החרדים יכולים בכלל לעבוד?

לאחרונה מדובר הרבה על אי-שילובם של חרדיים בעבודה. כשחושבים על הנושא הזה, צריך לבדוק אם מי שהתרגל לאורח חיים כזה, מסוגל בכלל למשמעת עצמית של זמני עבודה (דעה)

אבישי צור | כיכר השבת |
אילוסטרציה: פלאש 90

יצא לכם פעם לקום מאוחר בסתם יום של חול? נגיד: בשמונה, בשמונה וחצי?

לי זה קרה השבוע. חזרתי מאוחר בלילה מחתונה, הלכתי לישון מאוחר, קמתי 'מאוחר'. באזור מגורי יש שלוש בתי כנסיות דתיים-לאומיים, ואחד חרדי-אשכנזי. להיכן הולך מי שקם בשעה כזו? ניחשתם נכון: לחרדיים. אצל הדת"לים, בבית כנסת אחד מתחילים את התפילה ב-6, ובשנים האחרים מתחילים בשבע. רק בבתי כנסיות חרדיים יש מנינים גם בשמונה וחצי ובתשע.

אולי מישהו יוכל להסביר לי פעם: למה בעצם זה כך?

יכולתי לחשוב שהסיבה לכך היא, שאצלינו כולם ממהרים לעבודה. כל מקום עבודה פותח את שעריו בשמונה או בשמונה וחצי, ומי שרוצה להתפלל קודם חייב להקדים. אבל גם החרדיים הרי הולכים למסגרות שלהם - לכוללים או לישיבות, וגם שם מתחילים בבוקר מוקדם. אז מה בכל זאת הסיבה?

לפעמים אני חושב, שהחרדיים לא אוכלים ארוחת בוקר. מי שקם בשעות כאלו אינו יכול להספיק גם להתפלל, גם לאכול, גם לשלוח את הילדים לבית הספר, וגם לצאת בזמן מהבית כדי להספיק להגיע לכולל או לישיבה בלי לאחר.

אבל למה בעצם? למה לא ללכת לישון כמו כולם, בשעה סבירה, ולקום בבוקר כמו כולם, בזמן?

אני חייב לספר לכם משהו: לפני כמה שנים נקבעה לי פגישה מסוימת בשעה 6:45 בבוקר, באזור שכונת בית הכרם בירושלים. הפגישה היתה ארוכה, והסתיימה קרוב לשעה תשע. כמובן שלא הספקתי להתפלל לפני הפגישה, ולכן סרתי מיד אחריה לבית הכנסת 'אמשינוב', בשכונת בית וגן. שם, ידעתי, אוכל למצוא מנין גם בשעה זו.

האמת, חשבתי שאמצא שם מנין בקושי. הופתעתי: שכונת בית וגן, ידוע לכם בודאי, מלאה ישיבות. כמעט כולן ישיבות חרדיות. בשעה תשע וחצי, המקום שוקק עשרות תלמידי ישיבות, והמנינים מסתיימים ומתחילים בזה אחר זה.

תרתי בעיני סביב סביב, ולא הצלחתי למצוא כיפה סרוגה אחת. לא רק זה: גם חרדיים עובדים, שאינם בני ישיבה, לא הצלחתי למצוא. אפילו אחד.

ספרו לי, אם אני לא יודע: האם בישיבות בבית וגן שוקדים כל הבחורים על תלמודם עד 2-3 לפנות בוקר?

*

לאחרונה מדובר הרבה על אי-שילובם של חרדיים בעבודה. כשחושבים על הנושא הזה, צריך לבדוק אם מי שהתרגל לאורח חיים כזה, מסוגל בכלל למשמעת עצמית של זמני עבודה. בבנק שפותח את שעריו בדיוק שוויצרי, לא יוכלו לסבול איחורים. אולי בגלל זה ישנה רתיעה מקבלת עובדים בעלי חזות חרדית?

לי אישית כמעט שלא יוצא להיפגש עם חרדיים במסגרת עבודתי, אבל שמועה פורחת לה, שכשקובעים פגישה עם חילוני או דתי, היא תתחיל בזמן. אבל אצל חרדי ממוצע, "קצת" פחות. האם הכל נובע מאותה הסיבה?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר