשטרה, אם הוא יוסגר מארה"ב ויורשע, הוא צפוי לעונש מאסר ממושך.

השיטה - 'חוואלה'

הבריחה ההמונית מהמחבלים בברצלונה (צילום ארכיון: מתוך טוויטר)

המילה הערבית חוואלה, בהקשר זה, משמעה מערכת לא רשמית של העברת כספים בין מדינות שונות, בלי להזדקק לשירותי בנקאות. וכך זה עובד: אדם הרוצה להלבין מיליון דולר ולהעביר אותם מבלגיה לישראל, יוצר קשר עם מתווך ונותן לו את מיליון הדולר. המתווך מצידו יוצר קשר עם אנשי קשר בישראל ובודק למי מהם יש מיליון דולר בישראל, ומחבר אותם עם האדם הראשון. המתווכים מתקזזים ביניהם, לאחר מכן הם גובים עמלה בהתאם לסיכון ולמדינה ממנה הועבר הכסף, וכך הכסף מתגלגל לו מבלי שעבר דרך הבנקים, מעבר גבול או רשויות המס.

בחודשים האחרונים הוזכרה כאמור השיטה הזו על רקע הפיגוע בברצלונה שבספרד, ככזאת העדיפה על מחבלי דעא"ש להעברת כספים. השיטה שמתבססת על אמון במתווכים מקומיים מקשה את יכולת הניטור של ארגוני המודיעין במדינה וכך הם מתקשים למנוע את העברות הכספים - שבמקרה הפיגוע בספרד, הובילו לבסוף למימון חוליית הרצח של דאע"ש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר