מה שהסתירה התקשורת החרדית

אבי מימרן, מגיש המהדורה המרכזית בקול ברמה בטור סיכום אישי: כך העלימה התקשורת החרדית את הבעיה האמיתית. מיוחד (מסכמים, בכיכר)

תש"ע = תמה שנת עמנואל.

את השנה שחלפה אנחנו נזכור למשך שנים רבות. גם שעמנואל תהפוך ממועצה מקומית לעיר ואם בישראל. הנושא הטעון של האפליה על רקע עדתי רבץ לו בתוכנו שנים רבות. כל אברך ספרדי ממוצע חש אותו על בשרו, וכל אברך אשכנזי ממוצע ניסה לעזור לשכנו הספרדי להתקבל לאנשהו.
סיפור האפליה בעמנואל הגם שהפך אח"כ למאבק נגד הבג"ץ – העיר את הנושא מרבצו. לפתע הוצרכנו כולנו להתמודד עם עובדות שהיו ידועות לנו, עם סיפורים שהכרנו. אולי זה הרווח היחידי שהפיקה הפרשה הזו.

אבל לסיכומה של שנה, הסיפור האמיתי לדעתי התחולל דווקא בתקשורת החרדית. התקשורת שרק בשנים האחרונות קיבלה צורה משלה, והפכה לתקשורת תחרותית עם אמות מידה מקצועיים.
השנה נאלצו העיתונאיים והוגי הדעות החרדיים להתמודד עם קונפליקט אמיתי. מצד אחד – הפרשה בכללותה הציפה את בעיית האפליה והגזענות, ומצד שני היא הפכה מהר מאוד לסיפור של ´בג"ץ נגד גדולי ישראל´.

מי שצפה מן הצד על עבודת התקשורת החרדית בימיה הסוערים של הפרשה, הבחין בוודאי איך כל מדיה תפסה לה צד בסיפור הזה, רובה ככולה השתיקה כמעט לחלוטין את הבעיה עצמה, אותה בעיה שכולנו יודעים ומכירים על קיומה, לא דובר על אפליה ולא על גזענות, נוח היה לכלי המדיה הללו להתכסות תחת הטעות שעשו העותרים שפנו לבג"ץ, ולהיאחז בדעתם של גדולי ישראל שהורו נחרצות ´נלך לכלא בנערנו ובזקננו´ – ובצדק, אך האם העלאת הכאב והקושי של הציבור הספרדי החרדי – היא סתירה לדברי גדולי ישראל? התשובה היא – לא, ובכל זאת, אמרו לעצמם אנשי תקשורת חרדים רבים, למה לנו להתעסק עם משהו שלא נוח לנו איתו – אם אפשר להתחמק ממנו באלגנטיות?

ומן הצד השני, היו כלי תקשורת שעשו בדיוק הפוך. הם בחרו לדבר רק על האפליה הגזענית, לתת במה נרחבת לעותרים, להציג את הפרשה כפי שהיא הייתה עד הרגע שבג"ץ נכנס לתמונה, כאילו אדמונד לוי לא קיים, ואם הוא קיים הרי הוא חפץ בטובתנו, הגם שהיו רבנים שאכן צידדו בעמדה הזו, עדיין תפקידה של תקשורת היא לתת התייחסות אמתית לתמונה הכוללת.

אבל הייתה גם דרך שלישית. ולאחר מעשה, עם סיכום השנה, אין ספק שזו הדרך הנכונה שהמדיה החרדית הייתה צריכה לבחור בה. לתת את כל הבמה האפשרית להצפת הבעיה הכאובה שנקראת אפליה גזענית. הגם שלא נוח להתעסק בה, הפרשה הזו הציבה את אפליית הציבור הספרדי החרדי – בחלון הראווה, ואין לאן לברוח. ומצד שני, העותרים כשלעצמם פנו לבג"ץ, ועשו מעשה שגדולי ישראל מכל החוגים והעדות – השמיעו את מחאתם המרצת, וכעיתונאים הנשמעים לדעת תורה, חלה חובה להישמע לדעת גדולי הדור, ולמחות נגד העתירה לבג"ץ.

אני כעיתונאי ואיש רדיו חרדי-ספרדי בחרתי בדרך הזו, והיא לא הייתה קלה, העותרים ואנשיהם ראו בדרך הזו כ´התחנפות לאשכנזים´, ואילו הנתבעים זעקו שוב ושוב ´אין אפליה´.. ומי שכבר ניסה להבין את הקונפליקט הזה בא ואמר כי "זה לא חכמה להיות מהאו"ם"...

לסיכומה של שנה ועשיית חשבון נפש, השנה הזו אכן העמידה את המדיה החרדית בפני צומת דרכים מורכבת. וגם אחרי שעברנו את הצומת, האפליה הגזענית נכון לעכשיו עדיין קיימת. ואני קורא כל חבריי וידידי לעבודה העיתונאית, אל תתעלמו מהבעיה. ולמי שלא מתעלם ממנה – אני רוצה להזכיר כי הבג"ץ עדיין ממתין לנו באחד הצמתים בשנה הבאה.

ולכם, הקוראים והמאזינים באשר אתם, הבה נתאחד, בני איש אחד אנחנו.

האם שנה הבאה תהיה שנת עקירת אפליה? ימים יגידו.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

13
מה לך כי תלין .אתה הרי נשמע לדעת תוויירה,מרן פסק שספרדים ילמדו אצל ספרדים .ובכך אין שום בעייה של גיזענות .
שלומי
12
היתה אפליה ותהיה אפליה וכמה שידברו זה לא יעזור, מה כן?‏ כן ימשיכו לקבל תלמידים ותלמידות ספרדים למוסדות אשכנזים, וכן מנהלי המוסדות יקבלו כספים ואם לא ירצו אז לא צריך כי בנושא הזה יש מנהלים שגם הכסף לא ישכנע אותם ויותר גרוע זה ש...אפילו אם הרבנים שלהם, אפילו גדולי הדור יבקשו מהם... הם לא ישמעו, אז לסכ
אני
11
היתה אפליה ותהיה אפליה וכמה שידברו זה לא יעזור, מה כן?‏ כן ימשיכו לקבל תלמידים ותלמידות ספרדים למוסדות אשכנזים, וכן מנהלי המוסדות יקבלו כספים ואם לא ירצו אז לא צריך כי בנושא הזה יש מנהלים שגם הכסף לא ישכנע אותם ויותר גרוע זה ש...אפילו אם הרבנים שלהם, אפילו גדולי הדור יבקשו מהם... הם לא ישמעו, אז לסכ
אני
10
כספרדים בואו נטפל בחברה שלנו ונפסיק כל בעיה לנבוח הב! הב!אשכנזים אשכנזים!!!!! כאנשים שעלינו מארצות ער"ב יש לנו המון בעיות וצריכים לטפל, מנחיתות ועד לנערי שוליים עבריינים.......
מוריה
שאני צודקת שאת ספרדיה אבל או שאת משתכנזת או אוהבת את הסגנון האשכנזי ובקשר למה שכתבת, את לא חייבת להוריד את הרמה.. אפשר לדבר יותר מכובד אולי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שם
9
שכדאי לנו להתמקד בבעיית הנחיתות שלנו ולטפל בה מאשר להיטפל באחרים ולטטות בעיות מתחת לשטיח
ממממ
אם אתה מרגיש נחות סימן שאתה לא ספרדי יהודי תמיד צריך כבן מלך על אחת כמה שהוא יהודי ס"ט
ימיני
8
היות ואני מאמין ומקווה שזו תהיה אחת הכתבות האחרונות בנושא האפליה, אכתוב כאן גם את תגובתי האחרונה (הלוואי!!!) בנושא: כחרדי מלידה וכבחור אשכנזי שלמד בישיבות האשכנזיות הטובות ביותר, אינני מצליח להבין את עניין האפליה על רקע עדתי, משום צד. מהצד הרוחני: איך יכולים אנשים האמונים על שמירת התורה והמצוו
חרדי שפוי
7
אבי מיצרן היקר לפני שנדבר על אפליה ספרדית יש לדבר על אפליה ככלל. אני כאישה גרושה מסורתית מעורבת יודעת בוודאות שחלק גדול מנושא האפליה הספרדית הינה תירוץ פוליטי נוח והרי ידוע לנו על מספר סיפורים שגם הציבור הספרדי ש״סובל״ מאפליה לטענתו מפלה לרעה אנשים בטענות שונות אז איך שאומרים נקיון יסודי לפני ט
סמדר שיר הירש
6
שלום לך אבי היקר !!! רציתי לבקש אם אפשר לקיים ברדיו "קול ברמה" תוכנית שתוקדש לנושא השירה בימינו מבחינה הלכתית וחינוכית. לכאורה אתם מציגים בשטח גישה שונה ממה שמייצג הרב אמנון יצחק והרב מוצאפי וכן הרב רצאבי רצינו לבקש אם אפשר לדבר בצורה ברורה ובהירה שתובן באופן ברור מה דעת רבני "קול ברמה" בנידון. ו
ישראל
בבקשה תערוכו פולמוס הלכתי עם הרבנים שלכם, שיגיד היכן הרב מוצאפי וכו' טועים... אבל מבחינה הלכתית, מבלי ללכלך ולהשמיץ ולקלל... בבקשה תאירו את עניינו כדי שנדע את הכוח התורה של המתירים...
משיהו
5
אבי מימרן טחנת את הנושא עד דק ( גם במוסף השנתי בקול ברמה) שהיה מיותר לחלוטין מה הוסיף לך או לנו המאזינים הסכום שלך זה חיזק את הרוע הרבה לשון הרע ואהבת ישראל לא הרבית כשדרן רדיו חרדי ציפיתי שתסכם ותעצים את הטוב אבל זה לא קרה לכן ברחתי לרדיו "מורשת"כשאתה סיכמת פרשות עגומות
חנה
4
צודק... לעלות את הבעיה ולתקוף את הפושעים שהולכים איתה בחוץ במקום לעיתונאים.
יהודי
3
ובקרוב גם המסבירן החרדי מס' 1
בחורציק
2
יש רק פתרון אחד למנוע רגש עליונות של האשכנזים. כאשר חרדי אשכנזי רואה חרדי ספרדי, מיד חש רגש של בוז לספרדי, וזאת משום שהספרדי המיר את לבוש אבותיו בלבוש חרדי אשכנזי. יש להחליף הלבוש ללבוש ארץ ישראלי, או לבוש אבותיו. רק לא לבוש אשכנזי שחור שהוא חקוי של לבוש הגויים מאירופה. עד שזה לא יקרה לעולם יבוזו ל
ינון
1
באמת ובתמים.וכל אחד משך ומושך לכיוון הרצוי לו . ולא ממנעים אוביקטיביים. אלא לעשות אש ועוד אש. על חטא שחטאנו לפנך .בטוקבק גזעני.להרע.
בני

אולי גם יעניין אותך:

עוד בעיתונות ומדיה: