שפיכות דמים הוזלה בעינינו

נס שבמתחם הרשב"י עוד לא קרה אסון, כך גם בנהירה ההמונית לאומן ולבאבות. כל התופעות האלה הן אותה תופעה. אותו שורש. התלהמות. אקסטזה. עיוות ערכים. זמן לחשבון נפש (דעה)

זה הזמן לחשבון נפש נוקב על שפיכות הדמים בהלווייתו של פוסק הדור הרב ואזנר. הכתובת הייתה על הקיר. רק נס שעד עכשיו לא התרחשו אסונות. כך בדוחק העצום שבמתחם הקרוון בהלווייתו של הרב אלישיב. כך גם במתחם בישיבה בהלוויה של הרב יוסף. אנשים קופצים על הגגות. דוחפים בפנים. דוחפים מבחוץ. נכנסים דרך החלונות. ללא כל משמעת. ללא כל התחשבות. בפראות. גם במחיר דמים. למי אכפת.

דמם של קורבנות הדריסה זועק אלינו מן האדמה. לא ניתן להגדיר את מה שאירע בפחות מרצח בשגגה. למרות הקריאות החוזרות ונשנות על פקוח נפש, הדחיפות רק התעצמו. הכול לשם שמים, השאיפה לגעת במיטה. רמסו שני אנשים למות, לשם שמים. מי יודע כמה הם התחננו על נפשם. ואף אחד לא שמע בהתחננם אלינו.

במסכת יומא מסופר על כהן שהרג את חברו, שהקדימו במרוץ בכבש המזבח. דבריו של רבי צדוק לעם גרמו לזעזוע. בא אביו של ההרוג ומצא את בנו מפרפר. אמר שעדיין לא נטמאה הסכין. מסקנת הגמרא היא, שטהרת כלים נשארה בעינה, אך שפיכות הדמים הוזלה. גם שם נרצח הכהן לשם שמים. בתקופה זו של השנה, מתו עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא, כי לא נהגו כבוד אחד בשני. העולם היה אז שמם.

מירון. נס שבמתחם הקבר עוד לא אירע אסון (צילום: פלאש 90)

אך לא רק ההרוגים. ישנם פצועים קשה. ישנם פצועים קל. שבורי גפיים. חבולים. ישנם שבורי נפש. בעצמי נכחתי באותן דחיפות בהקשרים אחרים. כך לדוגמא ביום האושפיזין של הרב אלישיב, כשהיו נועלים את הקרוון בקיבולת פי שניים מהאפשרי. ועם כל זאת, נדחפו. עוד ועוד. לא שעו לצעקות. לתחינות הילדים. המבוגרים. נכנסו דרך החלונות. עוד צעירים ועוד צעירים. אחד טיפס על השני. רק נס מנע נפגעים בנפש. בשנים האחרונות, לא נכנסתי יותר לקרוון ביום זה. מספיק שני בריונים, ויש הרבה יותר מכך, כדי להלהיט את האווירה ולהביא לאסון. וזה קרה.

שפיכות הדם הפכה לזולה בעינינו. לכן מתרבים הקולות לעלות על הר הבית. גם בפסח הזה. כי שפיכות דמים זולה. לכן גם קוראים להקריב שם קורבן פסח. לכן מתגרים בהתנחלות בכפר השילוח. לכן מתגרים באומות. לכן מבעירים פחי אשפה. רק השבוע שמעתי על זקן חסר אונים שמת משאיפת העשן של פחי האשפה. אך למי אכפת. העיקר לשם שמים. העיקר הקנאות. זהו העידן של עיוות ערכים. של קנאות מסוכנת, שהיבטיה בתחומים שונים.

לא רק פגיעה בגוף, גם פגיעה בנפש זולה בעינינו. אלו התופעות המעוותות האקסטטיות של עיוות ערכים. הפיכת הטפל לעיקר.

כך העלייה ההמונית לקבר רבי שמעון בר יוחאי. גם שם נס שבמתחם הקבר עוד לא קרה אסון. כך בנהירה ההמונית לאומן. כך בנהירה ההמונית לבאבות. כל התופעות האלה הן אותה תופעה. אותו השורש. התלהמות. אקסטזה. עיוות ערכים. מסוכנת לגוף ולנפש.

יום שבו השאיפה לנגיעה במטה גובה שני הרוגים, שני אנשים שרצו לחיות אך לא נתנו להם, הוא יום מר, המביא לביטוי טרגי את ההשלכה של עיוות הערכים הפושה בנו, שתוצאתו הבלתי נמנעת היא זילות הנפש וזילות שפיכות הדמים.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

46
צריך לעשות תשובה בתור רוצח בשגגה למרות שיתכן שאפילו יש לו דין של מזיד, לבקש את מחילת הנפטרים והאלמנה ולברר האם ההלכה מתירה לו להמשיך לעלות כחזן או ככהן לדוכן. והוא רחום יכפר עוון.
יואל
45
איך עו״ד רופס ומזגזג שמיצג את עצמו וגם זה בספק , שהעיד כי הוא מעדיף שהבת שלו תירקוד בבורדל בצרפת ולא תעשה עליה לקיברי צדיקים האירופה , כמו כלב בן יפונה שברח לקיברי האבות להינצל מזבל חולני כמוך אבלרטל הרודף ... אידיוט שמכנה מיליון פוקדי קבר הרשב״י מנשקי קיברו ומזוזות השם המנאץ ״ פגאנים ״ אז לך ולשושל
זיו ברסלבר
44
מישהו חשב מה עובר על אישה שבעלה נרמס? לא בידי ערבים !ולא בידי עבריינים.....! אלא בידי אנשים "חסידים ,צדיקים ,דבקים" המקפידים קלה כבחמורה ומהדרים מאוד ומדקדקים בכל מצווה .... צדיקים שמחשיבים מעצמם חרדים לדבר ה'. אויי לו שחושב שהמטרה מקדשת את האמצעים. .. דייי למרחץ דמים ולחוסר אחריות ! דיי לזה ש
מירית
43
כמה שנאה יש לכם לספרדים הא? שכחתה ?בסמינרים בישיבות בכבוד הרבנים הספרדים על זה אתה לא מדבר חצוף שכמוך
יוחנן
42
ודאי שכשאין דרך ארץ ומשמעת קורים המיקרים האלו. אבל תסתכל על הארועים הגדולים שכן הצליחו. סיום השס . ועוד כהנה וכהנ. הציבור החרדי ברובו ככולו הוא עם לתפארת וממושמע. מי הציבור החילוני הנהנתן הוא הממושמע?תסתכל מה קורה במגרשים. בבתי ספר... אשרינו. תסתכל אדוני מה קוקה (נשלח באמצעות כיכר השב
יוסי
41
ליטאי אכול שנאה שכמוך
נהרג אף אחד
40
לא מסוגלים להודות כשהאמת מוטחת בפנים?לא נכון אך קביל אבל למה אתם יורדים לרזולציות אישיות ונקודתיות? {איש מגעיל אומן מירון} נכון אני לא מסכים עם כל מילה הוא מוציא מפיו אבל פה הוא צודק העומס במירון ובכותל ובאומן {וזה ממש לא משנה הדיעה האישית על כל דבר}גובל בסכנת חיים{וכמו שהגרב"צ מוצפי אמר כל מי שדחף
שלום
39
תודה על הכתבה זה נכון כל מילה ובאמת שרואים עד כמה צריך להיזהר במצבים כאלה תודה על החומר למחשבה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
38
ידידי במקדש גם הייתה אקסטזת לולבים ואתרוגים ולצורך כך נעשו תקנות אך לא הייתה תביעה על האקסטזה הבעיה היא אצלך שאתה קר מידי לך תבדוק מקורות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום
37
לא נורא בהלוויה שלך לא נדחוף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירון
36
התחלת טוב ואז עברת להכפשת אנשים שעולים למירון לאומן ולבאבות, אני אישית לא חסיד של באבות או אומן/מירון אבל לא מזלזל בעמך שכן. הטענה שלך היא לא נגד דחיפות באומן או בבאבות אלא נגד הנהירה ההמונית נגד האקסטזה שאתה לא יכול להבין מפריע לך שיש כלכך הרבה אנשים שהם לא כמוך שהם כלכך שונים ממך, וזה ידידי זרע ה
מאיר
35
הלברטל נחיתי שאתה חרדי עצוב ואתה כבר בן שישים חבל מאוד שישים שנה לחיות במקום ובצורה שאתה לא רוצה אבל אולי יש סי עכשיו אחינו החילוניםק מסכימים לקבל אותך ילד אבודלחיות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנה
34
אולי פעם אחת תכתוב כתבה חיובית בלי מרמור ורעל? המלצה: לך לטיפול והחיים שלך יראו הרבה יותר טובים ופחות עלובים
אביגיל
33
אינך ראוי להוכיח כלל את הציבור
י
32
דוקא אני דיי מחבב את הטורים של דב אבל הפעם הוא פשוט כתב קישקוש שיטחי רדוד משהו שמזכיר יכולות חשיבה של ילד בן 10 עם רמת כתיבה של ילד בן8 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איתן
31
וצמאון בלתי נשלט לרייטינג ולתשומת לב.
דודי
30
זה לא הלברטל הדמגוג המדומיין הקבוע
איצקו
29
הצליח לדחוף פוליטיקה לתוך נושא כה רציני וצודק. מוזר האיש הזה.
יוסי
28
אני מוצאת חיבור חזק למה שכתבת, דוקא בימים כל כך חזקים בין אדם לחברו, כמה צער, הלואי שהקנאות שלנו תהיה לקיים "ואהבת לרעך כמוך"
אביגיל
27
את מה הוא מצא ?? את מה שלא לרוחו אומן ..... מירון ....... הייתי מקבל אם זה לא היה שקוף מדאי שיטיף מוסר לעצמו על אהבת ישראל כי שפיכות דמים קיימת גם באנשים חיים , לא שאני מאשים אותו בכך אבל נקודה למחשבה
דודי
26
טוב שיש אנשים אמיצים כמו עו"ד הלברטל שלא חוששים לומר את האמת!!!
משה חנוביץ
25
האם רק אלברצל שלמד משפטים נגד דעתו של מרן הרב אלישיב ראוי להימצא במחיצתו ולעומת זאת שאר האנשים מונעים מאקסטזות ומשאר יצרים אפלים.
יצחק
24
על המאמר הזה אין צורך להגיב, שהרי כל בר דעת מסכים עם הדברים. כל הדברים כולם אמת גמורה. כבר הגר"ש וולבה זצ"ל קונן על כך ש"אין חינוך היום, לא אצל הליטאים, לא אצל החסידים, לא אצל הספרדים". כמובן, שיש חינוך לתורה ומצוות בכל החוגים, ב"ה צומח דור מפואר, אבל איפה חינוך פשוט לנימוס, למתינות, לשיקול דעת, לסד
יהודי פשוט
23
קודם תעבוד על זה ואחכ תטיף על כל מיני נושאים כי רואים שהדברים לא יוצאים מן הלב שלך...
נורית
22
הנהירה לאומן היא קיום ציוויו של רבנו ולא עיוות ערכים! חובה למחות כנגד המחוצף הזה
משה
21
חבורת הבריונים מאיר אדלר ושו"ת שחלק מהקהל מושפע ממנה! שיחזרו לשירה היהודית השורשית והכל יהיה בסדר.
אלי
שעושה כ"כ הרבה חסדים לחולים וילדים מסכנים ומה הקשר אליו בכל מקרה
כ
20
חבל שיש מעט מדי אנשים עם אומץ כמו עו"ד הלברטל שלא חוששים מלהסתכל במראה
משה חנוביץ
19
לטור אחד קטן את כל הדברים שעושים אנשים ששונים ממך. רבי שמעון, אומן, באבות, שלא לדבר על עליה להר הבית. מתי תבין שהתרבות האלימה לא מתחילה בדחיפות אלא בלשון המשתלחת נגד כל מי שלא נוהג בדיוק כמוני? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריאל
18
ב"ה בדרך כלל אני סולד מדברים שאתה כותב אבל שנאמרים דברים שיש בהם אמת אסור להתעלם ועוד מעט היללות רשבי הקדוש והרבה שנים הייתי נכנס פנימה לתוך ההיכל בהיללולה בקושי נושם ונדחס והאמת סכנת נפשות והשנה לא יעשה כך אבוא אבל לא אדחס אם ההמון לתוך המולה שיכולה לגבות מחיר חיי אדם אפשר להגיד תהילים ולהתפלל
אורי
17
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הקורא
16
העיקר להכניס את המקום הזה לכל מקום שהדפוק הזה כותב
ת
15
לשאר. משום מה לחלק מהמגזר המכנה עצמו חרדי ושומר צניעות, אין בעיה לדחוף נשים ונערות כאשר הוא מנסה להשיג מקום באוטובוס ליד הכותל (בעצמי הייתי נוכח כאשר עוד התלבטתי האם להעלות את משפחתי על אוטובוס כזה). זה היה לפני כעשר שנים - אבל זה הכה אותי בשוק שכך נוהגים אנשים שאמורים להיות יראי שמיים. ואכן התוצאה
משה שפיר ק.
14
מה הקשר בין שריפת פחים לעליה להר הבית בין לווית הרב ואזנר לרבי שמעון בר יוחאי
משה
משה, חבל שאתה כ"כ חלש בהבנת הנקרא.
אפרת
13
פשוט הינך מעורר רחמים תובנותיך אם יש כאלה ....מקבילות פחות או יותר לחצרוני ...לכאורה...כל פעם מחדש הינך מזכיר לי את הפסוק אויל מחריש וכו
יוסי
12
אבל במקרה הזה הוא צודק בכל מילה . יש בתוכינו ( ולא קצת) ברברים מגעילים. הגיע הזמן שמישהו יגיד זאת!!
מעיין
11
כל מלה זהב, זה לא נעים שהאמת מותכת בפנים אבל אם לא נודה לא נשתנה
משה חנוביץ
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי
10
מוהר"ן.
אהרון
9
מדובר בריצת אמוק המקבילה לעבודה זרה, ההמון (אספסוף-ערב רב)החליף עבודת השם בהערצה ל/רבנים/מקובלים/מכשפים, מי לא שמע כינויים כמו "המקובל האלוקי"? זה מתחיל להידמות לנצרות חו"ח,כך בדיוק החלה הערצה לאותו האיש ימ"ש. השלב הבא יגידו שבדקו וראו שהקבר של הרבי ריק (כמו בחב"ד). איפה האחריות של הרבנים לתהליך המ
עופר
8
אתה לוקח כדורים לא נכונים
שפיות
7
איפה כתוב בשו"ע על איסור הגרות באומות? האם ה"איסור החמור הזה" דוחה פיקוח נפש כמבואר בשו"ע או"ח סי' שכט?
איינער
אין צורך להגיב לשוטים, "התגרות באומות"? הזוי? הרי זה פיקוח נפש גמור! מי בכלל מתווכח על זה? בכלל תשאירו את סי' שכט לפוסקי הדור, שכבר קבעו נחרצות שאין לו שום קשר למצב בימינו. ברור שכל אחד נוהג כדעת רבותיו, אבל אל תצחיקו בנסיון להציג כאילו גדול פלוני (שאין ויכוח על גדלותו) אכן מקובל על כולם כ"נשיא הדור
יהודי פשוט
6
מי יכול כן להוכיח? רק מי שמסכים איתך?! יהודה תתבגר
משה חנוביץ
5
שנוסע להשתטח על קברו של רבינו נחמן, בעוד אתה מתנגד לנסיעה הזאת,ואין לך מושג מה הולך שם.... באומן זה מתנהל באופן מופתי שאין דחיפות, אז אתה יכול לתת מוסר על "הכל" ולא על אומן.....!!!
יהודה
4
סוף סוף אפשר להסכים לכל מילה של הלברטל...
יוסי
3
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי
2
סוף סוף משהו עם הגיון, ללא נגיעות שגעון. סוף סוף הצלחת להשאיר את השדים שבראשך וטורדים את נפשך ולאחר מכן את נפשנו דרך כתבותיך, פנימה. ומגיע לך שכר שיחה נאה, אכן אמת כתבת וכבר נאמר קבל את האמת ממי שאמרה, אכן אנשים נכנסים לטירוף של כאילו מצווה,, הטירוף הזה לא מרוחניות יתר , אלא מקטנות הדעת, מחוסר העמ
צחי
1
מדהים שהוא היתרה על האסון 6 שנים לפני שקרה ירחם המרחם
אלברט

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: