תולדות השפתון: ההיסטוריה המעניינת של הליפסטיק

רגע לפני שאת מורחת ליפסטיק על השפתיים, חשבת פעם על ההיסטוריה של השפתון שלך?

דינה פלר | כיכר השבת |
נהוג לחשוב שהשפתון הראשון נולד בשומר העתיקה. במערת הקבורה של אחת המלכות המקומיות מצאו מיכל קטן עם אבקה אדומה ששימשה ככל הנראה למטרות האיפור.

אך סביר להניח שאף אחת מאתנו לא תרצה לנסות את השפתון העתיק ביותר בעולם, היות והוא הורכב ברובו מעופרת ואבקת ברזל אדמדמה.

איפור במצרים ורומא

המצרים היו בעצם הראשונים שהבינו את הפוטנציאל העצום שבשפתון. הם כבר השתמשו בתמציות צמחים בגוונים כתומים, אדומים ואפילו שחורים, והאיפור הזה היה די נפוץ במצרים העתיקה.

בעצם, הוא נהיה עד כדי כך פופולארי בקרב נשים עד שבימי יוון העתיקה נשים כבר מאסו בו והתחילו לסגת מהאופנה הזאת, ולימים הפך השפתון לדבר המאפיין נשים בעלות התנהגות מפוקפקת בלבד.

כמו שזה תמיד קורה למגמות אופנתיות, אחרי ירידה של יוון העתיקה הגיעה העלייה החדשה, והפעם ברומא העתיקה.

ברומא השפתונים שוב הפכו לפופולאריים ביותר. הם כבשו את הלבבות לא רק של נשים, אלא גם של גברים. כל מי שיכול היה להרשות לעצמו לקנות שפתון השתמש בו.

שפתון של ימי הביניים

מאז השפתון כבר לא איבד מהמעמד שלו. ההרכב הלך והשתכלל, אף שבמדינות מסוימות בימי הביניים הוא כלל רכיבים מוזרים כמו חלבון ביצה וחלב אורז. בימי הביניים נולד גם החבר הטוב ביותר של השפתון, והוא העיפרון לשפתיים.

העפרונות הראשונים הורכבו מגבס וצבע אדום. רק בתקופה מאוחרת השפתונים התחילו לכלול חומרים שלא פגעו בשפתיים, אלא טיפחו אותן. כך השפתונים המטפחים הראשונים כבר כללו בתוכם דבש ושמן שקדים.

שלב חשוב בתולדות השפתון ארע לפני כמאתיים שנה כשבהולנד התחילו לייצר שפתון בצורה בו אנו מכירים אותו היום: חומר דחוס בצורת עפרון בתוך מיכל פלסטיק.

אחרי מהפכת הנוחות הגיעה גם מהפכת המחיר ותוך שנים ספורות השפתון ממוצר יוקרה הפך למוצר שכל אישה יכולה להרשות לעצמה.

ליפסטיק: המלך של תיק האיפור

המאה הקודמת הפכה למאת הניצחון של השפתון. הוא הפך למלך בלתי מעורער של תיק האיפור. ולא סתם שפתון, אלא השפתון האדום. מעטים זוכרים שבהתחלה השפתון האדום שימש נשים מהפכניות ואפילו היה לסמל התנועה שלהן.

לאחר מכן השפתון האדום אומץ על ידי השחקניות המפורסמות ביותר של אותה תקופה באירופה ובארה"ב, והפך לשפתון הפופולארי ביותר בקרב נשים בכל העולם.

גם היום השפתונים האקזוטיים בגווני סגול או חום הופכים לטרנד אופנתי ונשכחים כעבור מספר חודשים, ואילו השפתיים האדומות נשארות פופולאריות וקלאסיות בכל עונה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית