עוד גזירה

זנדברג וליברמן: מחירי החד פעמי יוכפלו עד 2022

שר האוצר ליברמן והשרה להגנת הסביבה זנדברג, הודיעו היום במסיבת עיתונאים על הטלת מס נוסף על כלל מוצרי החד פעמי. משפחות ברוכות ילדים יפגעו מכך יותר? (צרכנות, ארץ)

איווט ליברמן (צילום: פלאש 90, Yonatan Sindel)

שר האוצר אביגדור ליברמן, והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, כינסו היום (שני), מסיבת עיתונאים והציגו את תכניתם להפחתת השימוש בכלים חד פעמיים. על פי התוכנית יוטל מס קניה על כלי פלסטיק חד פעמי שיחול הן על הכלים המיובאים והן כל הכלים המיוצרים בישראל. גורמים באוצר מודים שעל אף שהמטרה המוצהרת היא הפחתת השימוש בכלי פלסטיק שאינם מתכלים, התכנית צפויה להכניס מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה.

על פי המתווה, יוטל מס בדומה למס המוטל על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים. גובה הקנס מבוסס על מחקר שערך המשרד להגנת הסביבה, בו הוא בדק מהי רמת הקנס שתשפיע על הציבור הישראלי לצמצם את השימוש בכלים חד פעמיים, ביניהם סכו"ם, צלחות, קערות ואפילו קשיות. לטענת המשרד להגנת הסביבה, הכפלת המחיר צפויה להוריד את השימוש בכ-40%, בהתאם לגובה המס המדויק שיקבע בהמשך.

הקנס יקבע על פי משקלם של הפריטים. במשרד האוצר הבהירו במסיבת העיתונאים, שלמרות שהציבור החרדי צורך מוצרי חד פעמי בכמות גבוהה בהרבה מציבורים אחרים, המס לא יוטל על החרדים יותר משיעורם באוכלוסיה, מכיוון שהמס יוטל על פי משקל, והמגזר החרדי צורך בעיקר מוצרי חד פעמי קלים. נקודה חשובה נוספת שהועלתה במסיבת העיתונאים, היא פגיעה בייצרנים ישראלים. כ-85% ממוצרי החד פעמי מיובאים מחו"ל, והיצרנים הישראלים שמייצרים רק כ-15% אחוז ממוצרי החד פעמי עלולים להינזק קשות.

(SpicyTruffel, שאטרסטוק)

על פי הנתונים שהציגו במשרד להגנת הסביבה, בית אב בישראל צורך בממוצע כ-7.5 ק"ג מוצרי פלסטיק לנפש, פי 5 יותר מצריכת מוצרי הפלסטיק במדינות האיחוד האירופי. כלל משקי הבית בישראל צורכים מוצרי פלסטיק בסכום כולל של 1.3 מיליארד ש"ח בשנה, והצריכה הכללית של ישראל מתקרבת ל-2 מיליארד ש"ח. על פי נתוני המחקר, צריכת מוצרי הפלסטיק החד פעמיים בישראל, הוכפלה פי שניים בעשור האחרון.

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי צריכת מוצרי הפלסטיק גורמת לנזק סביבתי חמור. מוצרי הפלסטיק אינם מתקלים, ולכן הפסולת מצטברת, ויכולה להישמר עד אלפי שנים. הצטברות הפסולת תופסת מקום במטמנות, מזהמת את הים, וגורמת לעוד נזקים משמעותיים רבים.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, אמרה במסיבת העיתונאים ש"כמו סיגריות ואלכוהול, גם פלסטיק חד-פעמי הוא התמכרות. אנחנו טובעים בפלסטיק חד-פעמי, וכולנו רואים את ההשפעה הבעייתית שלו על ניקיון הארץ ועל איכות חיינו. מיסוי עולה בקנה אחד עם עקרון שלפיו 'המזהם משלם', כך שמי שבוחר לצרוך כלים חד-פעמיים בכמות גבוהה, הוא זה שיישא באופן המשמעותי ביותר בעלות הנזק. ייצור הפלסטיק החד-פעמי מבוסס על דלקים מזהמים ויש לו השפעה שלילית גם על משבר האקלים. אני קוראת לכולם לעבור לכלים רב-פעמיים, למען הבריאות והסביבה של כולנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר