חוות הדעת נחשפה

דרישה מעיריית פתח תקווה: לבטל את הדו"חות נגד צופרי השבת

בעקבות חוות דעת של היועצת המשפטית של מחוז תל אביב במשטרת ישראל לפיה אין בעיה חוקית בהפעלת צופרי השבת, שוגרה דרישה לעיריית פתח תקווה לבטל את הדו"חות שניתנו (חדשות)

יענקי כץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

היועצת המשפטית של מחוז תל אביב במשטרת ישראל קבעה בעבר כי אין כל בעיה חוקית בהפעלת צופרי השבת ובעקבות כך שוגרה דרישה לעיריית פתח תקווה לבטל את הדו"חות שניתנו נגד צופרי השבת, במהלך החודשים האחרונים.

כפי שפורסם ב'כיכר השבת', פקחי עיריית פתח תקווה העניקו דו"חות והתראה לפני מתן קנס לתושבי העיר ולכולל בעיר, שהפעילו צופרים ומוזיקה קודם כניסת השבת.

הפקחים הביאו לכך שהצופרים ברחוב דגל ראובן וברחוב עזרא ונחמיה בעיר פסקו מלפעול בכניסת השבת.

כעת מתברר כי השתקת צופרי השבת המתריעים על כניסת השבת, לכאורה אינה חוקית בעליל, ארגון 'נועם קדושת שבת' חשף חוות דעת של עו"ד סנ"צ שירה דה פורטו, יועצת משפטית וקצינת תלונות ציבור של מחוז תל אביב במשטרת ישראל, ממנו עולה בבירור כי השמעת המוזיקה והצפירה כשלעצמה אינה מנוגדת לחוק, וממילא כל פעולה הננקטת על מנת למנוע זאת אינה חוקית.

היועצת המשפטית של מחוז תל אביב במשטרה כתבה בחוות הדעת הנחשפת כאן לראשונה כי "הפעלת רמקול ובכלל זה השמעת זמירות באמצעות רמקול טרם כניסת השבת לא נאסרה בחוק ומרשך יכול להשמיע זמירות לפני כניסת השבת באופן שאינו מפריע לסובבים".

מי שמפעילים את צופרי השבת בערים רבות ברחבי הארץ, הם מרדכי מצרפי ויחיאל לוי, ששכרו את שירותיו של עורך הדין מיכאל ליטווק, ששיגר מכתב חריף לאגף הפיקוח בעיריית פתח תקווה ובו דרישה לבטל את הדו"חות שניתנו לאור חוות הדעת של היועצת המשפטית של מחוז תל אביב.

עו"ד ליטווק כותב במכתב שהעתקים ממנו נשלחו לסגן ראש העיר אוריאל בוסו ויתר חברי המועצה החרדים בעיר כי "מרשיי פועלים אך ורק במסגרת החוק וברמת הדציבלים המותרת. לאמור, מתווספת העובדה כי מדובר בהשמעה לזמן קצר וקצוב דקות בודדות בשבוע, באופן שאינו מהווה כל מטרד ו/או עבירה על החוק".

"על אף האמור, פקחים מטעמכם החלו ליתן דו"חות והתראות לדיירים המתגוררים במבנים בהם מותקנים צופרי שבת", כותב עורך הדין, "יובהר, בניגוד לדין לא הוצג בפני מרשיי כל צו ו/או מדידה ו/או חוות דעת הבוחנות את עוצמת הרעש".

לטענת עו"ד ליטווק, "מרשיי אינם יכולים שלא לתמוה אודות האכיפה הסלקטיבית והבררנית כלפיהם, בעוד שעשרות ומאות תלונות אודות מפגעי רעש ומוזיקה בווליום גבוהה אינם נאכפים כלל. כמו כן, בתוך תחום סמכותכם מצויים מס' רב של עשרות מוסדות חינוך בהם פועלים פעמים רבות ביום רמקולים, שירים וצלצולים וזאת ללא כל פיקוח. אין ספק כי מדובר בחריגה מסמכותכם על מנת לרצות תושבים אשר שירי השבת אינם ערבים לאוזניהם, אין להסכים עם ניצול סמכותכם לרעה וחריגה ממנה ומרשיי שומרים לעצמם את הזכות לנקוט בכל הליך העומד לרשותם בהתאם לדין".

"אין כל הוראת חוק במדינת ישראל המונעת השמעת שירי שבת, ובלבד שהם מושמעים בעצימות הנכונה על פי חוק ובשעות המותרות - דבר המתקיים במקרה שבפנינו", הוא כותב, "הנכם מופנים בזאת למכתבה של עו"ד סנ"צ שירה דה פורטו, יועצת משפטית וקצינת תלונות ציבור של מחוז תל אביב במשטרת ישראל, מיום 13.08.18 ממנו עולה בבירור כי השמעת המוסיקה והצפירה כשלעצמה אינה מנוגדת לחוק, וממילא כל פעולה הננקטת על מנת למנוע זאת אינה חוקית".

"אין ספק, כי התנהלותכם והפקת הדו"חות הדרקוניים בשל השמעת שירי שבת, מנוגדת לכול דין וברי כי היא נעשתה בחוסר סמכות", כותב עו"ד ליטווק, "אבקשכם לבטל באופן מידי את מלוא הדו"חות שהטלתם וכן, להוציא הבהרה והנחיות לפקחים בעניין על מנת למנוע הישנות מקרים דומים".

עו"ד מיכאל ליטווק

עו"ד מיכאל ליטווק אומר ל'כיכר השבת' כי "כבוד הוא לי לייצג שומרי חוק ומסורת המשמיעים שירי שבת. נפעל בכל האמצעים החוקיים למניעת בריונות שלטונית וביטול הדו"חות. אין לי אלא להצר על כך שעיריית פתח תקווה בוחרת להיכנע לגורמים קיצוניים ולפעול בניגוד לחוק".

מלשכת דובר עיריית פתח תקווה נמסר ל'כיכר השבת' כי "נוהג הפעלת צופרי השבת היה מקובל בעבר ואילו כיום ניתן גם לדעת על מועד כניסת השבת בעזרת אמצעים מודרניים אחרים. נציין כי מתוך כבוד למורשת, צופרי השבת שהיו קיימים מקדמת דנא ממשיכים לפעול כרגיל גם כיום.

"לצד זאת, בשל הנגישות למערכות הגברה, נפתחו בתקופה האחרונה מוקדי כריזה רבים באופן פראטי. במקומות מסוימים מדובר על מבנים צמודים שמהם פועלים מספר צופרים באותו הזמן, מה שמהווה מטרד עבור התושבים ועשרות תלונות על כך התקבלו ברשות. עיריית פתח תקווה תמשיך לאכוף את הכריזה הפיראטית ולא תאפשר פגיעה באיכות חיי התושבים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר