הרבנים התכנסו | תיעוד

ביטול השיבוצים בסמינרים: "הספרדים יותר איכותיים מהליטאים"

בעקבות ביטול השיבוצים בסמינרים בירושלים, כפי שדווח ב'כיכר השבת', בכירי הרבנים הספרדיים בירושלים התכנסו לכינוס סוער וחריג, בו הובהר, כי כיום, ציבור בני התורה הספרדי - איכותי יותר מהליטאי, ואין מה לחפש בסמינרים האשכנזיים | 'כיכר השבת' עם סיקור הכינוס ותיעוד (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
כינוס הרבנים בירושלים (וידיאו: דביר מדיה | תמונות: קובי הר צבי)

כפי שדווח לפני מספר שבועות ב'כיכר השבת', אחרי שנים ארוכות של דיווחים שונים על אי קבלת בנות ספרדיות לסמינרים 'אשכנזיים', באגף לחינוך חרדי בעיריית ירושלים התקבלה החלטה לשנות כיוון, ולבטל את השיבוצים בסמינרים האשכנזים, התכנסו עשרות ראשי קהילות לכינוס חריג שהפך לסוער במיוחד, בהשתתפות ראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם והגאון רבי אלחנן פרץ, בדרישה ליזום מהפכת חינוך בסמינרים הספרדים בירושלים.

בכינוס השתתפו קבוצה משמעותית מאוד של גבאי וראשי קהילות ספרדים מירושלים, הרקע לכינוס, הוא בשל כך שהרב אברהם, נמנה על אלו שהובילו את המהפכה בתחום החינוך הספרדי בירושלים, שגם בוגרים ספרדים של הישיבות האשכנזיות החשובות ביותר, מעדיפים לשלוח לתלמודי התורה שהקים הרב אברהם בירושלים.

הכינוס כאמור היה בראשות ראש הישיבה הרב אברהם והרב פרץ - המובילים הרוחניים של ציבור בני התורה הספרדי בירושלים, עוד השתתפו; הגר"ש דבוש רב קהילות האברכים בשכונת תל ציון בירושלים, הגאון רבי אלעד כהן ר"י שער המלך ומראשי קהילות האברכים בשכונת גבעת שאול בירושלים, הגאון רבי שלום עמירה ר"מ ישיבת 'משכן העדות' ומראשי קהילות האברכים בשכונת רמות בירושלים, הגאון רבי דוד בוארון מרבני קהילת האברכים בשכונת הר חומה בירושלים, הגאון רבי אליהו אזרזר ר"י דעת חכמה ומראשי קהילת 'אברכים' ברמות א'.

הרקע לפגישה היה כאמור דרישה חד-משמעית מצד רבני הקהילות, כי בעקבות ביטול השיבוצים בסמינרים, צריך להקים סמינרים ספרדיים דומים לתלמודי התורה שהוקמו, וכל בן תורה ספרדי יוכל לשלוח את בנותיו לשם לכתחילה.

בכינוס החריג

הנושא שגרם לתסיסה מרובה בכינוס לא היה רק סוגיית אפליית הספרדים והספרדיות מזה עשרות שנים, אלא עלו שם טענות של ממש שעסקו בסוגיות הליבה של החינוך החרדי. חלק מהנוכחים טענו, כי כיום הציבור הספרדי - איכותי הרבה יותר מהציבור הליטאי.

אחד הנואמים בכינוס שדיבר בחריפות על "הגאווה הספרדית", היה הגאון רבי אליהו אזרזר ר"י דעת חכמה ומראשי קהילת 'אברכים' ברמות א', שאמר בפתח דבריו: "לפני שמונה שנים כאן בירושלים חווינו רעידת אדמה בסולם הכי גבוה שיש, וזה מהפכת עולם התורה הספרדי. מחובתנו להמשיך את המהפכה הלאה והלאה. יש לנו בעיה, אנחנו כציבור הספרדי האיכותי וזה לא משנה, לאט לאט זה הולך ומשתפר ולאט לאט עברנו מלהיות צופים ביציע ואנחנו הולכים ונהיים יותר שחקנים כמו הרב דבוש על המגרש".

עוד אמר הרב אזרזר: "אני באמת חושב שאי אפשר להגיש שידינו ח"ו לא שפכו את הדם הזה - שלא קמו סמינרים ראויים לבני התורה הספרדים. לא שמנו דגש בנושא הזה של הקמת סמינרים איכותיים טובים ולכן אנחנו נמצאים בברוך הזה בירושלים בפרט. אז הנה לנו בגלל שאנחנו מה שנקרא חסרי מוטיבציה ופחות יזמים במהלך הזה של להקים ולהקים, בוא נחכה שיפתח, בוא נחכה ונראה איך זה מתקדם כמו שאמר הרב בוארון, אבל צריך יותר מה שנקרא מן הכח אל הפועל להתחיל ליזום דברים ולהיות החלוצים וזה בכל הארץ, לאו דווקא בירושלים".

"הרבנים הספרדיים צריכים הומור"

הרב אזרזר טען בפני הנוכחים בכינוס: "אני אומר שגם בהומור צריך לקחת ראש גדול. אחד הלך לעשות חלאק'ה הלך לרבי יהודה עדס גזר לו ובירך אותו, אז האבא אמר יהי רצון שבעזרת השם הראש ישיבה יהיה בחתונה של הבן, אמר רבי יהודה עדס זו ברכת שווא, בגיל שלי וזה. המשיך הלאה לרבי ברוך מרדכי בא גזר לו את השיער ובירך אותו, והאבא אמר לראש ישיבה, לרבי ברוך מרדכי, יהי רצון שהראש ישיבה ישתתף בחופה שלו. 'רגע רגע רגע, אני צריך להסתכל ביומן אם אני פנוי'... זה גישה של ראש גדול. אנחנו צריכים רבותי, ראש גדול. להקים וליזום ליצור ולעשות דברים".

בכינוס החריג

"יש לי מכינה לישיבה גדולה 'דעת חכמה', שמי שמכוון אותי בכל המהלך של הישיבה הוא מורינו ראש הישיבה. היה סיפור שנה שעברה, נגש אלי ראש ישיבה חשוב מאד מהצד השני, ואמר בוא נעשה ביחד, תלמד אותי איך עושים את הדבר הזה, הוא נדלק על הרעיון כשהוא שמע על מכינה לישיבה גדולה. הסברתי לו את הכל, הוא אומר 'אולי נעשה את זה ביחד' אמרתי לו לא, שלח עוד פעם שליח עוד פעם מנסה, בוא נעשה ביחד. יהיו חצי אשכנזים חצי ספרדים. לחץ אותי עוד פעם ועוד פעם, סכמנו שאנחנו נפגשים".

"אמרתי בוא נפגש", אמר הרב אזרזר והוסיף: "ובאמת יש שם מצוין לישיבה. ואז התיישבנו ואמרתי לו, הראש ישיבה מה הנוסח שמתפללים, נוסח עדות המזרח. הוא אומר לי, 'לא'. אמרתי לו עד כאן, אני לא גוי של שבת".

"ואני חושב", הסביר הרב אזרזר, "שבדבר הזה שאבתי את ה'ויגבה לבו' מהראש ישיבה, כי אני לא חושב שלפני עשר שנים הייתי מסוגל לדבר ככה אל הראש ישיבה ההוא ולהגיד לו כזה דבר, אבל אמרתי לו את זה בגלל שיש לנו עוצמה, יש לנו מה למכור, אנחנו יכולים מסוגלים הציבור הוא ציבור יקר וחשוב ואני חושב שאיפה שהראש ישיבה שם את היד בירושלים - הצליח, זה לא ייאמן".

בכינוס החריג

"ואני מדגיש עוד פעם כמו הרב דבוש שמאד נהניתי לשמוע אותו את היזמה שלו אם זה בחיידרים אם זה בבתי ספר ובכל דבר ודבר, אסור לנו לשכוח הציבור הליטאי נקרע לפני שלוש שנים אבל הם לא בכו, אף אחד לא היה בבית, אף אחד לא ישב בבית ואף אחד לא בכה, ואף אחד לא הפגין, קמו ועשו מעשה. פתחו מוסדות בנפרד. לא חיכו אולי זה יסתדר. שום דבר. הלכו ונפרדו כל אחד לדרכו".

בסיום דבריו אמר הרב אזרזר: "הרב דבוש אני חושב שהס"ד שלך יכולה ללמד לא רק עלי, שאני גם כן בסיעתא דשמיא עם הישיבה וכו', אבל אני חושב שזה דבר שצריך לתת מענה, אגב, לא רק לסמינרים בריבוי היום של בחורי ישיבות צריך להיות גם לפתוח עוד ישיבות קטנות, עוד ישיבות גדולות ועוד חיידרים, ובעזרת ה' נראה את הישועה".

רבנים נוספים שהשתתפו בכינוס; הרב ישראל חן מראשי קהילת האברכים בשכונת גילה בירושלים, הרב יהודה דיין מראשי קהילות האברכים בשכונת בית וגן בירושלים, הרב דוד סוויסה מנהל ת"ת 'בני הישיבות' ומראשי קהילות האברכים בגבעת זאב, הגאון הרב אלאור חדד מו"צ קהילות האברכים בשכונת נווה יעקב בבירה, המשגיח הגאון הרב ברוך גינדי מראשי קהילות האברכים בשכונת קרית מנחם בירושלים, הרב דוד טולידנו מראשי קהילות האברכים בשכונות בר אילן והבוכרים, הרב יחיאל חזות מראשי קהילות האברכים בשכונת קרית יובל בירושלים, הרב שלמה טוויל, הרב ישראל כהן מאיגוד עמלי התורה ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר