בדקו את עצמכם

עומדים מול מבחר האתרוגים ולא יודעים מה לבחור?

מתלבטים בין כמה דברים וצריכים לקבל החלטה רק על משהו אחד? רוצים לדעת איך לקבל החלטה בצורה חכמה ומועילה? הכתבה הבאה תעשה לכם סדר בקבלת החלטות (אימון אישי)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
בוחר אתרוג. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: שלומי כהן)

"הפחד להחמיץ החלטה טובה יותר – גורם לנו לעיתים לא לבחור כלל", אומר הפתגם.

מה נעשה אם שלושה מקומות עבודה ענו לנו שהם מעוניינים שנעבוד בהם? איך נתמודד מול מבחר רחב של אתרוגים בדוכן לפני סוכות ובמה נבחר בחנות משקאות, במשקה המוגז הצהוב, הכתום או בכלל השחור?

אנחנו כל הזמן צריכים לקבל החלטות. בין החלטות קטנות ופשוטות ובין החלטות שישפיעו על המשך חיינו. איך, למען ה', בוחרים החלטה בצורה נכונה?

כדי לענות על השאלה החשובה הזאת בואו נפרק את "ההחלטה" לגורמים. יש החלטות בסיכון גבוה. החלטות בסיכון נמוך והחלטות ללא סיכון, וכך נבין ונצליח לבחור נכון

החלטה ללא סיכון

ההחלטה הזאת היא הקלה והפשוטה ביותר. לדוגמא: איזה קפה נשתה או עיתון נקרא. להחלטה הזאת לא יהיה זכר כעבור מספר שעות.

כדי לקבל החלטה במצבים כאלה – פשוט, בחרו את אחד מהם ללא יותר מדי חשיבה או הטילו מטבע. זאת החלטה שמילא לא תשפיע לכם על החיים. חבל לבזבז עליה זמן.

כדי להקל עליכם בפעם הבאה של קבלת החלטות מסוג זה – צמצמו את אפשרויות הבחירה לשתיים. ככה קל יותר לקבל החלטה.

החלטה עם סיכון נמוך

אנחנו עוברים לסוג החלטות שלא ישפיעו על החיים שלנו יותר מדי, אבל כבר יש כאן מקום לעצור ולחשוב ברצינות. כדוגמת: קניית מקרר. הזמנת חופשה או פלאפון חדש.

אלו החלטות חשובות – אך, לרוב, בעוד כמה שבועות הם לא ישפיעו על החיים שלנו. או לפחות לא יותר מדי.

רוצים לדעת עוד על קבלת החלטות בצורה מושכלת? >>>

כדי לקבל החלטה נבונה נעשה אחד מהשניים: או לשאול חבר טוב שמבין עניין – ולעשות כדבריו (אם שאלתם והוא רק הוסיף להתלבטות, כפי שקורה לא פעם, לכו לחבר אחר שבאמת מבין עניין), או שנבדוק מה התועלת שתהיה לנו מההחלטה (המוצר) לאורך זמן. אם באחד מבין שלל האופציות שמונחות לפנינו יש מעלה על פני אחרים ואנחנו מרגישם יותר 'מחוברים' אליו – נלך על זה.

החלטה עם סיכון גבוה

הגענו להחלטות החשובות באמת. מה עושים כאשר יש החלטה שמשפיעה עלינו להמשך החיים? כגון: איפה לקנות בית, איפה ומה ללמוד או לאן להכניס את הילדים ללמוד. איפה לעבוד, איזה רכב לקנות, האם ואיזה עסק להקים או חתונה.

ראשית, כדאי לאגור כמה שיותר נתונים. ידע זה כוח. כאשר אנחנו יודעים יותר על מה שלפנינו כך אנחנו נוכל לבחור נכון יותר.

בנוסף וכהמשך, נעשה השוואה בין המקומות. נכין רשימה של מעלות וחסרונות של כל אחד מהדברים עליהם אנחנו צריכים לקבל החלטה ונראה מה יותר משתלם לנו מכל הבחינות.

חשוב לספר לחבר על ההתלבטות שלנו. כך נרוויח שני דברים: א. כאשר אנחנו מספרים בקול – אנחנו עושים לעצמנו סדר במחשבות וזה עתיד להוביל אותנו להחלטה מושכלת יותר. ב. חבר רואה לעיתים 'מחוץ לקופסה' את מה שאנחנו לא רואים והוא תמיד יכול לשאול, להעיר ולהאיר וככה לעזור להגיע להחלטה הנכונה.

אם אתם תקועים ממש ומתלבטים קשות יש לנו עצה קטנה עבורכם: תאספו שלושה חברים קרובים. הציבו בפניהם את ההתלבטות מכל הכיווונים ובקשו מהם לקבל החלטה. אם כולם מסכימים על משהו אחד - מה טוב. אם שניים מסכימים על משהו אחד והשלישי על אחר, בחרו את מה שהסכימו השניים והנה התקבלה לה ההחלטה.

זכרו: עדיף לקבל החלטה שגויה מתוך הנחה שלפחות קיבלת החלטה – מאשר לא לקבל החלטה כלל.

החלטות ובשורות טובות!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר