תגלית מרגשת

מנורת תשעת קנים מלפני 2000 שנה • צפו

רשות העתיקות מצאה באתר יהודי קדום המשתרע על שטח של כ-2 דונם גם עדות למקווה טהרה, מגדל תצפית מרהיב, ומנורה מיוחדת בעלת 9 קנים - מן הראשונות מסוגה (מעניין)

לקראת הקמת שכונה חדשה בבאר שבע, התגלו ממצאים ארכאולוגים יהודים מדהימים שמלמדים על יישוב יהודי קדום באזור. בין הממצאים יש נר עם עיטור מנורה, כלי גיר, שרידי מגדל תצפית ופתחים למחילות ששימשו למסתור.

האתר הארכאולוגי הוא ככל הנראה מלפני כ-2,000 שנה, כאשר לפי ההערכות אחרי 'מרד בר כוכבא' התושבים היהודיים עזבו את המקום.

לדברי מנהלי החפירה, ד"ר פטר פביאן וד"ר דניאל וורגה, "שרידי הישוב הם על פני שטח של יותר מ-2 דונמים. בתוך המציאות שמצאנו יש מבנים ומתקנים שונים, בין היתר נחשפו מתקני אפייה, בורות אשפה קדומים, ומערכת תת קרקעית שיתכן כי שמשה כמקווה טהרה."

ד"ר פביאן מוסיף: "במקום יש סימני שריפה מוכחים שהתגלו על חלק מהשרידים באתר, סימני השריפה מעידים ככל הנראה על משבר שעבר היישוב, ככל הנראה בתקופת המרד הגדול - של בר כוכבא".

האתר נמצא בגבולה הדרומי של ממלכת יהודה הקדומה, בסמוך לתוואי דרך שהובילה מאזור תל שבע אל מישור החוף הדרומי. מסתבר שהמיקום המרכזי היה הסיבה להקמת מגדל תצפית שחלק מבסיסו התגלה בחפירה.

הממצא הכי מיוחד שנמצא בחפירה הוא שבר של נר המוכר במחקר כ"נר דרום" יהודאי. הנר עורר התרגשות גדולה כאשר לאחר ניקויו התגלה עליו עיטור של מנורת תשעה קנים. לדברי שני מנהלי החפירה: "נראה שזו אחת ההופעות הקדומות המוכרות למחקר של מנורה באומנות".

בנרות הבודדים שנתגלו מסוג זה עם דוגמת מנורה, המנורה אף פעם לא מוצגת עם שבעה קנים כפי שהייתה בבית המקדש, אלא עם שמונה עד אחד עשר קנים.

הסיבה לכך, לפי דברי הגמרא, שאין ליצור מנורה בשביל שימוש ביתי, אשר נראית בדיוק כמו מנורת המקדש.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (17%)

לא (83%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

6
ובעצם כך מפורש בדברי רבי אברהם בן הרמב"ם בדעת אביו הנשר הגדול
יוחאי
5
ממתי חיים אנו על פי ״פסיקת״ הארכאולוגים ש״קבעו״ שמנוקה בת תשעת קנים היא ״העתק״ של מנורת המקדש, (לא נגד חב״ד, אלא נגד רש״י , רמב״ם, רבינו עמנואל חי ריקי /בעל המשנת חסידים-ועוד),. בתפילת על הנסים אנו אומרים ״והדליקו נרות בחצרות קדשך״, דבר המוכיח, שחוץ למנורה שהיתה בקדש (בעלת שבעה קנים אלכסוניים), היו
שלום
אור
ע
מי אתה שתחלוק על רש"י והרמב"ם
ע
4
הוא שמו של מרד בר-גיורא, ולא של מרד בר כוכבא (שהתרחש כשישיה שנה מאוחר יותר)
ט.ל.ח
3
ואלי זוהי בכלל מנורת שבת או חנוכה מה שקרוי כיום חנוכיה
יאיר
2
עוד ראיה לאלכסון של רש"י אין הכוונה ישר כו זו של חב"ד
אבינדב
גם נגד רבי אברהם בנו של הרמבם ? קודם כל מיד לתקוף את חבד . שונא ישראל שכמוך ואולי זה תבליט חנוכייה ? טמבל שכמוך עם הארץ למנורה היו 7 קנים .
ליפא
יתכן והיו כמה מנורות בבית המקדש.
איילה
לפי ממצאי הארכאולוגיה, הם גם ״פסקו״ שגיל העולם אינו כפי שנכתב בתורה, וגם נגד שיטת חב״ד ש״כי שדת ימים עשה ה׳ את השמים ואת הארץ וגו׳״ הכוונה כפשוטו
משה
הרבה מלפני חב"ד. זו שיטת הרמב"ם שהקנים ישרים
פלוני
1
שאמר בפירוש שכנראה שהמנורה שטיטוס הטביע על השער המפורסם היא אחת מעשרות או אולי מאות המנורות שהיו בירושלים ולכן היו עים מסר שונה של קנים והרבי אמרשאנחנו צריכים ללמוד ממקורותינו שהם רשי והרמבם שאמרו בפירוש שהמנורה הייתה באלכסון - אבל באמת יש פה משהו עמוק יותר שזה השורש של שיטת ליטא ואת זה כדאי לחקור ל
שי

אולי גם יעניין אותך:

עוד במעניין: