מאחורי הקלעים של השבת האזרחות הספרדית

הראשון לציון לשעבר, הרב שלמה עמאר, מספר על המגעים שניהל עם מלך ומלכת ספרד בנוגע להשבת האזרחות ליהודים שגורשו מהמדינה: "תיקון קטן לעוול גדול" (חרדים)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הרב עמאר עם מלך ספרד (צילום: באדיבות סמי כהן)

הפרלמנט הספרדי אישר אמש (שבת) להעניק אזרחות ליהודים שגורשו מארצם. כעת חושף הראשון לציון לשעבר, הרב שלמה עמאר, על מאחורי הקלעים של המגעים לאישור התכנית.

הרב עמאר חשף כי היה מעורב במגעים בין הקהילות היהודיות לשלטונות במדינה, שהובילו לבסוף לחקיקה, כאשר השיא היה בפגישה שקיים לפני כחצי שנה עם מלך ספרד, חואן קרלוס והמלכה סופיה. הרב עמאר אמר את הדברים לקובי נחשוני באתר ynet.

לדברי הרב, כבר עם עלייתו של הוגו צ'אבס לנשיאות ונצואלה, נפגשו נציגים יהודים עם שגריר ספרד במדינה, וביקשו מקלט בארצו במצבי חירום - זאת מחשש כי צ'אבס יתנכל להם.

"מאותו שגריר, שמאוד הבין אותנו, עלה הרעיון להעניק דרכונים ליהודי ספרד מכל הפזורה, מרוקו, טוניס, טורקיה, דרום-אמריקה, ובעצם כל העולם כמעט".

בשנים האחרונות צבר המשא ומתן בין הצדדים תאוצה. "בתחילה היו התכתבויות איתי. רצו להחליט מי יוכר על ידי הקהילה כצאצא של המגורשים, ואני הצעתי שגם רבנים יוכלו לקבוע, כי הם עוסקים בבירור יהדות, ויכולים להעיד מה מוצאו של כל אדם בצורה מקצועית ואמינה. ב"ה הם הסכימו לזה".

זמן קצר לפני סיום כהונתו של הרב עמאר כרב הראשי, הוא יצא נפגש עם המלך בספרד. "אמרו שחייבים להיפגש איתו, כי חוק כזה, שנוגע לאזרחות, בטח לא יוכל לעבור בלי תמיכה שלו, ואני הוספתי שדווקא המלך חואן קרלוס והמלכה סופיה, יכולים לתקן את אשר עיוותו הקדמונים, המלך פרננדו ואשתו איזבלה".

הרב עמאר סיפר על פגישתו עם המלך: "הוא שאל אותי שאלות רבות על יהדות ספרד. אחר כך נפגשנו עם שר הפנים ושר המשפטים על החוק עצמו". לדבריו, "מי שפעל לזה היו יצחק קירוב, ראש הפדרציה היהודית, ושמואל כהן, האחראי בה על ענייני הדת. אותי עירבו בגלל תפקידי, שאִפשר להם להגיע למלך ולשרים".

"זה לקח כמה שנים, כי בסופו של דבר, מדובר באזרחות אירופית יוקרתית, אבל אף אחד לא חושב שיהודים מאמריקה, צרפת או מונטריאול ינצלו את זה כדי להשתקע בספרד ו'לכבוש' אותה. אם חלילה באחד המקומות הלא יציבים תהיה התעוררות אנטישמית חריפה נגד יהודים – יהיה לאן ללכת" אמר הרב.

"ברוך השם, הקדוש ברוך-הוא נתן אותנו לחן בעיניהם. הדגשנו כל הזמן שהדבר הזה הוא תיקון מעט, בזעיר אנפין, לעוול הגדול שנעשה באינקוויזיציה ובכל הדורות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר