מסעיר: "אלפי חסידים צריכים הטפת דם"

הגרי"ש אלישיב פסק לאחרונה: תינוק שנימול לאחר שקיעת החמה, כשיטת רבינו תם, צריך לעבור מילה מחודשת. פסק זה צפוי לעורר סערה הלכתית מאחר וישנם ככל הנראה אלפי חסידים שנימולו כשיטת רבינו תם, ולפי הפסק הזה הרי שהם צריכים לעבור הטפת דם, מאחר ולפי ההלכה שנפסקה, הם בעצם נימולו ביום השביעי ולא השמיני

אלפי חסידים צריכים לעבור הטפת דם ברית מחודשת - כך עולה מפסק הלכה של פוסק הדור, מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב, שצפוי לעורר סערה הלכתית גדולה.

בפני הגרי"ש הוצגה לאחרונה עובדה שהצליחה להסעיר את רוחו השלווה. תינוק שנולד 20 דקות אחרי השקיעה ביום שני, נימול שבוע אחרי זה, ביום שני, וזאת בהוראת האדמו"ר של החסידות אליה משתייכת המשפחה שקבע כך כשיטת רבינו תם בעניין זמני השקיעה.

הגרי"ש שמע זאת ונסער. "זה איסור ממש. קיבלו שהדין לא כר"ת", אמר הגרי"ש אלישיב והוסיף, "זה איסור דאורייתא". מציג הסיפור ציין כי ישנם מאות חסידים שנימולו כשיטת ר"ת. "ואם יש אלפי חסידים, מה יש", תהה הרב אלישיב.

´יש הרבה כאלה שהם כבר בני 30 ו-40, האם הם צריכים הטפת דם ברית´, נשאל הגרי"ש, והשיב בנחרצות כי "לפי הדין ודאי שצריך".

השואל, הוסיף ואמר, "אבל הוא חסיד", והגרי"ש, לא הבין את פשר ההערה. "מה חסיד", הוא תהה, "חסיד לא מקיים את התורה? נתקבל הלכה פסוקה לא כר"ת".

פסק זה צפוי לעורר סערה הלכתית מאחר וישנם ככל הנראה אלפי חסידים שנימולו כשיטת רבינו תם, ולפי הפסק הזה הרי שהם צריכים לעבור הטפת דם, מאחר ולפי ההלכה שנפסקה, הם בעצם נימולו ביום השביעי ולא השמיני.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

30
והחסידים מילה.
קשים גרים
29
נראה לי שיש טעות בכותרת המִשנֶה. במקום "תינוק שנימול לאחר שקיעת החמה" צריך להיות "תינוק שנולד לאחר שקיעת החמה".
לא נורא
אולי הכוונה כפי שכתבת
משה
28
כמו הערבים גם החסידים התנגדו להקמת המדינה, כי גם הם לא יהודים.
דן סגל
המדינה הזו כל מטרתה העברת עם ישראל על דתו
חבדניק-סאטמר-?
הוא גם כן יהודי
בן יהודיה
27
אבל השו"ע עצמו פסק כרבנו תם......
חיליק
26
בתקופה האחרונה ישנם פסקים מסעירים מאוד. לא לפני כמה זמן התפרסם הפסק שמותר לבזות אשה בקווי מהדרין, ובבחינת 'מצוה גוררת מצוה' מתפרסמת הפסק ש'כל החסידים ערלים הם', ורק הליטאים הם נמולים, וסתירה מפורשת לפסק זה מצינו במשנה במס' נדרים (פרק ג): קוֹנָם שֶׁאֵינִי נֶהֱנֶה לָעֲרֵלִים, מֻתָּר בְּעַרְלֵי יִש
חסיד
25
החתם סופר חולק על הגרי"ש ויבואו אלף כיוצא בו כהגרי"ש והשם יאריך ימיו ושנותיו ובכל זאת לא יבטל אות אחת מהחת"ס ולא יבטל אות אחת מהשו"ע [וכן פסק הגאון ר' צדוק הכהן שעד בין השמשות של ר"ת [לפי המנחת כהן] הוא לפי ההלכה ודאי יום. ומה ענין שמיטה אצל הר סיני מה ענין זה לחסידות. כתוב בספר דרך החיים להגאון ר
יונה כהן
24
לפי התורות הארוכים להטפת ברית...
איש
23
עד לפני שנות דור היה מקובל ברחבי אירופה כדעת הר"ת, ובהמון מקומות גם לקולא. לא יתכן כלל להגיד שקבלו שלא כר"ת. מבוטחני שהגרש"ז אוירבך בוודאי לא היה פוסק כן.
פוסק ? ?
אתה חצוף ובור ועם הארץ בארץ ישראל השקיעה היא מהר ולא כפי שקיים במציאות בחו"ל ואין הלכה כר"ת ודאי שלא לקולא
הלכה
הרב אויירבאך התנגד לשמש כסנדק גם סמוך לשקיעה, {לפני השקיעה!!!!}
יודע
שאחד שלא למד פנימיות התורה אסור לו לפסוק
חסיד הגר"א
באירופה היה כר"ת דהיינו 72 דקות, ומבוסס על כך שר"ת מודה שכשיש ג' כוכבים זהו לילה אף אם לא הגיע שיעור הזמן. שהרי אם בא"י הזמן הוא 72 דקות, באירופה לפי החשבון צריך לחכות שעתיים, ולפעמים שלוש, וכפי שכתב המ"ב והמנחת כהן. אלא שהם כתבו שבג' כוכבים גם ר"ת מודה וכאמור. ולכן בארץ, אחרי 18 דקות כבר יש ג' כוכב
גם לר''ת
22
אינני מבין עם כל הפחד ויראת הכבוד כעפר אני לרגליו של הרב אלישיב אולם הוא אף פעם לא נחשב לפוסק של החסידים אם תביאו כזה פסק מהרב וואזנר למשל זה יכול לעורר סערה כי הרב וואזנר בדורינו נחשב לפוסק הדור של הציבור החסידי אולם הרב אלישיב ממתי החסידים מקבלים את פסקיו דבר שני ציטוטים מפי הרב אלישיב זה לא פסק
ליטפעק
21
בשביל להוציא פסק הלכתי מרבינו גם תלמידיו המובהקים ביותר שואלים אותו את השאלה מס' פעמים ומלבנים איתו את כל האפשרויות של השאלה, לצערינו מידי מס' ימים עולה לכאן אייטם עם פסק כזה או אחר שנראה שנשאל ע"י שואל מזדמן לכאורה ומנסה לייצר מזה איזה פסק תקדימי ומענין,רבותי אל תקנו כל לוקש בכדי להוציא ולפרסם פסק
איציק
20
מרן שליטא מביא למעלה מעשרים ראשונים שפוסקים כרבינו תם.וזה חוץ ממה שהשולחן ערוך פוסק כך וגם הרמא לא חולק.
יואל
19
הברית שלי היה אחרי השקיעה
שלומי
18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורי
17
משום מה יש כתבות רבות שעיקרן הוא "הליטוועקס קובעים שהחסידים/ספרדים/ציויינים טועים ומטעים והם לא יודעים כלום" האם זה במקרה או שזה מכוון? האם יש איזושהי כוונה לסכסך? של מי? אני מניח שהורי תינוק ששייכים לחסידות מסויימת ישאלו את האדמו"ר שלהם מה לעשות ולא את הפוסקים של הליטאים. מעניין למי בדיוק בער ללכ
גרויסע טמבל
והוא שתמיד היה לליטאים מטרה אחד להשפיל את החסידים, ולהתנשאות עליהם עם התורה כביכול, וזהו מפני שחסר להם נשמה, ואין בהם מה שיש בחסידים, והם ריקנים מחיות, וממלאים את עצמם רק עם שכל התורה, אבל עם קדושת התורה שלא תמצא באלו שמרחיבים עליו את דעתם כים ולא בגסי הרוח אין להם קשר, ומה שיש בהם קדושה ויראת שמים
חסיד
16
מרוב בורותו של הכתב לא הבין את ההלכה. הרב מתכוין להלכה של עשיית ברית ביום ולא בלילה דכתיב "וביום השמיני" ביום ולא בלילה ולכן המל בזמן ר"ת חשיב כמל בלילה שלא כדין תורה וצריך הטפת דם. ולא מצד מילה ביום השביעי. אגב, פסק דומה של הרב אליישיב ניתן בעבר לאדם רגיל [לא חסיד] שמל את בנו לאחר השקיעה ואמר לו
צדיקמרוקאי
15
המוהל שמל את הרב אלישיב לא חתך כשיעור החזון איש, וע"כ עפ"ד הוא צריך למול שוב כשיעור החזון איש. כך מסתבר לפי המידודים שלי כשראיתיו בעיו"כ במקוה.
אהרון
מחכה לתשובה דחוףףףףףףףףףף
ירבעם
נהיה בשנת תשמ"ט על חשבון החרמת עדה קדושה, הרי בבני ברק הוא היה מוחרם, ורק החסידים היו שואלים אותו שאלות, והרב שלמה זלמן אוירבוך זכר צדיק וקדוש לברכה לא רצה אז לחתום גם כשעמד בלחץ באמרו שהוא מפחד מהשם, תתביישו לכם על כל השנאת חנם שעל זה עשיתם אותו גדול לא מאמין לכל הגדולים שלכם, וזה לא כואב לך
חסיד
הזהרו בגחלתן...
אחת
אז ממש לא מכובד לדבר על אחד מגדולי הדור שליט"א ככה
maorlod
אני חסיד מרן פוסק הדור הגאון האדיר שאין כמו הרשל"צ מרן הרב עובדיה יוסף אבל ככה לא מדברים על הרב אלישייב זה ממש ממש מסוכן תחזור בתשובה
ינקל
14
החתם סופר חולק על הגרי"ש ויבואו אלף כיוצא בו כהגרי"ש והשם יאריך ימיו ושנותיו ובכל זאת לא יבטל אות אחת מהחת"ס ולא יבטל אות אחת מהשו"ע [וכן פסק הגאון ר' צדוק הכהן שעד בין השמשות של ר"ת [לפי המנחת כהן] הוא לפי ההלכה ודאי יום. ומה ענין שמיטה אצל הר סיני מה ענין זה לחסידות. כתוב בספר דרך החיים להגאון ר
יונה כהן
13
המנהג שבאירופה היה כר"ת הוא 72 דקות, ומבוסס על כך שר"ת מודה שכשיש ג' כוכבים זהו לילה אף אם לא הגיע שיעור הזמן. שהרי אם בא"י הזמן הוא 72 דקות, באירופה לפי החשבון צריך לחכות שעתיים וחצי, ששם השמש מתרחקת הרבה יותר לאט וכידוע, ו וכפי שכתב המ"ב והמנחת כהן. שאין מחכים כל כך הרבה משום שבג' כוכבים גם ר"ת מו
כך כ הר' שטרנבו
בשם מרן הגרישא אני מוסר לכבודו תודות אין ספור על כך שהארת את עיניו בהלכה ובמראי מקומות אלו שלדאבונו לא ידע עליהם וכמובן שהוא חוזר בו !!!
אפרתי
נגד הבריסקער רב וכל הגדולים וכמו שחזר משיטת הרב קוק שהוא היה גם השדכן שלו, וכמו שהוא חזר מהחסידים שהיו מסתובבים אצלו עד שהוא נהיה כשר בבני ברק בשנת תשמ"ט הכל בשביל להשפיל את החסידים
דיין
הכל אצלו המח והכשרון, אין אצלו אמונה והלכה צריך סיעתא דשמיא ועל דוד המלך כתוב הוי' עמו הלכה כמותו, והא רקד לפני הארון כמו חסיד עד שמיכל בת שאול ראתה שנתגלה לו מהרגל ואמרה שאצל אביה שאול היא לא ראתה את זה, וכותב החתם סופר מה זה זקן ממרא שהוא דיין שגר רחוק מבית המקדש, וכשבא לבית המקדש תמה איך אפשר
חסיד
הבית יוסף גר בא"י ופסק כר"ת והמש"ב מפרש שהוא מתכווין ל- 72 ד' ולא 18 דקות כמו שהנך כותב
ישראל
ועל כך מבוסס המ"ב. ולולי חידוש זה, היו צריכים באירופה לחכות עד 12 בלילה, כדי להגיע למצב השמש המקביל ל72 דק' שבא"י.
קודם תקרא
רק קרוב למחצית השעה יש ג' כוכבים אבל אחרי 18 דקות אפילו כוכב אחד אין
בן מרים
ואחרי 20 דקות, ודאי כבר בין השמשות גם לר"ת, וצריך להטיף.
ואחרי 20
12
לעבודה
יואל המוהל
11
עיין שו"ע אורח חיים סימן רס"א, עוד הרבה מגדולי הדורות פסקו כר"ת, הגר"א לא פסק כר"ת, נהרא נהרא ופשטיה, כל אחד שינהג כפי שנהגו אבותיו ורבותיו.
שטרן
אלא כהגאונים. וגם המציאות מוכיחה כן (על אף שרוצים לומר שהמציאות לא משנה). ולכן גם אם מרן והרמ"א פסקו כן, יש מנהג קדום שלא כר"ת.
שלום
10
ואלו ואלו דברי אלוקים חיים! אני בטוח שדברי מרן מתכוונים לאלו הסרים למשמעתו ולא לאלו שיש להם גדולים ופוסקים חשובים משלהם שאומרים להם מה דעת תורתנו על כל צעד ושעל
חסיד מבין
9
איפה יש מוהל שיכול לעזור לי?
שלומי
8
אה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הגמד
מנחה ולאכול סעודה ג' חצי שעה אחרי השקיעה אה
ישראל
אפילו תורה אין לו, ושלח ידיו בשלומיו חלל בריתו, ושלומיו אלו ששייכים לעבודה שבלב זו תפילה, והרמב"ם פוסק שאם חסר בכוונה ובעבודה שבלב אפילו שלשה ימים שלא יתפלל, שתפילה אמיתית שהוא מדאורייתא שלא בזמן זו עבודה שבלב, ושהוא גם בזמן זהו מדרבנן, אבל עבודה שבלב הוא ע"י לימוד תורת הבעש"ט, והרב יחזקאל אברמסקי ז
חסיד
7
עיין תשובת חת"ס אורח חיים סימן ע"א בענין שאלה של תינוק שנולד אחר שיטת הגאונים ולפני שיטת ר"ת במוצאי שבת דפוסק כר"ת לקולא למול בשבת וזה לשונו בתוך התשובה וכבר נהגו כל גלילותינו כשיטת ר"ת ולכן אין מקום לכותרת
פנחס
שווה לשיעור החושך בירושלים אחרי 18 דק', כך שאם בהונגריה ובוינה מוציאים שבת אחרי 72 דק', בירושלים הוי לילה אחרי 18 דק'.
לא לשטחיות
אבל מה לעשות שהבית יוסף היה גר בצפת ובהלכות שבת פסק כר"ת וגם הפרי חדש היה גר בחברון ופסק כר"ת ובגמרא איתא אחרי ר' יהודה ללוד שכל שיטת ר"ת מסתמך על דברי ר' יהודה האם הם לא ראו את השקיעה בא"י
פנחס
שנהיו פוסקי הלכה וקובעים לרב מה לעשות ממש בריונות לשמה!!!!!!!!!!!!!
פרוספר
6
הפסק הלכה הזה כל כך הגיוני ... אפילו גאוני כמה שהוא פשוט ... קיבלו שהלכה לא כרבינו תם ואיך עד היום לא חשבתי על זה למה החסידים נוהגים לפיו ..... לא סתם הרב אלישיב הוא מגדולי הדור שליט"א
maorlod
השו"ע רמ"א מג"א וכו' בקיצור השו"ע ונושאי כליו שיש היום בידינו חוץ מהגר"ק קיבלו להלכה את שיטת ר"ת ולפי דעתם מותר לחלל שבת לכתחילה אחרי שקיעת החמה אני מחכה שתוכיח לי אחרת (ד"א - כהיום אסור לעשות מלאכה אחרי שקיעת החמה משום המנהג שכולם קיבלו את השבת לפני שקיעת החמה)
ישראל
שאני יודע בוודאות שחסידי סאטמר בארה"ב עושים מלאכה לכתחילה בערב שבת אחרי כניסת שבת ... אבל הם היחידים שאני יודע שנוהגים ככה ... בכל מקרה, נראה לי אתה לא מדייק . כתבת שהשו"ע קיבל להלכה את שיטת רבינו תם ?
maorlod
כרגע בדקתי . הפשט של השו"ע זה לפי רבינו תם . אז לא ברור, איפה קיבלו שהדין לא כרבינו תם ? דרוש עיון גדול..
maorlod
5
כמה חילול השם ושנאת חינם יוצאים מחצרות החסידים כמה פילוגים ותחרות כח ושליטה קנאה ואלימות מילולית ופיזית חסידות זה לא מה שהיה פעם בארצות הגולה אחדות ואהבת חינם תלמדו מהספרדים מהי אחדות תחת שרביטו של מרן גדול הדור ופוסק הדור השם יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים שימשיך להוביל את עדת בני ישראל עד בא גואל
בת טובים
בס''ד בת טובים אני מצטער אבל אהבה ואחדות צריך להיות בכל עם ישראל ואמירה כמו: "לבטל את כל החסידויות השגויות" ממש לא מוסיף לזה. כולנו עם אחד, חרדים,חסידים, דתיים לאומיים, חילונים,אשכנזים, ספרדים. בקיצור כולם וצריך לקבל אחד את השני. את מסתכלת על הרב שלך(שהוא ללא ספק אחד הגאונים שזכינו להם בדורות האחרו
יוחאי
עוד "מביו"....תבטלי את עצמך...
ביטול נעים
לא כל מה שיוצא מתחת החסידות הוא פסול כמו לא כל מה שיצא מהספרדים הוא אהבת חינם, יש כל מיני סיבות לזה, (זה כמו שחילוני יגיד, תראה כמה קילקולים יש אצלכם, לא כדאי לשמור) החסידות יש לה מקום משלה ביהדות,(אני ספרדי אגב) ואי אפשר למחוק בהניף יד את חשיבותם
אברהם
4
בהלכה ובמנהג
דוד
מעניין לדעת. כי יש להם מסורות עתיקות מאד, כמנהג ראשוני הראשונים.
ילמדנו רבנו
3
"אלפי חסידים". איזה דמיון יצירתי יש לאיש הזה. כל הפוסקים בדורינו סוברים שהנולד אחר השקיעה נחשב שנולד למחרת. ואם תמצא איזה תמהוני שיאמר לך אחרת. זה עדיין לא אלפי חסידים
דנקוביץ
2
סתאאאם בצחוק, אני אוהב כל יהודי
שחור כתום
1
העיקר שירבו שמחות בישראל, ויזדמנו עוד המון 'סנקאויות' (שהם סגולה לפרנסה) ועוד המון המון אירועים משמחים ומרגשים. מי פילל שדווקא הצד הליטאי יספק כ"כ הרבה 'מעמדות חסידיים'.
זונדל

אולי גם יעניין אותך:

עוד במה הדין?: