כוס חמישית?

מדריך שתיית יין לליל סדר מיושב בדעתו עד הסוף

אמנם את הסדר צריך לערוך בשמחה אבל עם דעה מיושבת לפחות בשלוש הכוסות הראשונות, וזה בהחלט לא קל לאור העובדה שאנחנו כמעט בצום מהצהרים. אז ישבנו להכין לכם מספר עצות איך בכל זאת לעבור את הסדר בשלום עד סופו (MEN, שיווקי)

מתוך ארוע השקת יין "הורקנוס" ביקב אור הגנוז. (צילום: יקב אור הגנוז)

הנה קרב ובא הלילה הגדול ביותר בשנה! בליל הסדר אפשר לשאוב כוחות לכל השנה… אולם לחלק מאיתנו עולה המחשבה איך הפעם אני מצליח לעבור את הסדר מתחילתו ועד סופו בכוונה ובהתעוררות גדולה.

בליל הסדר אחת המצוות העיקריות היא שתייה של ארבעה כוסות יין כנגד ארבעה לשונות של גאולה "והוצאתי", "והצלתי", "וגאלתי", "ולקחתי".

עדיין נותרו בגופנו רשימות של אדי אלכוהול ממשתה פורים וכבר צריך לשתות ארבע כוסות מלאות! מלאכה לא פשוטה גם למי שרגיל בשתיית יין.

אמנם את הסדר צריך לערוך בשמחה אבל עם דעה מיושבת לפחות בשלוש הכוסות הראשונות, וזה בהחלט לא קל לאור העובדה שאנחנו כמעט בצום מהצהרים. אז ישבנו להכין לכם מספר עצות איך בכל זאת לעבור את הסדר בשלום עד סופו.

יקב אור הגנוז.

המדריך לשתיית יין בליל הסדר

ראשית חשוב לדעת שאם שתיית יין מזיקה לך מותר להלכה לשתות מיץ ענבים. אולם יש להקפיד שלא יהיה משוחזר אלא מיץ ענבים 100 אחוז טבעי. איך מזהים? לפי המחיר של מיץ הענבים ביחס למחירי מיצים אחרים.

בכל זאת חשוב לדעת שעל פי הקבלה יש עניין להשתדל ככל האפשר לקיים את מצוות ארבעת הכוסות ביין, מכיון שליל הסדר זה זמן מיוחד שמתגלה בו הארה גדולה על נפש האדם.

מניסיון, ההתמודדות כבר מתחילה בכוס הראשונה מאחר ועל פי רוב מסוף זמן אכילת חמץ אנו נמנעים מלאכול ולכן השתייה של כוס יין על קיבה ריקה מהווה התחלה מורכבת.

לכן, למי שיודע שיהיה לו קשה כבר מכוס היין הראשונה מומלץ לפני שהולכים לבית הכנסת ללגום כף או שתיים של שמן זית שירפד את הקיבה, ימנע ספיגה מהירה של אלכוהול בדם ויאפשר נחיתה קלה לכוס הראשונה.

בקבוק מתנה ומשלוח חינם במבצע פסח מיוחד מיקב אור הגנוז לפרטים לחצו כאן >>

האם אפשר לשתות יין לבן שהוא הרבה פחות טאניני ופחות מורכב ולכן יותר קל לשתייה? מצד ההלכה כל יין שכשר לנסח על המזבח כשר לקידוש ולארבע כוסות כך שבהחלט יין לבן של יקב אור הגנוז ראוי לארבע כוסות ואפילו מומלץ.

למי שלא רגיל לשתות ומגדיר את עצמו "לא אוהב יין" אנו ממליצים על יין גוורצטרמינר חצי יבש של יקב אור הגנוז שהוא יין פירותי ומאוד ארומטי עד כדי חוויה של שתיית מיץ פירות.

כדאי לציין כאן שהעדיפות היא ליין אדום מצד טעמים שונים במנהגים, ביניהם זכר לדם שעם ישראל סימן איתו את מזוזות בתיהם, על מנת שתפסח עליהם מכת בכורות.

האם אפשר לצבוע את היין הלבן עם יין אדום? אפשר, רק צריך לקחת בחשבון שזה משנה מעט את טעם היין.

במקרה זה נמליץ על יין רוזה יבש מסדרת עמוקה, יין מאוד פירותי, רך וקליל למרות שהוא עשוי ממאה אחוז ענבים אדומים. סוד הקלילות שלו הוא בשיטת ה"סיניה".

בשיטת הסיניה, מיד עם ריסוק הענבים מפרידים את המיץ מהקליפות ובכך נמנעת המורכבות והעפיצות של היין (ידוע שתכונות היין כגון צבע, טעם, עפיצות וכו' נמצאים בקליפה).

המלצה חשובה היא להיצמד לשיעור המינימלי של יין הנדרש לקיום המצווה בכל אחת מארבע הכוסות.

תתפלאו לדעת שהשיעור המינימלי הוא הרבה פחות ממה שאנחנו שותים בדרך כלל!

מבלי להכנס לפלפול הלכתי, כדאי לדעת שלשיטת רבי חיים נאה השיעור הוא 86 מיליליטר שזה פחות מחצי כוס פלסטיק חד פעמית.

על פי השיטה המחמירה של החזון איש, השיעור המינימלי הוא כמניין כוס הגון שהוא 150 מיליליטר וגם זה פחות מכוס חד פעמית רגילה.

לכן חכם עיניו בראשו ולפחות יתחיל בשיעורים המדודים ולכשיראה שהוא חש בטוב יוכל להגדיל את הנפח בשאר הכוסות.

יש הטוענים שצריך לשתות "רוב כוס" כך שאם הכוס תהיה גדולה מידי תמצאו את עצמכם בבעיה - למרות שכבר שתיתם את השיעור הדרוש תהיו חייבים ברוב. לכן המלצה חשובה נוספת היא לשתות בליל הסדר עם כוסות קטנים ליין, על פי השיעור המינימלי.

בקבוק מתנה ומשלוח חינם במבצע פסח מיוחד מיקב אור הגנוז לפרטים לחצו כאן>>

המלצות על יינות עבור ארבעת הכוסות:

כוס ראשונה

לכוס הראשונה בגלל הרגישות אנו ממליצים לשתות יין קל ולא עוצמתי כדי להקל על ההתחלה של הערב.

איזה יין אידאלי לכוס ראשונה? שיראז או קברנה סוביניון מסדרת עמוקה שהםיינות אדומים יבשים והם בהחלט מצוינים. אם אתם לא אוהבים יין יבש נמליץ לכם לשתות יין חצי מתוק אדום מסדרת עמוקה עליו נאמר שהוא "מחליק טוב בגרון".

ההבדל בין יין חצי מתוק לחצי יבש הוא שיין חצי יבש נוטה יותר לכיוון היבש והחצי מתוק קרוב יותר למתוק.

למי שלא רגיל לשתות היינו ממליצים לשתות את היינות שהזכרנו למעלה הרוזה או הלבן.

כוס שניה

הכוס השניה היא ממש סמוך לנטילת ידיים לפני אכילת המצה והמשך הסעודה כך שבהחלט אפשר לעבור למשהו יותר עוצמתי. לכן אנו ממליצים על אחד היינות מסדרת מרום כמו קברנה סוביניון, מרלו או בלנד מרום שהם יינות שהתיישנו זמן ארוך יותר בחבית (כ- 14 חודש) ולכן הם בעלי גוף מלא פירותי ומרשים.

מי שמתקשה עם יין יבש נמליץ לו בכוס השנייה על יין הר מירון שהוא יין פורט בעל מתיקות מעודנת עם גוף מלא טעים ורך.

כוס שלישית

את הכוס השלישית כבר נשתה לאחר הסעודה ונוכל לשתות יין איכותי ודומיננטי ואם נרצה להרגיש כבני חורין ומסובים על שולחן מלכים נמליץ על אחד מיינות הפרמיום שלנו כגון נמורה, פרנש בלנד או הורקנוס שהם יינות עוצמתיים ומרשימים בעלי גוף מלא עם ארומות מתובלות בעלי טעם מורכב ומרגש עם סיומת ארוכה מיוחד מיוחדת ונעימה.

כמובן שניתן גם לשתות את אחד היינות מסדרת מרום שהזכרנו קודם.

בקבוק מתנה ומשלוח חינם במבצע פסח מיוחד מיקב אור הגנוז לפרטים לחצו כאן >>

כוס שלישית. יין הורקנוס. צילום: יקב אור הגנוז

כוס רביעית

את הכוס הרביעית אותה אנו כבר אומרים על הלל ולכן מה יותר מתאים לסיים עם יין קינוח הר סיני או למהדרים במלכות יין פסגה, שניהם יינות מתוקים משובחים שעברו תהליך ייצור מיוחד בשיטה עתיקת יומין של חימום על גבי אש טבעית בענפי זית ויישון ממושך בחביות עץ אלון תחת כיפת השמיים, שניהם יינות הרמוניים ומרשימים בעלי סיומת מיוחדת שתשאיר טעם טוב לזיכרון של ליל הסדר.

האם אפשר להיצמד ליין אחד לאורך כל 4 הכוסות? בהחלט אפשרי, איש איש לפי טעמו ומזגו.

יין בעל סגולות בריאותיות שהרב אלישיב זצוק"ל קידש איתו בליל הסדר

בקרב ציבור שומרי תורה ומצוות, רבים מהדרים לשתות יין אילמה שהינו 100% ענבים ללא שום תוספת של חומר משמר. יין אילמה מיוצר בטכנולגיה יחודית המאפרשת הימנעות מוחלטת מבי סולפיט או כל תוספת אחרת וכך ניתן להדר לשתות יין נקי לחלוטין מכל תוספת. מספרים שהרב אלישיב זצוק"ל, בשנים האחרונות לחייו, היה מקדש 4 כוסות בליל הסדר עם יין אילמה.

יין אילמה הוא פיתרון נפלא למי שרגיש לביסולפיט או לאלה שנוטים לפתח כאב ראש או הנגאובר ארוך למחרת - על פי רוב שתיית יין אילמה תמנע תופעות אלו.

לסיום: 3 טיפים לעבור 4 כוסות בשלום

לשתות מים: כדאי לשתות מים בין ארבעת הכוסות, כדי לדלל את רמת האלכהול ולהפחית את השפעותיו.

לא לערבב: רצוי להימנע לחלוטין משתיית משקאות אלכוהולים נוספים (מלבד יין) בליל הסדר. אפשר לשמור אותם לשבעת ימי חול המועד.

'נהג תורן': בקשו מאחד הסועדים שנשארים יותר מפוכחים שיזכירו לכם בכל כוס מארבעת הכוסות לשתות בהסבה. אם לא שתיתם בהסבה להלכה לא יצאתם ידי חובה ואתם עלולים למצוא את עצמכם שותים לא ארבע כוסות אלא 5 ואפילו 6.

הכל בגדר הצעה, כל אדם יעשה מה שנכון לו בני אדם שונים ומזגיהם שונים ובעזרת השם שאחרי ליל הסדר הזה נהיה באמת שונים או לפחות שלא נגמור את הסדר כמו רבי יהודה עליו נאמר שהיה "סוחב" הנגאובר מליל הסדר עד שבועות.

בקבוק מתנה ומשלוח חינם במבצע פסח מיוחד מיקב אור הגנוז לפרטים לחצו כאן >>

הכותב: אהרן זיו, יינן ביקב אור הגנוז

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר