המבורגר סינתטי כשר? "חשש אבר מן החי"

ההמבורגר הסינתטי הגיע לשלב הסופי ועלה על המנגל. המוצר החדש מעלה שאלות הלכתיות קשות. האם הוא פרווה, בשרי או בכלל טרף? גורמי כשרות: "סביר שזה טרף" (יהדות)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

כבר לפני שנה וחצי כתבנו במדור בריאות בכיכר השבת על ההמבורגר הסינטטי שהולך ומתרקם. האמת שכמו כל דבר חדש, לא האמנו שהחזון אכן התממש. אבל אתמול זה קרה, ומדענים הציגו לעולם, את ההמבורגר הראשון שהיה עשוי מתאי גזע שגודלו במעבדה והפכו לבשר של ממש.

ההמבורגר נצלה ונאכל ואפילו קיבל ביקורות טובות על הטעם והמרקם.

כאמור, דיווחנו בעבר על הפיתוח פרי עבודתו של פרופ' מארק פוסט, ביולוג מאוניברסיטת מאסטריכט בהולנד, שהציג את האפשרות לייצר רקמת בשר פרה, סינתטית.

התאים נלקחו משאריות בשר שנותרו בבתי מטבחיים. פרופ' פוסט הזין את תאי הגזע בסוכרים, חומצות אמינו, שומנים ומינרלים, ואט-אט התפתחה מהתרבית רקמת שריר של פרה.

פוסט אמר אז, בעת שהציג את הפיתוח, כי בסוף שנת 2012 מתוכנן לחבר כ-3,000 רצעות דקיקות כאלו להוסיף להן שומן שגם הוא יהיה סינתטי ולהציג את "ההמבורגר הסינתטי" הראשון בהיסטוריה.

אז ההמבורגר לא הוצג בסוף שנת 2012, אלא לקראת סוף 2013, אבל כעת הדיון בנושא הפך לרציני יותר (אם כי עדיין רחוק מאוד היום בו נראה בשר סינתטי על מדפי המרכול).

האם המוצר הזה יהיה כשר? ואם כן הוא יהיה בשרי, פרווה?

אבר מן החי, או כשר למאכל?

השאלה ההלכתית היא מורכבת. מעבר לכך שההמבורגר מיוצר על ידי חברות העלולות להכניס לתוכו מוצרים שאינם כשרים, צריך לבדוק האם גידול של תאי גזע במעבדה הופכת את החומר לסינתטי לחלוטין, או שמא עדיין יש חשש שאם תאי הגזע נלקחו מבהמה לא כשרה, גם הגידול הסינתטי יחשב לטרף. הבעיה קיימת כמובן גם בתאי גזע שנלקחו מבהמה שנהרגה בירייה.

מעבר לזה, ישנה שאלה נוספת: במידה והתאים אכן נלקחו מבהמה כשרה שנשחטה כראוי, האם הבשר יהיה פרווה או בשרי?

בשיחה עם כיכר השבת, סבור מומחה הכשרות, הרב יוסי שטיינברגר, כי יהיה קשה להכשיר אותו. "אם תאי הגזע נלקחו מהבהמה בעודה חיה, זהו אבר מן החי שפסול למאכל גם לאומות העולם", הוא אומר. "ייתכן גם שהתאים נלקחו לאחר שהבהמה מתה, ובמקרה כזה יש לקחת בחשבון שהיא לא נשחטה כראוי ומכאן שההמבורגר טרף".

עם זאת, הרב שטיינברגר הבהיר כי יש לבחון את הנושא לעומקו כדי להכריע בשאלת הכשרות של ההמבורגר.

הרב רוזן ממכון צומת אומר, כי הבשר הסינתטי לא בהכרח יהיה בשרי, יתכן והוא יהיה פרווה משום שנשתנה צורתו, "זה אותו דיון האמור בנושא הג'לטין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר