בית המשפט העליון: הליך גישור על ביהכ"נ "הליגמן" אצל יעקב נאמן

שופטי בית המשפט העליון החליטו בהסכמת הצדדים להעביר את הסכסוך בין עמותת בית הכנסת "הליגמן" בבני ברק לבין יורשי הבעלים להליך של גישור בפני פרופ' יעקב נאמן (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגר"נ קרליץ בבית המשפט (צילום ארכיון: כיכר השבת)

תפנית במאבק המשפטי המתנהל על השליטה בבית הכנסת "הליגמן" בבני ברק: שופטי בית המשפט העליון החליטו להעביר את הסכסוך המתנהל בין הרב אברהם ישעיהו קרליץ וחברי עמותת בית הכנסת לבין יורשי הבעלים להליך של גישור שיובא בפני פרופ' יעקב נאמן.

השופטים סלים ג'ובראן, אורי שהם ודפנה ברק-ארז הבהירו כי הצדדים קיבלו את עמדת בית המשפט והסכימו על הליך הגישור.

יצויין כי מדובר היה בדיון בעתירה שהגיש הרב קרליץ כנגד יורשיו של הליגמן המנוח וכנגד רשם ההקדשות במשרד המשפטים, זאת כערעור על פסק דינו של שופט בית המשפט המחוזי בת"א אבי זמיר שקבע כי אין לבית הכנסת מעמד של הקדש ציבורי וכי הוא שייך ליורשים החילונים מה שגרם לתחושות של אכזבה קשה בקרב המתפללים הוותיקים.

השופט זמיר כתב בהחלטתו כי "העובדה שנכס נועד לשמש כבית תפילה לשנים וקרוי על שמו של אדם איננה מחייבת את המסקנה כי בעליו הועיד אותו להיות הקדש בהעדר אינדיקציות גמורות בדבר הכוונה", כשלדבריו עולה משלל העובדות כי מקים בית הכנסת רצה שהנכס יישאר בבעלותו ובשליטתו ולא יהפוך להקדש ציבורי.

כאמור עמותת בית הכנסת הגישה ערעור וכעת בהסכמת הצדדים יגשר ביניהם יעקב נאמן.

בשיחה עם "כיכר השבת", מביעים המתפללים סיפוק מההחלטה וטוענים כי כעת יהיה אולי ניתן להגיע להבנות בנושא עתידו של בית הכנסת. "חשוב לשמור על מקום התפילה מכל משמר בפרט בטבורה של עיר התורה והחסידות", אומרים המתפללים.

יצוין כי בית כנסת "הליגמן" נחשב לאחד מבתי הכנסת הוותיקים והידועים בבני ברק והוא ממוקם במרכזו של רחובה הראשי של העיר.

היסטוריית בית הכנסת מתחילה לפני למעלה מ-75 שנה עת הגיעו האחים יהושוע ומרדכי הליגמן למושבה בני ברק, האח מרדכי ניהל מו"מ עם וועד 'בית ונחלה' לקנות את אחד הפרדסים במושבה הצעירה בכדי לבנות עליו בית כנסת לתושבים.

בשנת תר"צ נפסק המשא ומתן בפתאומיות כיוון שהאח מרדכי קיפד את חייו בתאונת דרכים טראגית. אך אחיו יהושוע שזכר את מאמציו של האח מרדכי לרכוש קרקע לבית כנסת החליט לתרום את אחד המגרשים שבבעלותו לטובת הקמת בית כנסת לזכר אחיו ואכן בית הכנסת נקרא בשם "זכרון מרדכי" 'הליגמן' ע"ש ר' מרדכי הליגמן ז"ל.

בעמותת בית הכנסת היו חברים יהושוע הליגמן, חתנו והרב נחום מאיר קרליץ זצ"ל אביו של יבלחט"א הגאון רבי ניסים קרליץ.

מכיוון שבאותם ימים לא היה עדיין רישום מסודר ב'טאבו' לא נרשם הדבר במנהל המקרקעין, אך במהלך השנים שעברו החלו ניסיונות להעביר את בית הכנסת מנכס פרטי לנכס ציבורי.

תהליך ההעברה התנהל בעצלתיים ובמהלך השנים נפטרו הרה"ג רבי נחום מאיר קרליץ זצ"ל ור' יהושוע הליגמן ז"ל כך שבעמותה המקורית נשאר רק חתנו של יהושוע הליגמן שאינו שומר תורה ומצוות.

התפנית אירעה לפני מספר שנים עת נודע לגבאי בית הכנסת כי נכדתו של ר' יהושוע הליגמן ז"ל מתעתדת למכור את הקרקע לקבלנים פרטיים מיד נערך מושב בי"ד בראשות הדיינים הרב יהודה סילמן, הרב מנדל שפרן והרב משה שאול קליין שפסקו כי בית הכנסת שייך למתפללים וכל הקונה את הקרקע שם את כספו על קרן הצבי.

נכדתו של הליגמן פנתה לפני תקופה לבית המשפט בטענה שרוצה לממש את בעלותה על המגרש ולבנות שם. יצויין כי עו"ד מליצר פרקליטתה של נכדתו של ר' יהושוע הליגמן טענה בשיחה מיוחדת עם "כיכר השבת" כי הם אינם מתכוונים להרוס את בית הכנסת רק רוצים לשלבו בפרויקט אשר יאושר להם במקום. לדבריה, הנכדה הינה הבעלים החוקי של בית הכנסת וזכותה לקבוע כי הוא שייך לכל המתפללים ולא רק לקהילה מסוימת שלטענתה השתלטה על המבנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר