5 עובדות על מוזיקה והחיבור לגוף

ההשפעה החיובית של המוזיקה על הגוף ידועה, אחרת לא הייתה נוצרת תרפיה במוזיקה. אבל מה עוד יכולה לעשות לנו מוזיקה, מלבד שיפור מצב הרוח ושיפור המצב הנפשי? (משפחה)

דינה פלר | כיכר השבת |
כלי נגינה. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

מוזיקה ודופק

רוב המחקרים בודקים את השפעת המוזיקה על הדופק. היום די ברור שמוזיקה רגועה, בעיקר מוזיקה קלאסית, מסייעת להסדרת קצב הלב, בדומה למדיטציה. ואילו מוזיקה קצבית ומהירה יכולה להעלות את הדופק ואף לא מומלצת לאנשים שסובלים מבעיות לב ולחץ דם גבוה.

אבל מעניין הוא שיש גם השפעה הפוכה. ככל שעולה הגיל כך גוברת הנטייה למוזיקה רגועה ושקטה. אנשים מבוגרים מעדיפים מנגינות אטיות ומרגיעות, ואילו אנשים צעירים אוהבים מוזיקה יותר רועשת וקצבית. ויש לכך גם הסבר ביולוגי: אנשים מעדיפים לשמוע מוזיקה שתואמת את קצב הלב, וידוע הרי שעם השנים הדופק נהיה איטי יותר.

מוזיקה והתפתחות המוח

בפולקלור של עמים רבים ילד יהודי הוא גאון קטן עם כינור ביד. המחקרים המודרניים מראים שלימודי מוזיקה בגיל צעיר תורמים להתפתחות האזורים במוח האחראים על לימוד השפות ועיבוד מידע המגיע ממספר מקורות בו זמנית.

כמו כן, לימודי מוזיקה, גם אם לא מובילים ליצירת מנגינות מרגשות, עוזרים לילדים קטנים ללמוד ולזכור טוב יותר מילים, אותיות ומספרים. ההשפעה החיובית של המוזיקה על המוח ידועה היטב גם למטפלים העוסקים בשיקום האנשים אחרי אירוע מוחי. תרפיה במוזיקה עוזרת לחולים האלה לשקם את היכולות הקוגניטיביות ולשפר את יכולת הריכוז.

מוזיקה וכאב

רופאים רבים ניסו להיעזר במוזיקה כדי לשפר את מצב החולים במהלך האשפוז או אפילו במהלך טיפולים לא נעימים. אף שאין מנגנון ישיר שאחראי על הפחת הכאב, ידועה היכולת הסובייקטיבית של המוזיקה להפחית את הכאב ולאפשר לאנשים להרגיש טוב יותר.

ההסבר הוא כמובן בכך שאנשים מתחילים להתרכז יותר במוזיקה ופחות בכאבים שהם חשים באותו רגע. הממצאים של המחקרים מהסוג הזה מראים גם שמנגינות ושירים מוכרים משפיעים טוב יותר על האנשים מאשר מוזיקה חדשה ולא מוכרת, כשבמקרה הזה אין משמעות לסוג המוזיקה והקצב.

מוזיקה ואוכל

מחקר גדול של אחת האוניברסיטאות האמריקאיות הגיע למסקנה חד-משמעית: מוזיקה קצבית ורועשת גורמת לאנשים לאכול יותר ולאכול גם מהר יותר. מוזיקה איטית ואור חלש גרמו לאנשים לצמצם את המנות ולאכול לאט יותר. במחקר הזה נתגלו עוד מספר דברים מעניינים, כך למשל אותו ממתק שנאכל לצלילי הפסנתר נראה למשתתפים מתוק יותר מאשר אותו מזון בדיוק לצלילי הבסים.

גם טעם היין שנטעם לצלילי כלי הנשיפה תואר בצורה שונה מאשר טעם אותו היין שנטעם לצלילי הכינורות. בסיכומו של דבר ניתן להגיד שהקשר בין האוזניים שלנו ללשוננו עמוק יותר ממה שנראה לנו, ואנו צפויים לעוד מחקרים מעניינים בתחום הזה.

מוזיקה והתנהגות

ניסוים רבים שהתקיימו במדינות שונות בעולם הוכיחו כי יצירת מנגינות נותנת לנו אנרגיה חיובית נוספת. כך אנשים שתוך כדי תרגילי כושר יצרו מנגינות התאמנו בצורה יותר אינטנסיבית ובמשך זמן רב יותר מאשר אנשים שהתאמנו כשהם שומעים מוזיקה שמישהו אחר יצר עבורם.

תרפיה במוזיקה היא שיטה ידועה לעזור לילדים ובני נוער הסובלים מבעיות התנהגות שונות. אבל יש כאלה שמנצלים את הסגולות האלה של מוזיקה לרעה. כך נכתבו מאמרים מיוחדים שמסבירים לאנשי מכירות איזו מוזיקה כדאי להשמיע באולמי מכירות כדי לגרום לאנשים לבזבז יותר כסף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר