לא רק החרדים עסוקים בגיוס

סוער בציונות הדתית: האם מותר לבנות לשרת בצה"ל?

רבה של צפת הרב שמואל אליהו תקף עמותות המשכנעות את בנות הציונות הדתית להתגייס, ואמר כי הן מפיצות שקרים בנוגע למעמדן הרוחני של המשרתות. הד"ר-רב בני לאו אמר בתגובה כי לשיטתו מוטלת חובת שירות על בנות, והרב שלמה אבינר פרסם מכתב אישי לצעירות "הרבה בנות ניזוקו בצבא" (אקטואליה)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

בימים בהם המגזר החרדי נערך למאבק לקראת אפשרות של כפיית שירות צבאי על בני הישיבות, במגזר הדתי לאומי סוערות הרוחות סביב סוגיית שירותן של בנות דתיות בצבא.

אתר החדשות הדתי לאומי "סרוגים", חשף בשבוע שעבר מכתב של הרב שמואל אליהו שיועד למנהלי אולפנות לבנות דתיות ברחבי הארץ, ובו מתקפה נגד עמותות הפועלות לגיוס בנות לשירות בצה"ל. "השרות הצבאי מפגיש את הבנות עם מצבים שאינם ראויים שפוגעים בבת אמונית רגשית, ולצערנו לעיתים גם פיזית. השרות הצבאי אינו ראוי לבת ישראל" קבע הרב אליהו.

"לצערנו", הוסיף רבה של העיר צפת, "הגיעו לידינו נתונים שקריים של עמותות המעודדות בנות ללכת לשרות, הנתונים מציינים, כאילו הבנות שהולכות לצבא מתחזקות במהלך השרות. משיחותנו עם ראשי מוסדות, בנות ששרתו בצבא והתחרטו על כך, הורים לבנות ששרתו, כולם כאחד ציינו בפנינו את הקושי הגדול של שרות בת דתיה במסגרת מעורבת, חילונית, המשרה אווירת קלות דעת וערבוב בין המינים".

הרב שמואל אליהו (פלאש 90)

הרב אליהו קרא למנהלי האולפנות הדתיות השונות שלא לפתוח את שעריהן בפני העמותות המעודדות שרות צבאי לבנות "קוראים לכולם לחזק אצל הבנות את הרצון והצורך לשרת את העם והארץ מתוך קדושה, ולאור הערכים הגדולים לאורן חונכו הבנות" כתב.

הרב לאו: גישת הרב אליהו "מביכה"

הבוקר (שלישי), בפוסט שפרסם הר' דר' בני לאו בעמוד הפייסבוק שלו, הוא כינה את גישתו של הרב שמואל אליהו המתבססת על פסק ההלכה של הרבנות הראשית כ"מביכה", והביע את דעתו לפיה יש חובה על בנות לשרת בצבא או בשירות הלאומי.

הר' לאו התייחס לרוב הרבנים האוסרים שירות בנות, וכתב: "לדעתה של קבוצה זו החיוב שקבעו חכמים מימי המשנה שבת להשתתף באחריות לאומית בימי "מלחמת מצווה" אינו תקף עוד בימינו. רוב הרבנים האלה לא מעלים על דעתם שבנותיהן תלכנה לשרות לאומי, קל וחומר לצבא".

"יש רבנים - כמו הרב שמואל אליהו, המסתמכים על פסיקת הרבנות הראשית שאוסרת גיוס לבנות. גישה זו די מביכה. לרבנות הראשית יש הרבה אחריות והרבה משימות אך אי אפשר להתייחס לעמדת מועצת הרבנות הראשית, שרוב חבריה מנוכרים גם לשרות הלאומי, כפסיקה מחייבת בתחום זה".

הרב בני לאו (מתוך יוטיוב)

הרב לאו הודה כי "רוב גדול של רבנים המזוהים עם הציונות הדתית מחייבים שירות לאומי ושוללים הליכה לצבא באופן קטגורי" לדבריו, "הם קובעים באופן חד וברור את חובתה של הבת לשרת, כנטילת חלק במלחמת המצווה. ההתנגדות להליכה לצבא נובעת מהחשש שהבת תימצא בסביבה מערערת ומעורערת מבחינה רוחנית וחברתית. הסיבות ההלכתיות - נשיאת נשק, רשות אחרים עליה וכדו' - לא באו אלא לחשק את העמדה האוסרת וכל מי שעוסק בסוגיה זו יודע שהן רעועות למדי".

"אני נמנה על הקבוצה שמחייבת בת לשרת את המדינה שנתיים ושמכוונת את הבנות לקיים את המצווה הזו או בצבא או בשרות לאומי. העיקר שתמצא מקום משמעותי למלא את השרות בתוכן" כתב הרב לאו. "הכל יודעים שהרב גורן זצ"ל התיר לבנות להתגייס, אם הן מרגישות חזקות מבחינה רוחנית. גם רבנים רבים ובהם ראשי מוסדות תורניים מלווים את הבנות בברכה לשרות צבאי אך לא מעודדים זאת. לו היה הדבר בגדר איסור איש לא היה נותן ידו לעוברי עבירה".

הרב לאו תקף את המאבק נגד העמותות הפועלות לגיוס בנות לצה"ל, ואמר: "במקום להשקיע משאבים יקרים של זמן וממון לניהול קמפיין נגד הליכת הבנות לצבא אפשר להשקיע בליווי ובהכוונה. לא כדאי לנעול דלת בפני ארגונים כמו "אלומה" שמאירים לבנות המתגייסות את הדרך ומסייעים להן להשתלב כבנות דתיות בצבא. בכוחות משותפים של מערכת החינוך, עמותות השרות הלאומי, אלומה והצבא תמצאנה בנותינו את הנתיב הנכון להן".

הרב אבינר: שירות צבאי לנשים - אסור

לעומתו, מפרסם היום הרב שלמה אבינר מאמר באתר 'כיפה', בו הוא קורא לבנות דתיות-לאומיות שלא להתגייס לשירות צבאי: "שרות צבאי לבנות בכל מסגרת שתהיה אסור עפ"י ההלכה" כתב הרב אבינר. "כך פסקו כל גדולי הפוסקים וכל גדולי ישראל, ואם יש כמה רבנים בודדים שהביעו דעה אחרת, הם אינם רוב מניין ולא רוב חכמה, אינם פוסקים בעלי שיעור קומה, ודעתם בטלה".

הרב שלמה אבינר (פלאש 90)

"בצבא של משה רבנו לא היו נשים וניצחנו, וכן בצבא של יהושע בן-נון, בצבא של דוד ובצבא של החשמונאים. הרבה בנות ניזוקו קשה מאד בצבא, רצו לצאת ולא יכלו, אך הנזק העיקרי הוא הנזק לנשמה לעבור על רצון ה'" כתב הרב אבינר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר