תדמית גרועה לחרדים: מי באמת אשם בה

אולי הגיע הזמן לעשות חשבון נפש ציבורי ולומר: האם אין לנו חלק בתדמית הדמונית הזו שייצרנו לעצמנו? האם הפחד שאנחנו מגלים כלפי אותם קיצוניים לא צובע אותנו כולנו באותם צבעים, שאנחנו כל כך מנסים לברוח מהם? והאם באמת רק הצד השני אשם כשהוא רואה אותנו כגוש שחור אחד שמאיים להתגלגל לעברו ולרמוס את כל מה שחשוב בעיניו.

למזלנו הרב, השבועות האחרונים היו עמוסים בהתרחשויות כלכליות חברתיות ועכשיו, עם הרצון הפלסטיני להכריז על מדינה משל עצמו, גם בהתרחשויות מדיניות. כל אלו גם יחד הסיטו במעט את המיקוד הרגיל של הציבוריות הישראלית ושל כלי התקשורת הנשכניים שלה מהדרמות הקטנות שהיו מסעירות בימים כתקנם את המדינה כולה.

אין כמובן דרמות עסיסיות רוויות יצריים ועמוסות סטריאוטיפים שאפשר להתענג עליהם ולמלא את דפי הצבע בעיתונים היומיים, כמו אלו שמייצרת החברה החרדית - ובאמת שלא משנה האם מדובר בסתם עניין קהילתי פנימי או אפילו כזה כלכלי ובטח ובטח אם מדובר בעניין שנראה בעיניהם ככפייה דתית.

עשה איתנו חסד הבורא שבימים ובשבועות האחרונים מעסיקות את התקשרות סוגיות קצת יותר דרמטיות, כי אחרת היכן היינו מניחים פנינו אם תדמיתה של החברה החרדית הייתה שבה ומוכתמת בגלל תמונות האלימות מהמלחמות הבלתי פוסקות מישיבת פונוביז, או אלו של המאבק חסר הפשר במאפיות ובחניות ספרים במאה שערים ובטח ובטח בכל מה שקשור למאבק המיותר והמזיק בבית שמש.

אלף חכמים לא יוכלו לתקן מה שטיפש אחד מצליח לקלקל - אומר הפתגם העתיק והמדוייק. והדברים נכונים שבעתיים כשהטיפש כבר למד מזמן שהוא לא לבד, ושאת השתיקה של כלל האחרים מסביב הוא מפרש כסוג של פחד ממנו במקרה הטוב וכסוג של הסכמה שבשתיקה במקרה הרע.

אנחנו יכולים כמובן לטמון את הראש בקיר ולהמשיך לטעון שמדובר בקומץ של סהרוריים שאינם מייצגים את החברה החרדית כולה. אנחנו כמובן יכולים להוכיח באלף הוכחות שהחברה החרדית מבוססת על דרך ארץ ונועם הליכות, ואנחנו יכולים כמובן להמשיך ולהתלונן שעושים לנו עוול נוראי ושהוא רק התירוץ והאיצטלא לתחושות ניכור הרבה יותר קשות.

אבל דווקא בימים האחרונים שלפני ראש השנה אולי הגיע הזמן לעשות חשבון נפש ציבורי ולומר: האם אין לנו חלק בתדמית הדמונית הזו שייצרנו לעצמנו? האם הפחד שאנחנו מגלים כלפי אותם קיצוניים לא צובע אותנו כולנו באותם צבעים, שאנחנו כל כך מנסים לברוח מהם? והאם באמת רק הצד השני אשם כשהוא רואה אותנו כגוש שחור אחד שמאיים להתגלגל לעברו ולרמוס את כל מה שחשוב בעיניו.

אם נקח למשל את המאבק האחרון בעיר בית שמש, שכאמור רק בנס לא מקבל את תשומת הלב הציבורית שהיה אמור לקבל, אולי נצליח להבין שלא תמיד מדובר בשנאה עיוורת לכל דבר שריח חרדים נודף ממנו.

העיר הזו שעל אף מיקומה הגיאוגרפי, נחשבה עשרות שנים לעיר זניחה ושולית כזו שתמיד היוותה דוגמא לעיירת הספר הפריפריאלית הסטנדרטית של שנות החמישים קמה לתחייה בעשור וחצי האחרונים עם בניית השכונות החרדיות והדתיות החדשות שבה.

העיר הזו, שגדלה בקצב מסחרר מבחינת מספר התושבים התחלות הבנייה ופיתוח מוסדות חינוך, ובכל זאת היא זוכה בפעם השנייה בפרס השלטון המקומי על ניהול איכותי ויעיל יכולה הייתה להוות מודל ודוגמא שלמרות שיותר מ-64% מתלמידיה הינם חרדים ויותר מ-51% מכלל התושבים שבה מוגדרים כחרדים - עדיין היא מצליחה לשמר את האקלים האיכותי שמאפשר לקבוצות אוכלוסייה שונות כל כך להתגורר אחת לצד השנייה.

העיר הזו יכולה הייתה להוות עבורנו ועבור החברה הישראלית כולה את הדוגמא והמודל שלמרות הסטריאוטיפים שהוצמדו לנו, אנחנו מסוגלים להכיל ואולי אפילו לקבל גם את השונה מאיתנו ולייצר את אותה אטמוספירה ציבורית שמצמצת את השונות ולא מעצימה אותה

ראש העיר של העיר הזו, שהגיע מרקע של קבלת השונה ועל אף חרדיותו עושה מאמצים ההרואיים לשמר את תחושת השייכות לעיר בקרב מגזרים שלא ממש מתפללים איתו באותו בית כנסת, יכול להיות ההוכחה שהעובדה שיש על ראשך מגבעת אינה פוגעת ביכולותיך המקצועיות ובאחריות הציבורית שלך כלפי כלל הציבור בעירך גם אם אתה חלוק באופן מהותי על אורח חייהם.

אבל במקום זה, מה שיוצא החוצה מהעיר הזו זה מאבקים בלתי פוסקים על שליטה פנאטית במרחב הציבורי, על אבנים שמתעופפות בלי יעד ובלי סיבה מוגדרים, על בעלי עסקים שנאלצים להתקפל בפני איומים על רכושם ועל מלחמות אגו ושליטה שצבועות בצבעי קנאות לענייני דת.

והציבור הכללי רואה וקורא וממתין בקוצר רוח ואפילו מתחנן לקול השפוי שיצא מהמחנה שלנו ויגיד את מה שכולנו חושבים: זאת לא הדרך, זאת לא הצורה!

עומדים ראשי ערים אחרים ומקשיבים לקולות שעולים מהעיר הזו, ומנסים לדמיין לעצמם מה יקרה אם בעיר שלהם יתגוררו ארבעים אלף חרדים. הם עומדים ושואלים את עצמם מי ערב לנו שאת הצילומים שהם רואים היום רק על דפי העיתונות הם לא יראו מקרוב יותר ברגע שהם יפתחו את שעריהם לאוכלוסייה החרדית.

במקום זה אנחנו מסתגרים במרחב הפרטי שלנו, מותירים את הבמה לאלו שהתדמית שלנו מעניינת אותם כשלג דאשתקד ואת ראש העיר מטעמנו אנחנו מעמידים במצב בלתי אפשרי לבחור בין מאבק לא מתפשר נגד קבוצות בדלניות שהגבולות שלהן לא ברורים לבין האחריות לכך שבעירו תתקבע ההכרה הציבורית שאולי בכלל לא כדאי שעיר מעורבת תנוהל בידי אדם חרדי.

כל מי שבא במגע עם החברה הכללית מרגיש את אותה תחושת פחד שמוסווית היטב בהררים של שנאה ובוז חיצוניים, שבא לידי ביטוי אחר כך בקבלת החלטות תקציביות שגורליות לכולנו. כל מי שנפגש אי פעם בפגישה בלתי אמצעית עם יהודים מהחברה הכללית שמע את המשפט, "אתה שונה מכל החרדים" משל חרדיות ואלימות הם מושגים נרדפים. כל מי שיצר לו ממישקים עם החברה החילונית מכיר את התחושה הזו שאחרי כמה דקות של שיחה פתאום נקלטת בלבך התחושה שבניגוד למרחקים הרגשיים העצומים, הפערים המהותיים הרבה יותר מצומצמים. והשאלה הגדולה היא האם אין לנו, כחברה וכיחידים אין לנו חלק בעובדה שאין לנו ממש תשובה לשאלה הזו.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

16
אני לא יודעת מה הקשר בין קיום מצוות לבין העובדה שהרבה הרבה חרדים וחרדיות מפיצים ריח של חמיצות וזיעה דבר שהרבה פחות קורה בציבור החילוני!! כשעולים לאוטובוס שיש בו חרדים-הנשימה נעתקת!!! לראות בני ישיבה נעצרים ליד כל טרקטור או מזגן שמתקינים או כל דבר אחר -בשקיקה ילדותית -זה לא מעלה את קרנם של הדתיים. אי
חרדית
15
חרד מחוסר המוסריות המתלווה לתקציבי העתק המופנים לחברה החרדית רק כי המפלגות החרדיות מנצלות את הפילוג בציבור הכללי ביחס להקמתה של מדינה פלסתינית. כדאי שתעשו חשבון נפש פשוט: האם נציגכם בכנסת לא שכחו את הכלל של ריסון עצמי דווקא בשיא הכוח. המחאה בציבור הכללי תגווע אך זו שתבוא לאחריה תכוון את חיציה כלפי ה
אלי
14
פעם שאלו את הרב ש"ך שהתנגד למחאות האלימות בבר אילן, מהי דעתו על אותם מפגינים. הרב שך זצ"ל אמר כי אמנם הוא לא דוגל בדרך זו, אך אותם קיצוניים גורמים לנו לא להיגרר לאדישות כלפי השבת. נחמד לך להכתים אותם ואולי בצדק, אבל אין זה אומר כי הם מיותרים. בדיוק כמו אנשי בצלם. הקיצונים גורמים לנו כחברה לקחת מ
יורי
13
לאריאל דרעי. האם נראה לך לשניה אחת שאם הסיקריקים האלו יעלמו, החילונים יפסיקו לשנוא אותנו, אז בבקשה קרא את התגובה מס' 19. ועוד דבר. מה היית עושה אם אחד מן המצוות הכתובות בספר תורת משה רבנו ע"ה היו לירוק על כל חילוני שרואים, האם הם היו שונאים אותנו, בוודאי. ומה היית עושה? שום דבר, כי כך ציוו
צ'אלמער טוב
12
יפה מאד אבל לא נראה לי תשכנע את עדר הבורים ושטופי המח שגולשים פה. נהפכנו למוסלמים וחמסניקים מבחינת אלימות ושחיתות ואין שום פיתרון למצב.
דודי
11
שלום, בתור חילונית גמורה, הופתעתי מעט לקרוא את הכתבה הזו, מה שרק מראה עד כמה היא נכונה. מעולם לא שמעתי, דרך כלי התקשורת החילוניים, כמובן- איזו הסתייגות מצד גורמים בחברה החרדית על ההתנהוגיות הנבזיות והפושעות של חלק מחבריה. ברור לי שבחברה החרדית, כמו גם בחברה החילונית- קיימים זרמים רבים ואי לכך דעות ר
יעל, חילונית
אני מבינה את מה שאת אומרת ומבינה שדרך החיים שלנו מפריעה לך לפעמים. אבל את צריכה לדעת שגם אנחנו לא ממש נהנים מדרך החיים שלכם. בגללכם הגברים שלנו צריכים לראות נשים לבושות בצורה ממש לא צנועה, אנחנו נאלצים לראות חילול שבת וכדומה. וזה מפריע לנו מאד, גם זה סוג של כפיה, אומנם בלי כוונה. אני לא יודעת מה הפ
מיטל נ
10
אתה זה לא אני ואני זה לא אתה. בשם מי אתה מדבר? אין "ציבור חרדי". יש חוגים שונים, ואתה נופל לפח של ההכללה החילונית את החרדים.להם יש כוונה ומטרה ברורים - ואתה? למי אתה מטיף? לאנשים שבכלל לא מסתכלים עליך? משחק לידיים של החילונים?
XHHR
9
זו ההתנהלות החרדית. סיסמאות קדושות. ובשטח.... מע שכיכר השבת לא צינזרו את הכתבה הזו מה קרה, כיכר? עשיתם תשובה? אשריכם. שוב יום אחד לפני... יישר כוח לכותב. סופסוף ניצני אמת בציבור החרדי.
מירב
8
מאשר רק הסיקרקים. והבעיה שעל הבעיות האמיתיות אף אחד לא מדבר חוץ מהעיתון החרדי החדש ויהי אור. הקישו בגוגל העיתון ויהי אור ותבינו עד כמה הבעיות הן שורשיות .
י.א
7
אדוני, תחכים קודם כל לא לקרוא לאחייך החילוניים "הצד השני". זה מרמז שהם אויבייך. שנית, האיום החרדי שבא לרמוס את החילונים, אינו מתבטא רק בפרצי אלימות בודדים. הוא בא לידי ביטוי בהגבלת סגנון החיים של כל אדם. אנו גם ככה מוגבלים בתנועה בשבת, ולוקחים רכבים בגלל זה, אנו גם ככה נאלצים לקנות אוכל ואפילו חומרי
נועם
6
נקודות ההשקה בין הציבור החילוני לחרדי הן מועטות, אך הן יוצרות רושם משמעותי מאד. ברצוני לומר משהו לגבי שירותי הדת. האם יודעים בציבור החרדי איזה חילול השם מתנהל יום יום על ידי העסקנים שמספקים שירותי דת מטעם המדינה? ראיתם איך נראה משרד שירותי דת מקומי לאחרונה? בושה שכך נראה משרד ממשלתי. הזנחה נוראית, ז
חילוני
5
איזה קטע נהיה עורך דין
מוליק
4
התיקון הוא: אריה דרעי וח"כ אמסלם. ביחד או לחוד...
חזקי גרינוולד
3
קראתי והבנתי שלהיות חרדי ולהיות קרוב לקב"ה זה שני דברים, ולפעמים זה אפילו שני דברים סותרים... ספר מדהים, שנים לא נתקלתי בספר עם רמת כתיבה כזו.
אבי
2
אז איזו דוגמה בדיוק הוא משמש? אתה ממפלגה שכל כולה כניעה והתקפלות ופיק ברכיים מפני הקיצוניים.
א-דרעי
1
אחד הדברים ששנואימ על השם יתברך כשאדם לא עושה תשובה על מעשיו בוידוי דברים, בהירהור במעשיו, ובהשתדלות לתקן.. "הנני נשפט איתך על אומריך לא חטאתי" גם באנשי ננוה שנגזרה עליהם כליה, לאחר שאמר להם הנביא יונה בשם השם: "עוד ארבעים יום ונינוה מתהפכת" לאחר שעשו תשובה, ניתכפרו להם חטאיהם, וניתבטלה הגזרה. "וירא
בשלום ובמישור

אולי גם יעניין אותך:

עוד בבארץ: