רבה של איראן איננו

האחיין סופד: "רבי יוסף היה צדיק, גם חמינאי כיבד אותו"

אחיינו של הרב יוסף המדאני כהן זצ"ל רבה של איראן בשנים האחרונות, סופד לו בשיחה לאתר 'כיכר השבת': "הוא עבר הרבה ייסורים, והיה ידוע באיראן לכל יהודי" • "הוא לא סבל מהעם האיראני, הם היו מכבדים אותו, אנשי הסוכנות לא היו הוגנים" • וגם: האם הקהילה היהודית תעבור שינויים בעקבות פטירתו? (חרדים,עולם)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: מתוך אתר iranjewish.com)

עמוד התווך של יהודי איראן - איננו: הקהילה היהודית באיראן התעטפה באבל בסוף השבוע עם פטירת הרב הראשי חכם יוסף המדאני כהן זצ"ל. חברי הקהילה היהודית ספדו לו עם לכתו, "הוסר הכתר שלנו" נכתב ברשתות החברתיות.

לא רק באיראן נשמעו הספדים אחר פטירתו של הרב המדאני, גם בישראל. בשנת 2001, אחיינו של הרב, הקרוי באותו השם - יוסף המדאני כהן, העתיק את משכנו למדינה היהודית - ישראל, ומאז השניים לא נפגשו פנים אל פנים.

את הידיעה על לכתו לגנזי מרומים הוא קיבל אמש (מוצאי שבת), לדבריו של האחיין, בשנותיו האחרונות הרב סבל מייסורים קשים ומרים "הוא סבל, לא יצא מהבית עד שלצערנו הרב נפטר". הוא מספר בראיון דומע שהעניק ל"כיכר השבת".

מימין: הרב המדאני זצ"ל (צילום: מתוך אתר iranjewish.com)

אחיינו מבכה על לכתו, ומספר על אבן דרך שהיה הרב לחברי הקהילה היהודית: "הרב היה צדיק גדול. אין לי מילים להגיד. הוא עבר הרבה ייסורים, היה ידוע שם לכל יהודי ויהודי. איבדנו צדיק גדול".

גם כשעלה לארץ, אחיינו של הרב היה עם יד על הדופק לגבי המתרחש באיראן. להערכתו, למרות הגעתו של מנהיג חדש לקהילה בתקופה האחרונה - היא לא תתפרק: "אני לא מאמין שהקהילה תתפרק בעקבות פטירתו. יש שם בחורים צעירים שלומדים תורה, עוזרים להם אבל יש בעיות שם. הביאו מישהו (מנהיג לקהילה -צ.ג) שאין לו יראת שמים".

הרב, כך לפי דברי קרוב משפחתו, סבל דווקא מהיהודים באיראן, ולא מהשלטון שדעותיו בהשמדת המדינה היהודית ידועות לכל: "הוא לא סבל מהעם האיראני, הם היו מכבדים אותו. בכל השנים הללו הוא אפילו נפגש עם חמינאי נשיא איראן, ועם קודמו. הוא בא אליהם כמה פעמים, אפילו חמינאי הגיע לבקר אותו בבית הכנסת - שזה היה ביקורו הראשון במקום כזה. אנשי הסוכנות היהודית שהיו שם - לא הוגנים, דואגים רק לאינטרסים שלהם".

בית הכנסת בו נהג הרב המדאני ז"ל להתפלל (מתוך Kenisa Molla Hanina)

"לפני שעליתי לארץ, הייתי חי איתו כל הזמן. כשהלכתי לצבא חייתי איתו בבית עד שהתחתנתי. הוא היה מוהל ומהל את בני. היה פעיל מאוד בכל התחומים, הגדירו אותו מומחה". הוא מספר במבטא הפרסי המוכר.

כזכור, הרב המדאני הפטר בסוף השבוע (שבת) לאחר שנות ייסורים רבות, הוא כיהן בתפקיד רבה הראשי של איראן מאז חודש ינואר 1994, והיה ידוע בקשריו עם ההנהגה הפוליטית של איראן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר