"הצבא הכריז מלחמה"

מסמך חושף: צה"ל לא מאפשר לרבנים להעניק "פטור זקן"

מכתב של יו"ר ועדת החינוך של הכנסת שהגיע לידי "כיכר השבת" חושף תלונות חמורות בנוגע לגידול זקנים בצה"ל. רבנים לא יכולים להגיע לחיילים, ואפילו חיילים שקיבלו אישור - נתקלים בסירוב (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
אילוסרטציה, למצולם אין קשר לנאמר (צילום: שאטרסטוק)

פרסום ראשון: מסמך של יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) שהגיע לידי "כיכר השבת", מעלה כי צה"ל לא מאפשר לרבנים צבאיים להגיע לחיילים חרדים ודתיים בכדי להעניק להם פטור מגילוח הזקן. במסמך, מזהיר מרגי את חסידי חב"ד מכך שאף אחד לא יכול להתחייב להם כי לא יגולחו לאחר גיוסם לצה"ל.

לידי "כיכר השבת" הגיע מסמך ששיגר מרגי לעורכת הדין רות בר, עוזרת שר הביטחון, בו הוא כותב כי רבנים צבאיים רבים פנו אליו בטענות כי מפקדי צה"ל מונעים מהם מלהגיע לחיילים המבקשים פטור מזקן.

בפתח המכתב החריף, מספר מרגי את סיפורו של חייל דתי שביקש שלא לגלח את זקנו מטעמי דת ואכן קיבל אישור של רב צבאי לגדל זקן, אלא שאז, "מפקד הפלוגה ביקש ממנו להתגלח והוא היה עתיד להישפט בגין סירוב פקודה". מרגי אומר כי בסופו של דבר החייל אמנם קיבל אישור, אולם הסיפור מדגיש את הבעיה בה נמצאים חיילים חרדים רבים בצבא באשר לזכותם לגדל זקן ממניעים דתיים.

אם לא די בכך, מרגי חושף סיפור נוסף על חייל שקיבל אישור לגדל זקן, אולם קצין בדרגת אלוף משנת מהמטכ"ל דחה את בקשתו - זאת למרות שכלל לא הכיר אותו. "מדובר במצב בעייתי וזאת למרות המלצת הרבנות הצבאית" כותב מרגי שמספר את סיפורם של חיילים נוספים שקיבלו אישור דתי לגידול זקן, אולם מפקד בצבא שלל להם את ההיתר.

ח"כ יעקב מרגי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הקטע הדרמטי במכתב מגיע בסעיף 5, אז טוען ח"כ מרגי: "רבנים צבאיים רבים פנו ללשכתנו ומספרים שמנעו מהם לפגוש את החיילים בכדי להעניק להם את הפטור מגידול זקן". לדבריו, עיקר הפניות בנושא הגיעו מחיל האוויר ומחי"ר.

מרגי תוקף את העובדה שמפקד חילוני שלא מכיר את החייל מתערב בהחלטה אם להעניק פטור מזקן: "האם הרב שעבר קורס קצינים נעדר בינה? מדוע הרב הפיקודי אינה סמכות פיקודית בצה"ל בכדי לקבוע מי ראוי לפטור?".

בשלב זה קובע יו"ר ועדת החינוך כי מכמות הפניות שמגיעות ללשכתו בנושא עולה כי "בצה"ל החליטו להכריז מלחמה על מגדלי הזקנים". בסוף מכתבו החריף, מתייחס ח"כ מרגי לסוגיית גיוס חסידי חב"ד, אלו שמקפידים שלא לקצץ את זקנם ומזהיר אותם: "איש לא יוכל להתחייב להם שאכן הם לא יגולחו בצה"ל".

מדובר צה"ל נמסר: בניגוד לנטען, כל בקשה להיתר חריג של גידול זקן מטעמים דתיים נבחנת בצורה פרטנית ולעומק, בשיתוף מפקדים ורבנים. יודגש כי חייל המבקש פטור זקן ממניעים דתיים, נדרש להגיע אל רב יחידתו ולא להפך. ככל שיועלו טענות פרטניות מצד הכתב, הן תיבדקנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר