סיכום 2013 של המועצה לצרכנות: רמי לוי הכי זולה

מפרויקט סיכום השנה של "המועצה הישראלית לצרכנות" עולים נתונים מרתקים • רמי לוי ממשיך ומשמר את מעמדו ואת הסלוגן שלו כסל הקניות הזול במדינה • באיזה עיר סל הקניות הזול ביותר? ואיך כדאי לחלק את הקניות כדי לחסוך אלפי שקלים • הכי יקרה היא שופרסל • כל הנתונים על שוק המזון ב-2013 בפנים (צרכנות נבונה)

שושי מילר | כיכר השבת |
5 מתוך עשרת המקומות הזולים ביותר, של רמי לוי (צילום: פלאש 90)

פרויקט סמ"ל של המועצה הישראלית לצרכנות מסכם את 2013 בשוק המזון והנתונים שעולים מהדו"ח השנתי מדהימים.

לא מדובר בסקר, גם לא מדובר בהערכות, סיירי המועצה לצרכנות ערכו קניות בכל הארץ בסניפים המרכזיים מידי שבוע לאורך כל שנת 2013, והתוצאה הראשונה והבולטת - רמי לוי מצליח גם השנה לשמר את המעמד הבלתי מעורער רמי לוי - סל הקניות הזול במדינה, ועכשיו עם קבלות.

מדור צרכנות נבונה ערך מן הדו"ח את כל הממצאים ואת כל הסיכומים המעניינים, מי הן הרשתות היקרות ואילו הן הזולות ביותר? ובאיזו עיר הכי משתלם ללכת לסופר? כל הנתונים בסקירה שלפניכם.

2013 רשתות חדשות נפתחו המחירים לא ירדו

שנת 2013 לא מעודדת במיוחד עבור הצרכנים בתחום המזון. אומנם רשתות חדשות נפתחו, כמו YOU מבית מגה וקוסט 365 של קבוצת המשביר, וראינו גם מתחמים רבים יותר של תחרות אגרסיבית, אבל בשורה התחתונה לא נרשמה ירידה כללית במחיר המצרכים שקנינו. למרות מתחמי המריבה המדוברים כמו מודיעין, בית שמש או הקריות, העיר הכי זולה כמעט לאורך כל השנה הייתה דווקא אשדוד. היקרה ביותר, באופן לא מפתיע היא תל אביב. גם בחלוקה לאזורים המרכז היה היקר ביותר. האזור שבו הכי משתלם לערוך קניות הוא דרום הארץ.

גם מבחינת עלות ממוצעת של סל של כל אחת מהרשתות לא היה שינוי גדול. רמי לוי נשארה הזולה ביותר לאורך התקופה לעומת שופרסל שלי וטיב טעם שגבו מאיתנו השנה בממוצע הכי הרבה כסף.

פעילות החשובה של המועצה לצרכנות בתחום השוואת המחירים, בנוסף להיותה זכות צרכנית בסיסית, היא כלי נשק חשוב בידי הצרכן במאבק נגד יוקר המחיה המקשה על כל אחד ואחד מאיתנו, ובעיקר על המגזר החרדי הנתון תחת גזירות קשות.

אחד הנתונים המעניינים בדו"ח, ובטח כבר הרגשתם אותו בכיס הוא שהמחירים לא מתנהגים בצורה אחידה בעיקר בשלוש קטגוריות מזון עיקריות. כלומר, יכול להיות שהלכתם לסניף הזול ביותר בעיר מגוריכם, יצאתם עם הסל הכי זול, אבל אם הייתם קונים רק פירות וירקות במקום אחר הייתם חוסכים סכום נכבד בנוסף.

שלוש הקטגוריות בהן נמצאה חוסר אחידות במחירים הם: פירות וירקות, מוצרי חלב ומוצרים יבשים ושימורים. תוכלו להוזיל מאוד את סל המוצרים שלכם אם תבצעו את הקניות בשלושה מקומות שונים בהתאמה לפי הזול ביותר בקטגורית מוצרי החלב, הזול ביותר בקטגורית פירות וירקות וכן הלאה.

סיירת המועצה לצרכנות בדקה בכל שבוע מאות נקודות מכירה. הסניף המנצח במבחן השנתי הוא רמי לוי בבאר שבע. שם חסכנו הכי הרבה כסף השנה. בראש הרשימה ההפוכה של הסניפים היקרים ביותר עומד סניף סופר באבא בצפון תל אביב. נדמה שבשורה התחתונה לא נרשם שינוי משמעותי לטובה לאורך התקופה. כדי שזה יקרה בשנה הבאה ממליצים במועצה לצרכנות לצרכנים להמשיך להצביע ברגליים.

פערי מחירים אדירים בסניפים שונים של אותה הרשת

אחד הממצאים המרכזיים של סמ"ל, הוא כי קיימים פערי מחירים משמעותיים גם בין הסניפים שונים של אותה הרשת, ומדיניות התמחור משתנה מסניף לסניף, לעיתים באופן חד. כך ניתן לראות כי משפחה אשר היתה עוברת לצרוך את אותו הסל בדיוק בסניף הזול של אותה הרשת (לעומת היקר), היתה יכולה לחסוך אלפי שקלים בשנה: ברשת "שופרסל שלי " החיסכון היה עומד על 5,171 ש", ב"מגה בעיר" החיסכון הוא 3,536 ₪ וב"ויקטורי" החיסכון הינו 2,192. ראה טבלת החיסכון למשק בית (בהנחה כי סל המוצרים שנדגם משקף יחס מחירים דומה גם לסל הקניות של המשפחה)

(צילום: פלאש 90)

העיר הכי זולה במחירי המזון - אשדוד

מוצגות מספר ערים אשר בהן נדגמו יותר מ 10 נקודות שיווק באופן סדיר. נבדק לגבי סל מוצרים זהה של 29 מוצרים. נתוני המקור חסרים את חודש ספטמבר באשדוד, הנתון המופיע חושב ע"י ממוצע של אוגוסט ואוקטובר. תל אביב העיר היקרה ביותר לאורך כל תקופת הבדיקות. אשדוד העיר הזולה ביותר לאורך התקופה.

(צילום: פלאש 90)

עשרות הרשתות הזולות לעומת עשרת היקרות

להלן רשימת הסניפים השכיחים ברשימות 'עשרת הסלים' שהמועצה מפרסמת מדי שבוע. הסניפים לעיל של רשת "רמי לוי" והרשתות החרדיות "אושר-עד" ו"יש חסד" נמצאו כסניפים הזולים ביותר באופן עקבי לאורך התקופה. בקרב הסניפים היקרים "שופרסל שלי" מככבת יחד עם "טיב טעם" וסופרים עירוניים כדוגמת "סופר-באבא" ו"מיסטר-זול".

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי "שנת 2013 תצויין כשנה בה הכוח להוזיל את סל הקניה עבר לידי הצרכן. הצרכן הישראלי, יותר מבעבר, החל לעשות חשבון למחיר, ונעזר לשם כך בכלים שונים להשוואת מחירים כגון שירותי סיירת המועצה לצרכנות. הצעת המועצה לצרכנות שאומצה ע"י – ועדת קדמי (להגברת התחרות בתחום המזון), לפיה יחוייבו חנויות לדווח את מחירי מוצריהן לאתר השוואת מחירים ממשלתי, תוכל לאפשר לצרכנים לעשות בקנה מידה ארצי, את מה שסיירת המועצה לצרכנות מספקת היום ל- 320 נקודות מכירה לבחור עוד בטרם היציאה מן הבית את החנות הכדאית ביותר לעריכת הקניות ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר