הון-שלטון חרדי?

שבוע של חגיגות בר מצוה לבן המיליארדר דן גרטלר

שמחה כזו, טרם נראתה בציבור החרדי. במשך כשבוע ימים חגגו במשפחת המיליארד החרדי דן גרטלר את שמחת בר המצוה לבנו הבכור, בהשקעה אדירה באירועים שהיו סגורים לציבור. מי שהה בשבת בבני-ברק, מי הוזמן לבר-מצוה באולם ומי הוא המיליארדר שכל גדולי הדור הגיעו לכבדו? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
המיליארדר החרדי דן גרטלר (צילום: י' בלינקו, אתר חב"ד COL)

הון שלטון חרדי? גדולי הדור, אישי ציבור ועסקנים השתתפו במהלך השבוע האחרון בשמחת חגיגות בר המצווה לבנו הבכור של המיליארדר החרדי דן גרטלר.

למרות הקפדתו היתרה של גרטלר להתרחק מאור הזרקורים, שמו מפורסם ברחוב החרדי כבעל הון. שוויו הכלכלי של גרטלר בן ה-39 המתגורר בבני-ברק ומקיים אורח חיים חרדי למהדרין, נאמד על-פי המגזין "פורבס" ב-2.2 מיליארד דולר.

גרטלר נחשב בשנים האחרונות כאחד מגדולי התורמים החרדים למוסדות תורה וחסד, כשהוא מחזיק ישיבות וכוללים רבים ביד נדיבה.

רבו המובהק הוא המקובל האדמו"ר רבי דוד אבוחצירה מנהריה, עימו הוא נועץ לפני כל צעד ושעל בעסקיו כמו גם בחייו הפרטיים. בנוסף, הוא נחשב למקורב במיוחד לחצר חסידות נדבורנה ובעיקר לכ"ק האדמו"ר מנדבורנה זצ"ל עימו היה בקשר הדוק. כיום הוא מקורב לארבעת בניו האדמו"רים, ובראשם האדמו"ר מנדבורנה בני-ברק.

בשבוע האחרון, הכניס דן גרטלר בעול התורה והמצוות את בנו בכורו הלומד בחיידר 'קרלין-סטולין' בבני ברק. לשמחה הגדולה שהתפרסה במשך כשבוע שלם, הגיעו כל גדולי הדור ומקורביהם על מנת להודות ולהכיר תודה לנגיד הנכבד.

שבוע של חגיגות עם דן גרטלר

חגיגות בר-המצווה החלו בשבת שעברה, פרשת "במדבר". לכבוד השמחה אולמי "וגשל" בבני-ברק שינו את פניהם, מיטב המעצבים הובאו, מנות גורמה הוזמנו ועשרות עובדים עמלו במשך שעות ארוכות על עיצוב האולם לקראת סעודות השבת בר המצווה.

במהלך השבת, השתתפו בחגיגה הגדולה והיוקרתית, משב"קים ועסקנים ביניהם דוד שפירא נכדו ונאמן ביתו של הגרא"יל שטיינמן, אריה קנייבסקי נכדו ונאמן ביתו של הגר"ח קנייבסקי, הרשל כץ ובנציון שטנגר גבאי האדמו"ר מויז'ניץ, יהושוע לוי נאמן ביתו של הגר"ש וואזנר, אריה דרעי, אברהם רובינשטיין ראש עיריית בני ברק, הנגיד שולם פישר, אלימלך פירר יו"ר עזרא למרפא, אריה אלישיב נכדו ונאמן ביתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל ואישי ציבור נוספים.

גולת הכותרת היתה השמחה שנערכה במעמד מצומצם ותחת מעטה חשאיות ביום חמישי האחרון באולמי "לב האצולה" בפתח-תקווה, זאת לאחר שבתחילה דווח למשתתפים כי החגיגה תיערך גם היא באולמי וגשל בבני-ברק, כאשר בסופו של דבר החגיגה הועתקה לפתח-תקווה.

אל אולמי "לב האצולה" הגיעו מרנן הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי, האדמו"רים מויז'ניץ ונדבורנה, לצד ראשי ישיבות, רבנים, עסקנים ואישי ציבור. מספר המשתתפים בבר-מצווה היה מצומצם ועמד על קרוב ל-200 איש בלבד שזכו לקבל מראש כרטיס כניסה שאפשר את השתתפותם.

האדמו"ר רבי דוד אבוחצירה המשפיע והרב של דן גרטלר (צילום: שמוליק סופר)

בשבת האחרונה, הגיע האדמו"ר רבי דוד אבוחצירה במיוחד לבני-ברק, ושהה לרגל שמחת בר המצוה בביתו של הנגיד ברחוב דניאל בבני-ברק.

שעה קלה לפני שבת הגיע מרן הגר"ש וואזנר לבקר אף הוא את דן גרטלר בביתו, ונועד במשך דקות ארוכות עם רבי דוד אבוחצירה והמיליארד החרדי.

בשבת בבוקר נערכה בבית הכנסת שבביתו שמחת ברית, במהלכה נשאו דברים האדמו"ר רבי דוד אבוחצירה ומגיד המישרים הרה"צ רבי אלימלך בידרמן.

גרטלר שכאמור שומר על חשאיות רבה העמיד מאבטחים שסירבו להכניס את מי שלא אושר מראש, אך לדברי הנוכחים גדולי ישראל הרעיפו עליו כבוד רב. "מגיע למי שמחזיק מכספו ומהונו כמויות עצומות של תורה וחסד שפעם בשנה יכירו לו טובה ויודו לו על כך. מדובר באחד מגדולי מחזיקי התורה בדורנו ואין ספק שכל גדולי הדור יודעים זאת", הסביר ל"כיכר השבת" אחד הנאמנים תחת מטה חשאיות מתבקש.

מי אתה דן גרטלר?

דן גרטלר גדל במשפחת יהלומנים מפורסמת והחל את דרכו בתחום עוד בעודו ילד, אז היה מתעורר בחמש בבוקר ללטש יהלומים בטרם הלך לבית הספר בצפון תל אביב. בשנות ילדותו, היה מצטרף דן לסבו, נשיא הבורסה משה שניצר, לצפות בו וללמוד כיצד מנהלים משא ומתן.

עם גיוסו לצה"ל החל דן בתהליך איטי של חזרה בתשובה, כשבראיון נדיר שהעניק באותו הזמן ל"ידיעות אחרונות" סיפר: "אין לזה הסבר, זה מהקדוש ברוך הוא, מהבר מצווה המשכתי להניח תפילין כל בוקר".

בהגיעו לגיל 22, הקים דן חברה והחל לסחור ביהלומי גלם, כשהוא מנהל את עסקיו במדינות שונות, בהן רוסיה, אנגולה וקונגו. "לדן יש אומץ בלתי רגיל, ולמרות העושר המשפחתי ניתן לומר שהוא סלל את דרכו לפיסגה מחדש ולבד", אומר לכיכר השבת אחד ממכריו.

בשנת 1997 הגיע גרטלר לקונגו, מדינה אפריקנית שההשקעה בה היא זו שלמעשה אחראית כיום לעיקר הונו הגדול. במהלך אותה שנה הפילו המורדים בראשותו של לורן קבילה את משטרו של מובוטו ססה סקו ששלט במדינה במשך 32 שנה, קבילה מונה לנשיא החדש ושינה את שם המדינה מזאיר לקונגו.

גרטלר שיצר קשר מיוחד עם הנשיא החדש ובעיקר עם בנו ג'וזף שכיהן כרמטכ"ל המדינה באותה תקופה, התחבב מאוד על השניים וסייע להם בביסוס שלטונם. בשלב מסוים זכה גרטלר בעקבות אותו קשר הדוק במונופול על כריית היהלומים במדינה.

קבילה שניסה לפתח מחדש את כלכלת המדינה מכר את משאבי הטבע ואוצרות הקרקע של קונגו (בה נמצאים מרבצים אדירים של נחושת, יהלומים, זהב, בדיל וקולטן) לדן גרטלר במחירים נמוכים ולטענת מתחריו וארגוני אופוזיציה אף במחירי הפסד ממש.

"מתחריו של דן גרטלר טוענים "יש לדן קשרים פוליטים ולכן חברות ממלכתיות מוכרות לו מכרות במחירים נמוכים והוא מוכר אותם הלאה ברווחים אדירים".

מנגד, מקורביו של המליארדר הסבירו כי הוא היחיד שהשקיע בקונגו שסועת הקרבות מליארדים רבים גם כשהמדינה היתה במצב קשה. "בזמנים הקשים שלנו כולם ברחו ועזבו", אמר הנשיא קבילה על גרטלר והסביר כי "הוא מהיחידים שלא חששו והמשיכו להשקיע תוך שהוא מסכן את הונו".

בשנת 2001 נרצח קבילה האב על-ידי שומר ראשו ובנו ג'וזף קבילה מונה לנשיא החדש. גרטלר המשיך לשמור על קשר ולמרות שבשלב מסויים הצטננו במעט היחסים בעקבות הביקורת העולמית הרי שלאחר תקופה הם שבו למסלולם.

חיים יענקל ליבוביץ המתווך עם האמריקאים

בעזרת ידידו חיים יענקל ליבוביץ, סייע גרטלר לנשיא הצעיר ליצור קשרים דיפלומטים במסדרונות הממשל האמריקאי, כאשר בתמורה המשיך איש העסקים לבסס את אחיזתו בקונגו כשעסקיו מתרחבים מתחום היהלומים לתחומים נוספים כמו כריית מינרלים ומתכות בהן נחושת וקובלט.

גרטלר הנחשב למיליארדר בעל כסף נזיל, משקיע כיום הון עתק בצדקה ועשיית חסד. גרטלר המתגורר עם רעייתו ענת ותשעת ילדיו באחד האזורים היוקרתיים בבני-ברק מקפיד לשוב במטוסו הפרטי מידי סוף שבוע לביתו על מנת לשהות יחד עם בני משפחתו בשבת.

כאמור, הוא נחשב לתורם גדול לארגוני החסד הגדולים ולחסידויות רבות. בקונגו הוא תרם מיליונים רבים לקרן לתמיכה בילדים חולי מחלות קשות וכן לפעילות חב"ד במדינה כמו גם פעילות פילנתרופית בתחומי התעסוקה, הרפואה, וההכשרה המקצועית במדינה.

בישראל תורם כאמור דן גרטלר בעיקר ליהדות החרדית. בשל כך הגיעו מרנן ורבנן גדולי הדור להכיר לו טובה ולהשתתף בשמחתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר