מיוחד: זה מה שיש בעיתוני החג המובילים • השערים

לאחר חודשים רבים של עבודה מאומצת, אל דוכני העיתונים הגיעו עיתוני חג הסוכות. ומה יש לקרוא בהם? "כיכר השבת" מגיש סיקור מיוחד על המגזינים המובילים. צפו בשערים (עיתונות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
דוכני העיתונים בבני ברק, הבוקר (צילום: משה גולדשטיין)

במשך ימים ארוכים יושבים עורכי וכתבי השבועונים החרדים ומשקיעים בתכנים לקראת עיתון החג הקרב ובא, עד לתוצאה המוגמרת בהגשת חומר קריאה רב ומעניין.

כשירות מיוחד לגולשים "כיכר השבת" מגיש סיקור מיוחד על המגזינים המובילים הנמכרים לקראת חג הסוכות.

משפחה

מי שיפתח את חבילת 'משפחה' של ערב חג הסוכות תשע"ה, יגלה 720 עמודים וחבילה ששוקלת לא פחות מ-1.6 קילוגרמים.

במגזין 'משפחה' תוכלו למצוא שיחה נדירה עם בני משפחתו של מרן הגראי"ל שטיינמן שפוסעים בזהירות בחדרו הסגפני, חושפים שיחות אישיות שהוא מנהל לאחרונה עם צאצאיו ובהם הוא מגלה דברים מרתקים על עצמו ועל חייו.

ראיון עם בתו הצעירה והחביבה של כ"ק ה'אמרי חיים' מויז'ניץ שנישאה לנסיך הכתר של שושלת רוז'ין. השניים חיו במשך שנים בקיבוץ, עד שבשנים האחרונות הפך החתן של ה'אמרי חיים' לאדמו"ר ציוני-דתי אך כזה שהמוני חרדים משחרים לפתחו. במשך עשרות שנים הם דחו בתוקף כל ניסיון עיתונאי לחדור לעולמם הנצור, אבל הפעם, השניים פתחו, כנראה לראשונה בחייהם, את ביתם ואת סגור ליבם וגוללו את סיפורם המרתק במסמך עיתונאי שייזכר לדורות.

במגזין תמצאו גם מסע משפחתי עם השושלת התורנית לבית פינקל החולשת על עולם התורה, סדרת ראיונות עם האנשים שהפכו את התורה לנגישה באמצעות פרויקטים ספרותיים פורצי דרך, מסע מסעיר אל צרפת היהודית בת ימינו, פרויקט צבעוני על הציבור החרדי בישראל פרי עטם של שבעה עיתונאים זרים המסקרים את החיים בארץ, פרויקט על 'חרדים באוויר' שהמטוס הוא ביתם השני, מסע לעבר מזקקות הוויסקי בסקוטלנד, מסע צבעוני ורווי דרמות למקסיקו, ראיון עם עורך 'הארץ' לשעבר דיוויד לנדא שחושף את דבר שובו לחסידות גור, ראיון עם נשיא המדינה שמביט באומץ אל הלבן שבעיני החברה הישראלית ומדבר על היחס לחרדים בישראל במונחים של אנטישמיות - ועוד שלל גדול של ראיונות עכשוויים לצד כתבות היסטוריות, מאמרים מקומיים לצד מסעות בינלאומיים, ופרויקטים תורניים לצד העשרה עולמית - כולם נכתבו בידי הצוות של סופרי 'משפחה', בהשקעה סיזיפית בת חודשים רבים.

לצד זאת מצפה לקוראי 'משפחה' הפקה מוסיקלית מפתיעה, 'קומטאנץ' שמה, שכוללת לא פחות מ-40 רצועות של להיטים מקפיצים ממיטב אמני הזמר החסידי בעולם, בהשתתפות יותר מ-1,000 בחורי ישיבות, כולל לחנים חדשים. האלבום הזה, שהופק בהשקעת ענק, הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין 'משפחה' לתזמורת 'המנגנים' בניצוחו המצוין של משה רוט ובניהולו של שלום וגשל.

העיתון מגיש גם מוסף ענק, בן 80 עמודים, על שנת השמיטה שאליה נכנסנו זה עתה, ובו מיטב הראיונות, התחקירים הרלוונטיים והמידע שכל שומר שמיטה יזדקק לו בשנה הקרובה.

וכמובן ישנם מוספי החג הקבועים - דוגמת ספרון סיפורים בן 100 עמודים שבו מגישים תריסר מגדולי הסופרים החרדיים עלילות עוצרות נשימה מסביב למעגל השנה, מוסף 'בתוך המשפחה' מוגדל, המוסף התורני 'קולמוס' ושני מוספי חג מהודרים לילדים.

סגן עורך 'משפחה', אריה ארליך אמר ל"כיכר השבת" כי "בתור העיתון המוביל והנקרא ביותר בציבור החרדי, 'משפחה' החזיק מאז ומתמיד בשאיפה להשתבח ולהתחדש - כדגל וכקו מנחה. החתירה התמידית היא לשדרג, לשעוט קדימה, לייצר חידושים ולהציב סטנדרטים מקצועיים שאינם מוכרים בעיתונות החרדית".

בקהילה

בעיתון 'בקהילה' תמצאו גם כן מוספים של מאות עמודים מלאים בתוכן, בהם ראיונות וגילויים מרתקים. במוסף הפוליטי 'מלוכה וממשלה', יעקב ריבלין מספר, לראשונה, את סיפורם של שבעה ראשי ממשלות בישראל שכיהנו תחת שרביטו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, שברצותו המליך מלכים וברצותו הורידם. הקשרים ביניהם, העליות והמורדות. בפתח המוסף - לקראת יום השנה להסתלקותו - ראיון רווי נוסטלגיה עם הנשיא היוצא וראש הממשלה השמיני שמעון פרס: "הרב עובדיה שלי", ובו גילויים מרתקים בפרסום ראשון.

מגזין 'פנינים' לנשים מתהדר בשלל פרויקטים: הרבנית רבקה וולבה, אשת זקן המשגיחים הגרי"ש זצ"ל, בשיחת חג יוצאת דופן, והרבנית מרים רוזנברג, אשת הדיין רבי שריאל, בסיפורה האישי והמטלטל. כל אלו לצד הטורים הקבועים של חמדה לב טוב, יעל אלפסי וחיה הרצברג.

קונספט הסיפורים מבית 'בקהילה' ייחודי. המוסף הנושא את השם 'מתוקה שנת העובד' מספר את סיפורם של שני חברי ילדות מפולין שנסעו יחד לארצות הברית במטרה לעשות כסף. הסוף מפתיע. קראו ותיהנו.

בנוסף, ב'בקהילה' תקראו על זאק איברהים, בנו של אל סייד נוסייר, המחבל שרצח את מאיר כהנא ופגע במגדלי התאומים, עוזב את דרך הטרור ובראיון ל'בקהילה' מצהיר: רק השלום יכול; יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת, על ימיו בגולג הרוסי ובג'ונגל הישראלי: הליכוד שוגה ביחסו לחרדים. אביחי כהן, שעשה את כל הדרך מיחידת דובדבן לבעלזא, בשיחה: כך הסתערבתי על היהדות; גאב"ד מלבורן, הרב הישיש הגרא"צ בעק, בשיחת חג: אנחנו רוצים לעלות ארצה; רוני פוקס, שישב בכלא בגאורגיה במשך למעלה משנה על לא עוול בכפו, בראיון על סיוט חייו; הרבנית אסתר גרוסמן בתחנות חייה העמוסות והגדושות; והאחים חיים ישראל ואיציק ואבישי אשל שרים את סיפור חייהם.

המוספים הקבועים אף הם מורחבים לרגל החג: 'תבונות' המוסף התורני השבועי שהחל את דרכו בשנה שעברה יצא בפרויקט חגיגי: "דירת עראי" ומביא בסקירה את הנושא מכלל היבטיו ההלכתיים והמוסריים. תוספת מיוחדת הוקדשה בו לשמחת תורה ושבת בראשית. לשביעות רצון המעיינים.

'העולם החרדי' הביטאון התצלומי של מראות מחצרות הקודש ועולם הישיבות, מביא את ההכנות לחג ברחובות ואת חודש תשרי בהיכלי הקודש. בנוסף הובא לוח מפורט של שמחות בית השואבה והקפות שניות בהיכלי הישיבות.

'חברים' עיתון הילדים המוביל החביב והמוכר יצא במתכונת מורחבת לחג עם סיפורי חג וקומיקס האהובים על בני הנוער ואטרקציות ופעילויות מגוונות לילדים לימי החג.

'בקהילה פלוס' המוסף שבו טוריו של הפרשן הפוליטי ועורך החדשות יעקב ריבלין, כמו גם הטורים הקבועים: פכים, פלוס מינוס והישורת האחרונה.

אהרן קליגר, עורך ויועץ התוכן, אומר כי "כמו בכל חג, הבאנו את הסיפורים הטובים ביותר שמעניינים את הציבור. אנחנו משוכנעים שהקוראים ימצאו עניין רב במוספי החג המנצחים של 'בקהילה'".

ל'בקהילה' מצורף דיסק, 'לשורר שיר חדש 3', עם מיטב הלהיטים החדשים (ואפילו בהסתרה, רבות בנות ועוד) ממיטב היוצרים החסידיים שעדיין לא ראו אור.

עורך 'בקהילה' אברהם דוב גרינבוים אומר ל'כיכר השבת' כי "המגזין מורכב מעשר כתבות צבע מהארץ ומחו"ל, ובראשן פרופיל מושקע על דמות הפלאים, אחיינו של מרן החזון איש ואחד מענקי הדור, מרן הגאון רבי חיים גריינימן, שנכתב על ידי איש העט והספר הרב יעקב ב. פרידמן. כתבת צבע נוסף חושפת את הנעשה מתחת לירמולקה: מבט מפואר על משפחת קאהן, האדמו"רים לבית תולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק וכל המשפחה הכבודה. כמו כן, כתבות נוספות בשלל נושאים, מגוונים ומרתקים. בנוסף, מצורף פרויקט 'שבת הארץ' בנושא שנת השמיטה. וכל זה לצד הטורים הקבועים של הרב יצחק דוד גרוסמן, הרב יעקב ב. פרידמן, הרב מאיר שוורץ וצבי יעקבזון".

מוסף הנושא, 'ערבה', מעניק הצצה ראשונית ואולי גם אחרונה לחיי הקהילה היהודיים בארצות האסלאם. "דווקא בימים שדאעש משתולל בכל העולם ומאיים להטביע חותם קיצוני אנחנו מוכרחים ללמוד על היהודים הבודדים שנותרו במקומם למרות כל הרוחות שבעולם", סבור גרינבוים.

יום ליום

העיתון 'יום ליום' מציג חבילה איכותית לחג. גולת הכותרת בעיתון החג הוא דווקא המוסף במלאות שנה להסתלקות של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. על מוסף זה עמל צוות העיתון במשך שנה שלימה. בנוסף העיתון מעניק שי לקוראים בדמות פוסטר בגדודל מטר לסוכה.

עורך העיתון, יצחק קקון, מסביר בשיחה עם "כיכר השבת" כי המצב הביטחוני לא השפיע באופן ישיר על תוכן המוספים אך בעקבותיהם נעשו כמה כתבות: "למרות מלחמת צוק איתן לא עצרנו לרגע את עמלנו להכנת עיתון לחג. וכתוצאה ישירה יש בעיתון תחקיר ענק על קריסת העורף בצוק איתן. אצלנו תמיד עובדים במסירות למען הקוראים הנאמנים כי מגיע להם".

קקון סבור כי להשקעה בעיתוני חג צריכה להיות מטרה ברורה והיא האיכות ולא כמות הכתבות והמוספים. "צריך להתעסק באיכות. סתם למלא דפים מיותר לחלוטין. אצלנו אין תחרות דפים. יש תחרות איכות החומר וברוך ה' אנו עומדים בכל חג במשימה".

כפר חב"ד

'כפר חב"ד', השבועון הרשמי והנפוץ של חסידות חב"ד, השיק מהדורת ענק לחג-הסוכות, עם מאות עמודים גדושים בתוכן.

במגזין, בין-היתר: רבני ערים, חסידי חב"ד, פותחים לראשונה צוהר לעבודתם המורכבת והרגישה. בכתבה, צרור סיפורים אנושיים מרגשים המשקפים יותר מכל את מצבה של הרבנות והציבור בישראל.

בנוסף, הגביר החב"די הבולט הרב יצחק משען מברזיל, התומך במוסדות תורה רבים, נחשף לראשונה בראיון אישי ומרתק, רווי גילויים.

עוד במגזין: שלושה זמרים בולטים והמלחין העולמי משה לאופר מדברים על 'גיור' שירים בציבור החרדי, על מעלתם של ניגוני השמחה ועל תופעת הצריבות שלא פוסקת לרגע.

כתבה מרכזית נוספת, עוסקת בסערה בחב"ד, סביב ניקוד של ספר הייסוד של החסידות חב"ד - התניא. עורכי התניא המבואר, שאינם משתייכים לחסידות חב"ד, מספרים על מאחורי הקלעים.

במגזין, בין-היתר, כתבה מדהימה נוספת החושפת כיצד הגיע ספר ביוגרפיה על הרבי שיצא-לאור לפני שלושה חודשים בלבד - לספרייה האישית של ראש-הממשלה נתניהו ומושלים רבים ברחבי ארה"ב. הספר, אם שאלתם, הגיע לצמרת רבי-המכר של עיתון 'ניו-יורק טיימס'.

לצד המגזין המושקע, מוסף נושא יוקרתי 'החלוצים', המביא את סיפורם המסקרן של 20 חסידי חב"ד שעשו היסטוריה בתולדות החסידות בעשורים האחרונים.

יחד עם המגזין והמוסף, מצורפים שני חלקים נוספים: מוסף לנשים ומוסף לילדים. ויש גם מתנה ייחודית: תדפיס תורני של 100 עמודים מתוך התניא המבואר, מתוכו לומדים חסידי חב"ד מידי יום, במסגרת שיעור יומי שתוקן על-ידי הרבי מליובאוויטש.

"כמידי חג ומועד, אנשי התוכן של העיתון הפיקו שבועון שלא נופל ברמתו משום שבועון חרדי כזה או אחר", אומרים גורמים במערכת העיתון ל"כיכר השבת", "הצטרפות מנויים רבים שאינם משתייכים לחב"ד - מוכיחה זאת".

עורך העיתון מנחם כהן מוסיף: "האתגר שלנו שונה מהעיתונות הכללית, שכן מאות עמודי התוכן של 'כפר חב"ד', בסופו של דבר, עוסקות כולם סביב סוגיות חסידיות-חב"דיות כאלה ואחרות. ברוך השם שאנחנו מצליחים לעמוד בהצלחה באתגר".

צפו בשערי העיתונים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר