"אפלייה דתית"

בית המשפט בעד החרדים: לא להגבלות בבתי הכנסת

מושל ניו יורק אנדרו קואמו הורה, בשל הקורונה, על מגבלת תפוסה בבתי כנסת ולהבדיל בכנסיות • ב'אגודת ישראל' ערערו, וביהמ"ש לערעורים הפך את החלטת קואמו (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
בית כנסת בברוקלין שנסגר בקורונה (צילום: Shutterstock)

ניצחון לחרדים בניו יורק: החלטה של מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואמו, להגביל נוכחות של מתפללים בבתי כנסת - נהפכה על ידי בית המשפט.

כזכור, מדיניותו של קואמו בעניין הקורונה הכעיסה חרדים רבים וגררה הפגנות בשכונות החרדיות. ההחלטה שקיבל, לאסור נוכחות של יותר מ-10 אנשים או יוצר מ-25% תפוסה בבתי כנסת ולהבדיל בכנסיות, גררה זעם מצידם של רבים שטענו כי הדבר מנוגד לחוקה האמריקנית, האוסרת להגביל כל פעילות דתית.

גם הנשיא היוצר, דונלד טראמפ, גיבה את המתפללים במאבקם. הוא אף הורה לפתוח את בתי הכנסת ומוסדות הדת ברחבי ארצות הברית, באומרו כי "בתי התפילה שומרים עלינו מאוחדים" וכי "אנחנו צריכים את אלוקים". למרות זאת, בסמכותו של כל מושל בארה"ב להטיל הנחיות שונות למדינתו.

לפני מספר חודשים, כשהחליט קואמו לסגור כליל את בתי הכנסת בשכונות החרדיות הנגועות בקורונה, הוא איים על הקהילות, כי אם ייפתחו בתי התפילה הרי שצפויים להם קנסות. איים - ואף קיים. בתי כנסת רבים שנפתחו בחגים ובכלל - נקנסו.

את ההחלטה לסגור בתי כנסת - כבר הפך מאז בית המשפט העליון של ארצות הברית, שלאחר שתדלנות משותפת של חרדים ונוצרים פסק ב-26 לנובמבר כי "בעוד המגפה מציבה אתגרים חמורים, אין עולם בו החוקה מאפשרת גזירות האוסרות על המשך קיום חיי הדת".

כעת גם את מגבלת התפוסה של בתי התפילה, מבטלות הערכאות המשפטיות. הפעם, היה זה בית המשפט הפדרלי לערעורים הממוקם במנהטן ואחראי על המדינות ניו יורק, קונטיקט וורמונט.

מדובר בערעור שהגישה 'אגודת ישראל' של אמריקה, שמאגדת לצורך זה מבחר משפטנים ועסקני ציבור. בערעור טען הארגון החרדי כי "ההגבלות מנעו ממיהודים רבים לקיים את חובתם הדתית בחגים קדושים וחשובים, ואין בהגבלות אלו כל יעילות לשמירת בריאות הציבור".

בית המשפט החליט כאמור, לקבל את טענת המשפטנים החרדים והצהיר כי החלטתו של קומו להחיל הגבלות שכאלו אך ורק על בתי תפילה הינן "אפלייה דתית ברורה".

הפגנות בניו יורק על סגירת בתי הכנסת (צילום: ג’ייקוב קורנבלו)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר