ערב תחילת שנת הלימודים:

פניה לשר פירון: 160 בנות בירושלים עדיין ללא סמינר

לקראת פתיחת הלימודים בסמינרים החרדים, פונה אשר מישאלי, חבר מועצת העיר ירושלים מטעם ש"ס בצעד חריג ישירות לשר החינוך הרב שי פירון, מבקש ממנו לסייע לכ-160 בנות שעדיין לא שובצו: "הורים שומעים מהמנהלת בית הספר היסודי כי יש להם בעיה היות והמקום לבנות ממוצא ספרדי נגמר" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
זועקות לעזרה (צילום: אילוסטרציה - פלאש 90)

אפליית הבנות הספרדיות בסמינרים: חבר מועצת עיריית ירושלים אשר מישאלי (ש"ס) פונה במכתב ישיר לשר החינוך הרב שי פירון וקורא לו: "טפל באפליית הבנות החרדיות בסמינרים בירושלים".

בעוד כשבועיים, יחלו אלפי בנות סמינרים את שנת הלימודים החדשה בסמינרים ברחבי הארץ, אולם נראה כי גם בשנת 2013 עשרות בנות יישארו בבתיהם יחד עם הורים כואבים, כשכל חטאן הוא שהן בנות להורים ספרדיים.

משום מה, טרם נשמעה קולו של יו"ר ש"ס אריה דרעי שהבטיח בעבר לסגור סמינרים שלא יקבלו בנות על רקע צבע עורם, מי שכן מנסה לפעול בנושא בתקופה זו, הוא דווקא חבר מועצת עיריית ירושלים אשר מישאלי, שצפוי להיות מודח על ידי דרעי מרשימת ש"ס בירושלים במסגרת הבחירות הקרובות לרשויות.

ל'כיכר השבת' נודע, כי אשר מישאלי, חבר מועצת עיריית ירושלים, שלח בשבוע האחרון מכתב לשר החינוך שי פירון בו הוא מפרט את המצב העגום בירושלים כאשר למעלה ממאה שישים בנות עדיין לא מצאו מסגרת לימודים לשנת 2013.

בפתח המכתב כותב משאלי לשר החינוך: "הנני פונה אליך בקריאה נואשת ונרגשת כחבר מועצת העיר ירושלים וכאזרח מן השורה אשר הינו עד לתופעה אשר רבות דובר בה אך מעט מאוד נעשה בה. וכאשר טרם שובצו למערכת לשנה הבא מעל למאה ושישים בנות לעל יסודי בירושלים בלבד".

"נגמר המקום לבנות ספרדיות"

במכתבו, מציין מישאלי בפני פירון את תופעת המכסות בסמינרים החרדים: "קיימות מכסות ברורות אך לא באופן רשמי - לתלמידות ספרדיות בסמינרים החרדיים בכלל ובירושלים בפרט. בלא מעט מקרים ההורים שומעים מהמחנכת ו/או ממנהלת בית הספר היסודי כי יש להם בעיה היות והמקום לבנות ממוצא ספרדי נגמר. כך יוצא ששתי תלמידות שפונות להתקבל לסמינר, תלמידה חלשה ממוצא אשכנזי מתקבלת לבית הספר בעוד תלמידה ספרדייה הממוצעת/הטובה נדחית".

מישאלי מקרב את ברכת מרן הגר"ע יוסף (צילום: כיכר השבת)

משאלי טוען במכתבו לפירון, כי מנהלי הסמינרים מצפצפים כביכול על הוראות משרד החינוך ומנהלים את הליך הרישום בניגוד להוראות: "יש לבצע את הרישום רק במועדי הרישום, ויש להשיב תשובה בכתב ומנומקת לכל המאוחר עד ד' בניסן שלפני תחילת שנת הלימודים. בפועל, וכמי שמטפל בלא מעט פניות של הורים, הליך הרישום נעשה הרבה לפני כן באמצעות "דילים" שנעשים בין המחנכת של כיתה ח' (ופעמים מחנכת של כתה ז') ביחד עם מנהלת בית הספר היסודי, לבין מנהלי הסמינר והאחראיות על הרישום. כך שהליך הרישום הינו רק לצאת ידי חובת הוראת משרד החינוך בלבד, כאילו ישנו הליך הוגן אבל בפועל כולם יודעים שההליך נסגר הרבה לפני כן".

מישאלי ממשיך וכותב: "גם בנהלים הקיימים כיום ישנו חוסר בהירות רב בנוגע ל'נוהל אחיות'. אמנם כתוב שבית הספר רשאי לשקול, אבל בפועל בית הספר שוקל שיקול זה באופן סלקטיבי ומפלה"

"וועדת הערר חייבת להשתנות"

משאלי קורא לשר החינוך ומבקש לפעול בכדי שוועדת הערר תשונה: "על אף מכתבי למנכלי"ת המשרד מלפני חודשיים ולשמחתי בעקבות כך חל שינוי לטובה וישנה שקיפות יתר ואף פנייה מסודרת להורים, אולם אודה שוב על בדיקת המערכת כאשר מגישים ההורים ערר במשרד החינוך מהיכרותי האישית ומשיחות מול הורים 98% מהבנות מקבלות תשובה שלילית. ועדה זאת חייבת להשתנות" כותב מישאלי, "אף שישנם חילופי גברי בוועדה לאחרונה לשמחתי הרבה, אולם לעניות דעתי יש להכניס איש ניטראלי אשר ישב בו נציג עירוני וכן נציג של ההורים ניטראלי".

"יתרה מכך" מוסיף חבר המועצה מטעם ש"ס: "שוחחתי עם נציג של וועדת הרבנים והנ"ל הביע הסכמתו ליישב בוועדה זאת".

יעשה סוף לאפליה העדתית? שר החינוך שי פירון (צילום: פלאש 90)

גם בנושאי אזורי הרישום טוען מישאלי כי מנהלי הסמינרים נוהגים שלא כחוק: "יש מוסדות אשר באותו מבנה שוכן בי"ס יסודי ועל יסודי. או שבאותה שכונה בה מתגוררת תלמידה, אולם באם היא רוצה להירשם היא נדחית בתואנה שהיסודי אינו קשור לעל יסודי אף שהמבנה הוקצה ע"י הרשות והם מקבלים תקציבים וסמל מוסד משרד החינוך".

"למנוע הפליה באמצעות הגרלה"

מישאלי, מבקש למנוע אפליה במוסדות גם באמצעות הגרלה: "במידה ויש רישום גבוה במוסד מסוים ועל מנת למנוע סוג של אפליה יש להקנות לרשויות סמכות לדרוש מהמוסד לערוך הגרלה בין הבנות אשר נרשמו למוסד ונמצאות מעל המכסה. (הדבר אכן קיים בכמה רשויות במנהל חינוך)".

"מחובתי לציין" מסיים מישאלי את מכתבו לשר החינוך שי פירון: "הטלת סמכויות ותקנות חייב להתבצע אך ורק כאשר בת ישראל עומדת בכלל התקנונים של נורמות התנהגות הולמת הן רוחנית ובעיקר רוחנית והן לימודית ברמה סבירה ועל כן יש לתת כלים הן למשרד החינוך והן לרשות בגיבוי נציגי ועדות הרבנים למנוע הישנות מקרים מעין אלו".

כעת מקווה אשר מישאלי, כי דווקא שר החינוך מ'יש עתיד' יעשה את העבודה ויסייע לבנות האומללות. זאת לאחר שהנציגים החרדים בכנסת טרם לקחו על עצמם את המשימה לטפל באפליה העדתית במגזר החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר