מאכלים בריאים שצריך להתרחק מהם

יש כמה מאכלים שזכו בתואר - מאכלים בריאים. ובכל זאת, הם לא בריאים לכולם. שרה בר אשר עושה סדר במאכלים הללו. למשל: ירקות מצליבים כמו לפת, קולורבי, צנון, צנונית כרוב, כרובית, ברוקולי, כרוב ניצנים וכרוב סיני. מכילים כמות מפוארת של סיבים. מתי לא טוב לאכול אותם?

שרה בר אשר | כיכר השבת |
(פלאש 90)

ישנם מאכלים שזכו בתואר - מאכלים בריאים. ובכל זאת, הם לא בריאים לכולם.

להלן חלק מהמאכלים האלה -

סיבים תזונתיים:

למה זה בריא? הם מסייעים בפעילות המעי ומשמשים כלקסטיבים טבעיים. הם מקטינים את ספיגת השומן מהמעי לדם. הם עוזרים באיזון הסוכר. הם מגדילים את נפח ומשקל הצואה וגורמים לפינוי מהיר שלה. הם יוצרים תחושת שובע ולכן הם טובים בתהליך ההרזיה. בנוסף, נמצא אותם בפירות, בירקות, בדגנים המלאים, באגוזים ובקטניות. כך שמי שאוכל אותם על הדרך נהנה גם מרכיבים בריאים נוספים.

למי זה לא טוב? בזמן התקף של מחלת קרון או קוליטיס (אלו הן מחלות מעיים דלקתיות) אסור לאכול מאכלים עתירי סיבים. כיוון שהם עלולים לגרות ולפצוע עוד יותר את דופן המעי. כתוסף מזון הם לא מומלצים לאנשים עם מעי רגיש. צריכה עודפת שלהם עלולה לגרום לגאזים ולאי נוחות. בנוסף, תוסף של סובין חיטה עלול לפגוע בספיגת המינרלים בגוף.

בשורה התחתונה: הסיבים התזונתיים טובים כמעט לכולם כחלק מהתזונה. ואילו תזונה דלת סיבים הינה מקור להרבה מחלות. הם עוזרים לאנשים עם מעי רגיש, כשהם מגיעים מהתזונה ולא כתוסף מזון. אבקה של סיבים תזונתיים טובה בעיקר במצבים של עודף כולסטרול, נטייה לאבנים בכיס מרה, סוכרת, עצירות, הרזיה ( אך לא לכל המרזים).

משפחת הסולניים:

למה זה בריא? בני המשפחה הם: חצילים, עגבניות, תפוחי אדמה, פלפל ופפריקה. שמם הטוב יצא למרחקים. ולכן, יקצר המקום כדי לספר בשבחם.

למי זה לא טוב? לאנשים שסובלים מדלקת מפרקים - אוסטאוארטריטיס. שמתבטאת בשחיקת סחוסים. במצב זה הימנעות מאכילת ירקות אלה תפחית מאוד את הכאבים.

בשורה התחתונה: גם אם נראה לכם שאי אפשר להכין סלט ירקות ללא עגבנייה, צ´יפס ללא קטשופ, חריימה ללא רסק עגבניות ופפריקה או אנטיפסטי ללא חצילים -

המפרקים השחוקים יודו לכם על ההתנזרות.

משפחת המצליבים:

למה זה בריא? ירקות מצליבים כמו לפת, קולורבי, צנון, צנונית כרוב, כרובית, ברוקולי, כרוב ניצנים וכרוב סיני. מכילים כמות מפוארת של סיבים, ויטמין C ואת המינרל סלניום, שהינו נוגד חמצון חשוב. אכילת ירקות ממשפחה זו נמצאה קשורה בהגנה מפני סרטן המעי הגס.

למי זה לא טוב? אם אתם סובלים מגאזים, מוטב שתמעיטו בצריכתם או שתטפלו בבעיית הגאזים. במצב של תת פעילות של בלוטת התריס מומלץ להימנע מהם. אך יש אומרים שאפשר לאכול אותם כשהם מבושלים.

בשורה התחתונה: מדובר במשפחה מיוחסת ומאוד מזינה. אם אינכם יכולים ליהנות מיתרונותיה. כדאי שתטפלו בבעיה.

תרד:

למה זה בריא? התרד מכיל כמות יפה של סיבים תזונתיים וכלורופיל, ויטמין A, ויטמיןC , ויטמין K וחומצה פולית. כמו גם מינרלים מסוג סידן, אבץ, אשלגן, מגנזיום ושימו לב! מעט ברזל למרות מה שלמדנו מפופאי.

ובסה"כ 10 קלוריות ב- 100 גרם.

למי זה לא טוב? כיוון שהתרד מכיל חומצה אוקסלית המוכרת גם בשם Ethanedioic acid. החומצה הזאת עלולה לגרום לסוג מסוים של אבנים בכליות, היא עלולה לשקוע במפרקים וכן היא מפריעה לספיגת המינרלים.

בשורה התחתונה: אם אינכם סובלים מדלקות מפרקים או מנטייה לאבנים בכליות, אתם יכולים לשלב את התרד בתפריט היומי. אם אתם נוטלים תוספי תזונה כגון סידן, מגנזיום, אבץ או ברזל המתינו כשעתיים מרגע הנטילה עד שתאכלו תרד. (זאת, למרות שהתרד עצמו מכיל את המינרלים הנ"ל).

שרה בר אשר, מטפלת ברפואה משלימה ובשיטת "אכול נכון לפי סוג הדם שלך". הטיפול באמצעות המייל או הטלפון. Barasher@zahav.net.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר