על רקע ההסכם המתגבש; קרע בנשות הכותל: "אסור להתפשר"

ארגון "נשות הכותל" בדרך להתרסקות. קבוצה פנימית בארגון יוצאת בחריפות כנגד אחת ממייסדותיו, ענת הופמן, בעקבות כוונתה לחתום על הסכם שיסדיר את פעילותן (חדשות, בארץ)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
נשות הכותל (צילום ארכיון: פלאש 90)

לאחר תקופה ארוכה בה ניסה ארגון "נשות הכותל" לשדר 'עסקים כרגיל' כלפי חוץ, הלכלוך והמחלוקות יוצאים החוצה, כאשר קבוצה פנימית בארגון יוצאת למתקפה חזיתית כנגד אחת ממייסדות הארגון, ענת הופמן.

המתקפה יוצאת לפועל בעקבות כוונתה של הופמן לחתום על הסכם עם המדינה שיסדיר את פעילות חברות הארגון בכותל המערבי. על פי ההסכם המתגבש, פעילות נשות הכותל תועתק לרחבה נפרדת.

לדברי חלק מנשות הקבוצה, ההסכם ייתן לרב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, את הסמכות הבלעדית לקבוע אילו מנהגים יחולו על המתפללים ברחבת הכותל.

חברות הקבוצה הפיצו בקרב הנשים מכתב בו נאמר: "אנו מייסדות, חברות וועד לשעבר ותומכות נשות הכותל, קיבלנו בתדהמה גמורה את העובדה כי בימים הקרובים ענת הופמן עומדת לחתום על הסכם עם הממשלה המגרש את נשות הכותל ממקומנו לצמיתות".

נשות הכותל, ארכיון (צילום: שלומי כהן)

לדבריהן, "ההסכם המתגבש מוותר לחלוטין על זכות האישה להתפלל בציבור, להתעטף בטלית, להניח תפילין ולקרוא בספר תורה בעזרת הנשים ברחבת הכותל המערבי תמורת הקצאת רחבה נפרדת, מבודדת ומרוחקת שתשרת את כל אותם אלו המעוניינים להתפלל לקדוש ברוך הוא שלא כפי שיחליט הממונה על הכותל בהסכמת הרבנים הראשים".

"לתשומת לבכן, הובא לידיעתנו כי ההסכם המתגבש מעניק לממונה על הכותל, הרב שמואל רבינוביץ‘ סמכות בלעדית להחליט מהו מנהג המקום המקובל בעזרת הנשים והגברים. אותו אדם, הרב שמואל רבינוביץ‘ משמש יושב ראש של קרן למורשת הכותל, גוף שכולו גברים חרדים. במשמרתו, שוטרים החרימו טליתות ותפילין של נשים, עקבו ועצרו נשים מתפללות ומונעים מנשים להכניס ספר תורה לעזרת הנשים".

לדבריהן, ההסכם יהיה "בכייה לדורות": "מעבר לעובדה כי ההסכם הנרקם מוותר על החופש והזכות של כל יהודייה ויהודי בדורנו להתפלל על פי דרכה ודרכו ליד הכותל המערבי, הוא מביא לנזק עתידי גדול אף יותר לדורות הבאים שמעוניינים להתפלל באתר ההיסטורי אחד וייחודי. כסמל לקיבוץ הגלויות, הכותל בעל חשיבות רוחנית ולאומית לכל אחת ואחד בעם ישראל ואסור לנו להתפשר מתפילה במקום קדוש זה יחד עם כל בנות ובני ישראל".

במרכז: ענת הופמן, ממנהיגות נשות הכותל (צילום ארכיון: פלאש 90)

לטענת הקבוצה, ההסכם יסיג את מאבקן לאחור: "אנו נלחמנו במשך 25 שנה בחירוף נפש על מנת שיפסיקו להושיב נשים בספסל האחורי של האוטובוס. הרמנו את לפיד השוויון והפלורליזם היהודי עבור הדורות הבאים וכעת הכול עומד לקרוס. למרות שהצלחנו להוכיח את זכויותינו ויכולותינו כנשים לנהוג באוטובוס היהדות, עכשיו הנהלת העמותה שלנו בשיתוף עם הממשלה מחפשת להעבירנו לאוטובוס נפרד!".

לדבריהן, הזרם האורתודוכסי הינו קיצוני: "היות וקיים מגוון מנהגים בקרב העם היהודי, וביניהם, נשים מתעטפות בטלית, מניחות תפילין וקוראות מספר תורה בעת תפילתן, ההסכם הולך לכפות מנהג קיצוני ולמנוע מנשים להתפלל על פי אמונתן. בניגוד למגמה המצפה מקהילות חרדיות לציית לחוק ולרוח החברה האזרחית הישראלית, ההסכם מתגמל את אלו שמפגינים חוסר כבוד ואפילו אלימות כלפי נשים, ומחפשים להדיר נשים מהמרחב הציבורי".

"עדיין לא מאוחר מידי ואנו חייבות להתעורר ולמנוע חתימה על “תכנית רבינוביץ“. אנו מחויבות להמשיך ולהתפלל בעזרת הנשים. את התפילה הזאת, אי אפשר להפסיק".

חברות הקבוצה סיימו את מכתבן בקריאה שלא לשתוק כנגד ההסכם המתגבש: "אנו קוראות לכל יהודייה. השמיעו את קולכן כדי למנוע חתימת נשות הכותל על “תכנית רבינוביץ“. ביקשו מוועד המנהל של העמותה להיענות לבקשתנו לכנס אסיפה כללית ללא דיחוי כדי שנוכל לקיים דיון ראוי ולקבל החלטה נבונה למען בנותינו ונכדותינו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר