סדרת "תורה וגדולה"

מהנדס המטוסים שהוציא לאור 100 ספרים תורניים

מוטי זוננפלד מומחה בינלאומי בתחום התעופה ונינו של מרן הגאון רבי חיים זוננפלד זצ"ל הקים את קרן רא"ם שסייעה להדפסתם של למעלה מ-100 ספרים. פרופיל (ברנז'ה אנשים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: אלי קובין)

קשה למצוא רגע דל ביומו של מוטי זוננפלד. הוא קם בשעות בוקר המוקדמות ללימוד חברותא, ממשיך את יומו ועסקיו בתחומי ייעוץ וסחר בינלאומי בתחום התעופה, הוא תורם למאות ארגונים ומוסדות תורה, תרבות וחסד, סב לשתי נכדות ומקורב לאישי ציבור ורבנים חרדיים ודתיים לאומיים. עם מכריו ניתן למנות את השר יעקב ליצמן, ח"כ נפתלי בנט, ר' אלימלך פירר, ועוד. כמו כן, זוננפלד נחשב למקורבם של שורה של גדולי ישראל, בראשם הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ”ל. קודש וחול משמשים בערבוביה בחייו כל העת.

הוא נולד בסאו פאולו בברזיל לפני 60 שנים למשפחה מיוחסת. נין של מרן הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ”ל, רבה של ירושלים. מוטי נקרא על שם סבו הרב אליהו מרדכי, בנו הצעיר של הגרי”ח זוננפלד. הייחוס הרבני שלו יכול להסביר את הקשר הקרוב שפיתח עם השנים עם שורה ארוכה של רבנים בכירים מכל גווני הקשת הדתית. אביו, בוגר ישיבות חברון ולומז'ה, ושימש כקצין קרבי, תחילה באצ"ל ולאחר מכן בצה"ל במלחמת השחרור. לאחר המלחמה, על רקע הקושי למצוא משרה בעקבות שירותו באצ”ל, עזב אביו לאורוגוואי, ולאחר שעבד שם כמנהל בית ספר עבר לברזיל. בברזיל נישא לאשתו, ג'ני לבית זילברמן. לפרנסתו עבד בתחילה בחינוך ולאחר מכן פיתח עסקים שונים. מוטי גדל כבר בבית שהעסקים לא היו זרים בו.

הוריו שלחו אותו לישיבת “מחנה ישראל” בפטרופוליס (על יד ריו דה-ז'נירו) שבברזיל ולאחר מכן הגיע לישראל בכדי להשלים את לימודי התיכון שלו. בישראל השתלב בתחילה בישיבת ה’יישוב' ולאחר מכן בישיבת סלבודקה. זוננפלד הצעיר, אשר חיפש להשלים את לימודי החול שלו במקביל ללימודיו התורניים, נרשם גם למדרשיית נועם. להוריו, שחששו כי הצטרפותו לישיבת סלבודקה תמנע ממנו להשלים תואר אקדמי, הבטיח שביום מן הימים יהיה למהנדס. כשהשלים את לימודיו התיכוניים החליט אף לעשות שנה בישיבת מרכז הרב.

עם סיום תקופת הלימודים בישראל, שב לברזיל. עקב הקושי לשלב לימודים אקדמאים בברזיל עם שמירת השבת, לאור העובדה שהלימודים התקיימו ביום הקדוש, נסע לארצות הברית לשם מימוש הבטחתו להוריו: השלמה של לימודי התואר הראשון והשני בהנדסה.

תוך כדי הלימודים האוניברסיטאיים שמר זוננפלד על שגרת לימוד תורנית בישיבת "תורה ודעת" אצל שלושת ראשי הישיבה, הרה”ג גדליה שור, הרה”ג אליהו חזן והרה”ג אברהם יעקב פאם זצ”ל. לאחר מכן עבר לבוסטון והחל את לימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטת הרווארד היוקרתית. גם בהרווארד לא ויתר על לימודיו התורניים, כאשר הוא מנצל את הימצאותו בקרבת הגרי"ד סולובייצ'יק בכדי לשמוע את שיעוריו ולהתבשם מתורתו. במקביל ללימודיו החל זוננפלד לעסוק בסחר של מנועים של כלי תעופה ובכלי תעופה עצמם, עסק שקרם עור וגידים והפך לעסק העיקרי שלו ב-38 השנים האחרונות. את לימודי הדוקטורט, אגב, לא השלים היות ונשאב לעולם העסקי.

עסקיו שלו התפתחו בקצב מטאורי, אבל זוננפלד המשיך לשמור על צניעות ובחר להקדיש סכומים גדולים מהכנסותיו לצדקה ולחסד. חלק ניכר מהתרומות נעשה דרך קרן רא”ם שהקים על שם סבו ר' אליהו מרדכי. באמצעות הקרן יצאו לאור קרוב ל-100 ספרי קודש. כך, למשל, הוצאו לאור ספרים כך, למשל, הוצאו לאור ספרים של מרן שר התורה הגר״ח קנייבסקי הרה”ג אביגדר נבנצל, שו”ת הרי"ף של מכון ירושלים, ספרי מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב, ספרי הגרי”ש טייכטל ועוד. הקרן גם תרמה סכומים נכבדים לחסידויות בעלזא וגור. לצד זאת, תמכה הקרן גם בשורה של ישיבות, בין היתר, בישיבות מיר, עטרת ישראל, מרכז הרב, הר המור, סלבודקה, אור אלחנן, דרך חכמה וישיבת הגולן בחיספין, בה לומד בנו. נוסף על כך תומך זוננפלד גם בנח"ל החרדי ובמספר יחידות צבאיות נוספות.

בין רבותיו המובהקים של זוננפלד ניתן למנות את הגר”ג שור, ראש ישיבת תורה ודעת, הגרי”ד סולובייצ’יק, פוסק הדור הגר”יש אלישיב, הגרנ”צ פינקל, ראש ישיבת מיר, זצוק”ל, ויבלחט”א, הגר”מ שפירא, מגדולי בעלי המוסר, המקובל הגר”ימ שכטר, שליט”א, ועוד. ידידות מיוחדת שררה בין זוננפלד לרב צבי יהודה קוק זצ”ל, ראש ישיבת מרכז הרב ובנו של הראי”ה קוק זצ”ל. זוננפלד נכח בחלק משיעוריו ואף ביקר אצלו בבית. בזמנים שבהם נפגשו בביתו היה נוהג הרצי”ה קוק להחזיק את ידו ולומר "זוננפלד וקוק תמיד יחד".

למוטי ולרעייתו נולדו שלושה ילדים. איילת ג’יזל, נשואה, אם לשתי בנות, ומתגוררת בירושלים; הבת דניאלי ע"ה ויבלחט”א, הבן יהונתן, הלומד, כאמור, בישיבה בחיספין. לפני שנה וחצי התרחשה טרגדיה במשפחת זוננפלד כשדניאלי נהרגה בתאונת דרכים. "אנחנו הולכים לישון וקמים בבוקר במחשבה עליה כל הזמן ומנסים לעשות דברים טובים לזכרה ולעילוי נשמתה" סיפר זוננפלד בעבר בראיונות לכלי תקשורת. לזכרה הקימו זוננפלד ומשפחתו את קרן דניאלי. מאז הקמתה הקימה ותמכה הקרן בעשרות פרויקטים בתחומי הרפואה, החינוך ועוד.

"דניאלי עצמה הייתה מלאה חסד ופעילות החסד שלה הייתה מלאה באהבה, ממש כמו שכותב הנביא מיכה ‘אהבת חסד’, ביטוי ייחודי לחסד. מתוך כך רצינו להמשיך לפעול בדרכה. היא חלמה להיות רופאה ואנחנו מתגייסים כעת רבות במטרות הקשורות בבריאות”, הסביר זוננפלד בעבר. אחד מפרויקטי הדגל של קרן דניאלי הוא פרס לרופאים ואחיות במחלקות אונקולוגיות שהומלצו לוועדה של הקרן על יחסם המיוחד למטופלים. כמו כן, הקרן מעניקה מלגות לסטודנטים לרפואה של אוניברסיטת בר אילן, והקרן אף הקימה צוות רופאים ביית חולים שניידר שעורך ביקורי בית אצל ילדים חולים ופעולות נוספות בתחום זה.

הרקע המשפחתי והאישי המגוון של זוננפלד וקשריו, עם העולם התורני החרדי מחד, הדתי לאומי מאידך והכלל-ישראלי בתווך, הפכו אותו פעמים רבות לגשר בין העולמות. כך, למשל, נחשב זוננפלד לאיש הקשר של שר החינוך נפתלי בנט לעולם התורני והיה זה שערך לו סיור בכמה ישיבות. במקביל בכנס השנתי של קרן רא”ם ניתן לראות פעמים רבות, אלו לצד אלו, ראשי ישיבות חרדים ודתיים לאומיים. הכנס מהווה הזדמנות כמעט יחידה עבורם להיפגש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר