הסיפור המלא

בגלל גט במרמה, שופטי בג"ץ הורו: להדיח את אב בית-הדין

שופטי בג"ץ, הורו למדינה להשיב בתוך 14 יום בשם שר המשפטים יעקב נאמן, מדוע אב בית הדין הרבני בתל אביב, הרב דב דומב, לא מודח מתפקידו או לכל-הפחות מושהה עד לסיום הדיונים המשמעתיים בעניינו, בגין גט שסידר במרמה לזוג בעלי צרכים מיוחדים. מה התרחש מאחורי הקלעים? הסיפור המלא (חדשות)

חיים שקדי | כיכר השבת |
בית המשפט העליון (פלאש 90)

שופטי בג"ץ הורו אתמול למדינה להשיב בשם שר המשפטים יעקב נאמן, מדוע אינו נוקט בהליך לסיום כהונתו של אב בית הדין הרבני בתל-אביב, הדיין הרב דב דומב, במקביל לדיון המשמעתי שננקט לגביו.

הסיפור נחשף לפני למעלה משנתיים ימים, כאשר אל נציבות תלונות הציבור על שופטים התקבלה תלונה, לפיה, ארבעה דיינים בבית הדין הרבני בתל-אביב, סידרו, בשנת 2007, גט במרמה לזוג אנשים מוגבלים, בעלי צרכים מיוחדים, וזאת לאחר שקרובי הבעל פנו לאחר מבכירי הדיינים, בבקשה כי יסייע בידם לסדר את הגירושין ללא ידיעת בני הזוג.

בכדי לסדר את הגירושין ביניהם, הובאו בני הזוג בדרכי מרמה לבית הדין, תוך ניצול נכותם ומוגבלותם, כאשר נאמר להם כי הם מוסעים למקום שבו תוסדר עבורם זכאות לדיור ציבורי בחיפה.

כשהגיעו בני הזוג לבית הדין, הם הוחתמו על נייר הנושא את הכותרת 'פרוטוקול', אשר היה ריק. בדיעבד התברר כי אחד הדיינים המעורבים בפרשה ניסח על אותו נייר "הסכם גירושין" וזאת מבלי לומר לבני הזוג דבר וחצי דבר על כך.

לאחר-מכן, אותו "הסכם" ידני הוקלד בבית-הדין, תוך הוספת מילים שונות. בהמשך סודר לבני הזוג גט, כאשר הם עצמם אינם מודעים למעשה שלא הם שותפים. לאחר טקס הגט שאת משמעותו העלימו הדיינים והמעורבים הנוספים בפרשה מבני הזוג, נאמר לבני הזוג כי כתנאי לזכאותם לדיור הציבורי עליהם לשהות בנפרד האחד מהשני למשך שלושה ימים, ומאז הם הופרדו בעל-כורחם.

כאן המקום לציין כי התיק בבית הדין נפתח על-ידי אחד מבכירי הדיינים, שבוע לפני שהזוג הובא במרמה לבית הדין בכדי לקיים את הגירושין, תוך שהוא מציג טופס בקשה מזויף. דיין זה אף שילם את אגרת פתיחת התיק בהמחאה אישית שלו.

הדיינים החשודים בפרשה הם הרב דב דומב, שלטענת העותרים הוא הכוח המניע מאחורי השגת הגט, הרב אבירן יצחק הלוי, הרב יצחק אלמליח והרב צבי בן יעקב.

בחקירה שנערכה על-ידי נציבת תלונות הציבור על שופטים, עלו ממצאים חמורים כלפי הדיינים ובעיקר כלפי הדיין הרב דב דומב, לגביו המליצה הנציבה לשר המשפטים כי יינקט נגדו הליך משמעתי.

מתגבש הסדר

נגד הדיינים לא ננקטו כל צעדי ענישה, וחלקם אף קודמו בתפקידיהם. בפרקליטות המדינה הוחלט שלא להגיש כתב אישום פלילי נגד הדיינים, שכן לא נמצא בסיס לחשד סביר כי הדיינים ידעו על המעשים שבוצעו כלפי האישה.

תנועת אומ"ץ, פנתה לשר המשפטים בדרישה לנקיטת הליך משמעתי נגד הרב דומב, אלא ששר המשפטים לא עשה מאומה בנושא, והדיין אף קודם במשרתו ומונה לאב בית הדין. במקביל, פנתה התנועה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית, אך גם שם, לא ניתנה הוראה לחקור את הדיינים המעורבים.

לפני כשנה וחצי, עתרה תנועת אומ"ץ לבג"ץ באמצעות עו"ד בעז ארד, נגד היועץ המשפטי לממשלה, שר המשפטים וארבעת הדיינים, וזאת יחד עם האישה שגורשה מבעלה במרמה.

בעתירה, מבקשת התנועה מבג"ץ מתן צו על תנאי המורה ליועץ המשפטי ולשר המשפטים לנמק מדוע לא ננקט הליך משמעתי ומדוע לא תסתיים כהונת הדיינים המעורבים בפרשה, וכן מדוע לא תיפתח חקירה פלילית נגד הדיין הרב דומב ומדוע לא יושעו הדיינים מתפקידם עד תום ההליכים נגדם.

בינתיים, בחודש מאי השנה, הורה שר המשפטים יעקב נאמן, לגבש טיוטת קובלנה משמעתית נגד אב בית הדין הרבני בתל אביב, הרב דב דומב, בגין הפרשה. את ההחלטה קיבל השר לאור המלצה שקיבל מהיועץ המשפטי לממשלה והמשנה לפרקליט המדינה, כי יש לשקול הליכים משמעתיים נגד הדיין באמצעות קובלנה לבית הדין המשמעתי לדיינים שבסמכותו להחליט אף על הדחה של דיין.

ל"כיכר השבת" נודע כי הפרקליטות הודיעה לבג"ץ כי הוגשה קובלנה נגד הדיין הרב דומב לבית הדין המשמעתי לדיינים, כשהם מגיעים עימו להסדר לפיו הוא יודה בקובלנה. בעמותת אומ"ץ מתכוונים להמשיך ולדרוש את סיום כהונתו של הדיין.

תגובת הדיין: "אני לא מדבר"

אתמול (רביעי), קיימו שופטי בג"ץ, בראשות המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, השופט ניל הנדל והשופט עוזי פוגלמן, דיון בעתירה, בסיומו הורו למדינה להשיב בתוך 14 יום ולהתייחס לעמדת השר "באשר לאפשרות לפעול במקביל לדיון המשמעתי גם במסלול הקבוע בסעיף 16 (א) לחוק הדיינים", לשון ההחלטה.

הסעיף המדובר, עוסק בסיום כהונת דיין, ובו נאמר כי "ועדת המינויים רשאית, על פי הצעת יושב ראש הועדה או רב ראשי לישראל המכהן כנשיא בית הדין הרבני הגדול או הנציב, להחליט ברוב של שבעה חברים לפחות, על סיום כהונתו של דיין".

עוד נכתב בסעיף 16(א) כי "דיין שנפתחה נגדו חקירה בעבירה שבנסיבות הענין יש עמה קלון, רשאית הועדה ברוב של שבעה חברים לפחות, להשעותו לתקופה שתמצא לנכון".

יצויין כי מספר ימים לפני הדיון, ביקש הדיין הרב דומב מבית המשפט לקבל פטור מהתייצבות לדיון, ובית המשפט נענה לבקשתו.

במענה לפניית כתב "כיכר השבת", אל אב בית הדין הרבני בתל-אביב, הרב דב דומב בכדי לקבל את תגובתו לדברים, השיב הרב: "אני לא מדבר בכלל, תסלח לי".

לפניות לכתב: chaim@kikar.net

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר