עידן שלום בציבור החרדי

פיוס בין חסידויות בעלזא ומחנובקא?

עושה שלום במרומיו: כשבוע לאחר פגישת הפיוס בין האדמו"ר מסאטמר לאדמו"ר מבעלזא, החלו מגעים לפיוס בין בעלזא למחנובקא - ביניהם קיים נתק שנים רבות. בעוד כשבועיים תיערך חתונת בתו של האדמו"ר ממחנובקא והתקווה הגדולה שהאדמו"ר מבעלזא יגיע להשתתף. (חדשות, חרדים)

האדמורי"ם לפני כעשרים שנה בשמחת נישואין (כיכר השבת)

עידן חדש בחצרות הקודש? ל'כיכר השבת' נודע כי בימים האחרונים מתגבשת פגישת פיוס בין האדמו"ר מבעלזא לאדמו"ר ממחנובקא. שתי החסידויות נמצאים בנתק כבר שנים רבות.

מעט היסטוריה: לאחר פטירתו של האדמו"ר מבעלז זצ"ל, רבי אהרון רוקח, בשנת תשי"ז - ללא בנים חיים, ייעדו מרבית חסידי בעלזא לאדמו"ר את בן אחיו - האדמו"ר הנוכחי רבי יששכר רוקח שהיה אז ילד בן תשע שנים והוכתר כאדמו"ר בגיל 18.

מקצת מהחסידים לא קיבלו את מרותו של האדמו"ר המיועד ופרשו מהחסידות. מרכזם של חסידים אלו, שכונו ה"בעלזער מתנגדים", היה ברחוב מהרש"ל בבני-ברק ובלונדון - בה קיימת קהילה עניפה המכונה בעלזא ללא כל תוספת.

כאשר התמנה רבי יהושע רוקח לאדמו"ר ממחנובקה, חברו חלק מפורשי בעלזא אליו והחסידות שינתה את שמה ל"בעלזא מחנובקה". האדמו"ר ממחנובקה הוא בן-דודו של האדמו"ר מבעלזא.

עד פטירת האדמו"ר הקודם ממחנובקא, שררו יחסי ידידות בין האדמו"ר מבעלזא הנוכחי לבין האדמו"ר ממחנובקא ואחיינו האדמו"ר הנוכחי. אולם כתוצאה מהחיבור בין "מתנגדי בעלזא" לאדמו"ר רבי יהושע רוקח ממחנובקא, נוצר מתח רב-שנים בין החסידויות, סביב השימוש בשם בעלזא. המתח גלש מספר פעמים להשמצות הדדיות ואף לאלימות.

כיום, סלע המתיחות בין שני החצרות הוא סביב השימוש בשם בעלזא, היות וכל בתי-המדרש של חסידות מחנובקא בעולם (לונדון, אנטוורפן, ווליאמסבורג ובבורו-פארק - נקראים בשם "קהל חסידי בעלזא". כאן בישראל, המוסדות של האדמ"ר רבי יהושע רוקח נקראים "בעלזא מחנובקא".

בשבוע הבא תיערך שמחת נישואי ביתו הצעירה של האדמו"ר ממחנובקא. רצונו העז של האדמ"ר לסיים את הפרק הכאוב מבחינתו ולחדש את הקשר עם בן-דודו הרבי מבעלזא בירושלים.

בשל כך, הפעיל הרבי מסקווירא שליט"א את כל כובד משקלו להביא לפיוס, כשהוא משמש מצד אחד כגיסו של האדמו"ר מבעזלא ומאידך כבן-דוד וידיד נעוריו של האדמו"ר ממחנובקא - אצלנו הוא מתארח בכל ביקוריו בארץ ואף פוקד ומתפלל בבית מדרשו ברחוב רש"י.

בשבוע שעבר ישבו נציגי מנהיגי החצרות וניסו לנסח טיוטת הסכם. מפאת כבוד החסידויות, לא נפרט את תוכנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר