בגלל גט במרמה: ארבעה דיינים נתבעים שלושה מיליון שקל

לפני כחמש שנים התפוצצה פרשת הגט במרמה שנעשה על-ידי ארבעה דיינים בבית הדין הרבני האזורי בתל אביב, כעת, ארבעתם נתבעים בסך שלושה מיליון שקלים (אקטואליה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

לפני כחמש שנים עולם הדיינות סער עם התפוצצות הפרשיה, בה הנאשם המרכזי היה אב בית הדין הרבני בתל-אביב, הדיין הרב דב דומב, פרשה שעיקרה גט שהוצא במרמה שבוצעו בבית-הדין הרבני האזורי בת"א.

כעת, שנים אחרי ועל רקע המלצת המשטרה להעמיד לדין את הדיין הרב דומב, התובעת בפרשה הגישה תביעת נזיקין בסך למעלה משלושה מיליוני שקלים. ברשימת הנתבעים 4 דיינים המכהנים בביה"ד.

הסיפור נחשף כאשר אל נציבות תלונות הציבור על שופטים התקבלה תלונה, לפיה, ארבעה דיינים בבית הדין הרבני בתל-אביב, סידרו, בשנת 2007, גט במרמה לזוג אנשים מוגבלים, בעלי צרכים מיוחדים, וזאת לאחר שקרובי הבעל פנו לדיין הרב דב דומב, בבקשה כי יסייע בידם לסדר את הגירושין ללא ידיעת בני הזוג.

בכדי לסדר את הגירושין ביניהם, הובאו בני הזוג בדרכי מרמה לבית הדין, תוך ניצול נכותם ומוגבלותם, כאשר נאמר להם כי הם מוסעים למקום שבו תוסדר עבורם זכאות לדיור ציבורי בחיפה.

כשהגיעו בני הזוג לבית הדין, הם הוחתמו על נייר הנושא את הכותרת 'פרוטוקול', אשר היה ריק. בדיעבד התברר כי אחד הדיינים המעורבים בפרשה ניסח על אותו נייר "הסכם גירושין" וזאת מבלי לומר לבני הזוג דבר וחצי דבר על כך.

לאחר-מכן, אותו "הסכם" ידני הוקלד בבית-הדין, תוך הוספת מילים שונות. בהמשך סודר לבני הזוג גט, כאשר הם עצמם אינם מודעים למעשה שלו הם שותפים. לאחר טקס הגט שאת משמעותו העלימו הדיינים והמעורבים הנוספים בפרשה מבני הזוג, נאמר לבני הזוג כי כתנאי לזכאותם לדיור הציבורי עליהם לשהות בנפרד האחד מהשני למשך שלושה ימים, ומאז הם הופרדו בעל-כורחם.

הדיינים המעורבים בפרשה הם הרב דב דומב, שהיה הכוח המניע מאחורי השגת הגט, הרב אבירן יצחק הלוי, הרב יצחק אלמליח והרב צבי בן יעקב.

בני הזוג, בעלי צרכים מיוחדים, העידו כי האישה יצאה מביה"ד לאחר קיום טקס גירושי המרמה ללא שהיא ידעה כי גורשה מבעלה. לאישה נאמר כי הובאה לביה"ד כדי להסדיר עבור בני הזוג דיור ציבורי. הדיין הרב דומב שהיה המושך בחוטים בגירושי המרמה נעדר מזה זמן מעבודתו בביה"ד עקב חקירה המתנהלת נגדו בפרשה אחרת שבה הוא מעורב.

פרשת גירושי המרמה הובאה בעבר לידיעתו של הרב עמאר שכיהן אותה עת כנשיא ביה"ד הגדול. הבטחה מטעמו כי תבחן הלכתית שאלת כשרותו של הגט לא קוימה עד עצם היום הזה.

בכתב התביעה המתפרס על למעלה משבעים עמודים, כתבו עורכי הדין המייצגים את התובעת כי "תביעה זו עניינה ברמיסת כבודה של הנתבעת, פגיעה בזכויות האדם הבסיסיות שלה, תוך ניצול ציני של חולשתה ומגבלותיה. הנתבעים כולם יחד וכל אחד לחוד פעלו באופן כזה או אחר תוך נישול התובעת מזכויותיה הבסיסיות ללא ששאלו את פיה ותוך שהם מסתירים ומעלימים ממנה את האמת".

לדברי עורכי הדין מדובר היה כאן במעשה "נבלה" כלשונם: "הליך זה היינו חוליה נוספת בשרשרת הליכים רבים ומגוונים אשר התנהלו ומתנהלים כנגד הנתבעים או מי מהם בעקבות מעשיהם החמורים כנגד התובעת ולמעשה, כנגד הציבור כולו הנותן אמונו במערכת המשפט. יודגש כי בכל ההליכים - אשר התנהלו ויפורטו דלקמן (בכתב התביעה - צ.ג) נקבע כי אכן נעשה מעשה "נבלה" כלפי התובעת, וכי כל הנוגעים בדבר פעלו באופן בלתי חוקי המחייב מיצוי דין עימם".

הנזקים שנגרמו לבני הזוג, כך עולה מכתב התביעה, נגרם בשל התנהלות הדיינים כולם: "מסכת השקרים והרמייה אשר אליהם חברו הנתבעים כולם (כל הדיינים - צ.ג) יחד ולחוד הם שהובילו לנזקים החמורים אשר נגרמו לתובעת. לכל אחד מן הנתבעים חלק לא מבוטל בהריסת חייה של התובעת וברמיסת זכויותיה הבסיסיות לפי כל דין. מן הדין ומן הצדק כי כל אחד ואחד מהם יישא באחריות למעשיו החמורים והרשלניים".

"הדיין דומב חרג באופן בוטה מהנדרש במילוי תפקידו ופעולותיו אינן עולות בקנה אחד לא עם דבר המחוקק ולא עם הנורמות המקובלות בחברה מתוקנת", נכתב בכתב התביעה, "זאת ועוד, הדיין דומב גרר את עמיתיו הדיינים להתנהגות פסולה ובזויה אשר הובילה לתוצאה המרה. בכל אחד מן השלבים בשרשרת העוולות שנגרמו לתובעת יכול היה כל אחד מן הדיינים לעצור את הרכבת הדוהרת ולמנוע את הנזקים אשר נגרמו".

התביעה כאמור מגיעה לאחר שבראשית השבוע היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה סיימה את חקירת פרשת הדיינים - הרב דב דומב מבית הדין הרבני בתל אביב והרב משה אוחנונה מבית הדין הרבני בפתח תקוה.

חקירת המשטרה נפתחה לאחר חשד כי הדיינים פעלו להשפיע על צדדים במספר תיקי גירושין אשר הובאו בפניהם, תוך הדחת עדים לשנות עדותם, שיבוש מהלכי משפט וחקירה והפרת אמונים.

בסיומה של החקירה, קיבל ראש אגף החקירות של המשטרה את עמדת היחידה כי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע העבירות המיוחסות לחשודים.

כעת, תיק החקירה הועבר להמשך טיפול בפרקליטות מחוז תל אביב אשר ליוותה את התיק והוא יובא להכרעת היועץ המשפטי לממשלה, אשר אישר את חקירת החשודים.

כזכור, בעקבות החקירה, הביעה שרת המשפטים ציפי לבני כוונה לפתוח בהליכי הדחה נגד שני הדיינים, בעקבות כך הם השעו את עצמם מעבודתם לפני מספר חודשים.

עורך הדין אלקנה בישיץ המייצג את הדיין הרב דב דומב מסר את הדברים הבאים בתגובה: "המדובר באישה אשר בעלה ניגש לבית הדין הרבני וביקש להתגרש ממנה. בני זוג מבקשים לעיתים קרובות להביא לסיום חיי הנישואין ביניהם ואין המדובר בעניין חריג.

"בעניין שלפנינו, התובעת מבהירה בפה מלא כי הייתה כשירה להינשא, הייתה כשירה לשמש כאם, כפועל יוצא ברור כי היא גם כשירה להתגרש ועל כך לא יכולה להיות כל מחלוקת.

"כאשר אדם או אישה מבקשים לסיים את ברית הנישואין הם פונים לבית הדין הרבני ומגישים תביעה אשר בסופה וככל שבן הזוג התובע את הגירושין עומד על תביעתו, הבעל נותן גט והאישה מקבלת את גיטה ושני הצדדים ממשיכים לדרכם.

"הנוהג הראוי והמצופה מדיין בישראל הוא לזרז טיפול בתיקים בבית הדין הרבני וכאשר דיין לא נוהג כך מתלוננים כי בית הדין הרבני אינו יעיל.

"מן הראוי שכל דיין יעשה את כל אשר לאל ידו כדי להביא לזירוז של עניינים המתנהלים בבית הדין הרבני באופן שלא ייגרם עינוי דין למי מהצדדים.

"התובעת קיבלה את גיטה מרצונה הטוב והחופשי, כדת וכדין, כשיודגש כי הרב דומב כלל לא שימש כדיין בהרכב הדיינים אשר דן בענייניה של התובעת ומכאן שכל הטענות הנטענות כלפי הרב דומב לגבי עניינה של התובעת אינם נטענים אלא כדי להתעשר שלא כדין וכדי ליצור עליהום פופוליסטי על דיין מנוסה ומוערך מאוד אשר צבר שבחים רבים במהלך עשרות שנות כהונתו כדיין והלוואי וירבו כמותו בישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר