דרמה פוליטית

אריה דרעי חוזר למפלגת ש"ס; טרם הוכרע מי יעמוד בראש

כעת זה סופי: המנהיג הגולה של ש"ס חוזר הביתה. לאחר לחץ כבד על יו"ר ש"ס אלי ישי והיו"ר הקודם אריה דרעי - גובש הסכם ולפיו דרעי יחזור לש"ס ויעבוד יחד עם ישי. מרן הרב עובדיה יוסף יקבל הכרעה על מעמדם של השניים בתוך התנועה. הצדדים מנסים לשמור בחשאיות על ההסכם המלא עד לאישורו הסופי והמוחלט. ניסים זאב: מרן תמיד רצה את דרעי בתנועה. פרסום ראשון (פוליטי, חרדים)

ישי כהן ויוסף פאר | כיכר השבת |
ישי ודרעי. יתאחדו? (צילומים: פלאש 90)

אחרי שלל ספקולציות והשערות, התקבלה לפני זמן קצר ההכרעה: אריה דרעי חוזר הביתה - כך נודע ל'כיכר השבת'.

כזכור, השבוע חשפנו על מגעים שהתקיימו בין אנשי דרעי לגורמים בכירים רישמיים בבית הרב לגבי חזרתו של דרעי לש"ס. אתמול, הם הכחישו ואמרו בתגובה כי "לא היו דברים מעולם". אולם אמש התברר שהיה מי שניסה למנוע את הפרסום רק בכדי לא להפריע למשא ומתן בין הצדדים.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

כאמור, אחרי אין ספור הצהרות מצידו של דרעי על חזרתו לחיים הפוליטיים, כעת התמונה מתבהרת: 13 שנה בחוץ הסתיימו. דרעי יתמודד במסגרת רשימת ש"ס בבחירות הקרובות.

ההחלטה הסופית על חזרתו של דרעי לש"ס התקבלה בביתו של הגר"ע יוסף.

הצדדים מנסים לשמור על ההסכמה בחשאיות. בתוך עשרה ימים מקווים הצדדים לגבש את זהות החיבור המחודש עם אריה דרעי וחלוקת התפקידים בהסכמת הצדדים, ולאחר מכן תצא הודעה רשמית של התנועה.

ח"כ ניסים זאב, אישר אמש (רביעי) הערב בראיון למהדורה המרכזית ב'קול ברמה', כי מקומו של אריה דרעי היה מאז ומתמיד בש"ס, וכי מרן הגר"ע יוסף רוצה את דרעי כחבר בהנהגת התנועה "הרב תמיד רואה את ר' אריה במפלגה" ציין זאב והוסיף כי הוא היה הראשון שהעלה את הדברים בפני מרן הגר"ע יוסף.

המלכוד של דרעי

הדרמה הגדולה, שהביאה לפריצת הדרך, התחוללה ביממה האחרונה, מאז הודיע ראש הממשלה נתניהו על הקדמת הבחירות.

בביתו של הרב, ובמועצת החכמים של ש"ס, ניהלו תומכי הצדדים קרב איתנים, כאשר בשלב מסוים אף איימו חלק מתומכיו של דרעי - חברי מועצת החכמים להתפטר מתפקידם. חלק ממקורבי הרב גיבו בתחילה את ישי, אך הבינו, כי לדרעי אין כל ברירה אחרי שהתחייב לרוץ בכל מקרה, וכי לא יתכן ויתור מצידו בעניין.

החלק המעניין יותר, הינה שאלת חלוקת התפקידים המדויקת בין ישי לדרעי, ובעיקר – מי יעמוד בראשות התנועה עם חזרתו של היו"ר הדומיננטי למגרש הפוליטי.

הרב יכריע

בעניין הזה, טרם התקבלה ההכרעה, ושני הצדדים התחייבו לקבל את הכרעתו של הרב עובדיה יוסף, שיקבע את חלוקת התפקידים המדויקת בין האישים.

המגמה המסתמנת, כי דרעי – בניגוד להצהרות מוקדמות, כלל אינו בטוח כי יקבל את תפקיד היושב ראש, ונתון להחלטה של הרב עובדיה.

גורמים המעורבים אומרים, כי גם הוא התקפל למען ההסכם, אולם לדבריהם, "לא משנה מה יהיה סדר הרשימה באופן פורמאלי. ברור שברגע שאריה בשטח, הוא האיש הדומיננטי והמנהיג האמיתי שישלוט על השטח הרבה יותר מהר ממה שכולם חושבים".

פרשנים מעריכים כי מאחורי כניעתו החלקית של דרעי, עומדת העובדה כי הוא חשש, שבמקרה של ריצה מול ש"ס וכנגד הגר"ע יוסף, אנשים הקרובים אליו לא יעמדו לצידו.

גם בצידו של אלי ישי נאלצו להתפשר, וזאת לאחר לחץ כבד שהופעל עליו, והוראה חד משמעית כי כדאי לו להתפשר למען השלום ובכדי למנוע מצב של הדחה שלא בהסכמה.

מי שבחש בקדירה, והביא להכרעה, הוא מתווך חשאי שהצליח להסביר לשני הצדדים שכל אופציה אחרת תהייה רעה עבורם ויתכן והרב עובדיה יקבל החלטה חד צדדית שתמנע מדרעי לרוץ לבד מצד אחד ומצד שני יכולה להביך את ישי בהדחה פומבית.

אחד האנשים הדומיננטיים שהיה מעורב בסגירת העסקה הוא שר השיכון אריאל אטיאס, שהפעיל את כל כובד משקלו למען המהלך. מבחינתו של אטיאס, מדובר לכאורה בשדרוג מעמדו והשפעתו בתוך התנועה, גם אם טכנית הוא ימוקם כעת במקום השלישי.

מה גם, שככל הנראה אטיאס מבין, כי במידה ודרעי חוזר לזירה עדיף שזה יעשה דרכו.

כעת מעריכים גורמים שהיו מעורבים במשא ומתן מתחילתו, כי האופציה היחידה לביטול ההבנות נמצאת בידיו של אריה דרעי. "מבחינת ש"ס זה נסגר, החשש הגדול הוא שדרעי לא יקבל את הסכם החלוקה, ויחפש דרך לגרום לביטול ההסכמות"

גם בסביבתו של דרעי חוששים מאוד כי למרות ההבנות שהושגו, המהלך עלול להיתקל בקשיים אם הוא יגיע לפסים של מעמד אישי. "הרגישות מאוד גבוהה, המתח בין דרעי וישי ידוע לכל ולכן צריך ללכת על ביצים, המלחמה על האגו יכולה לפוצץ הכל".

ההצלחה תשוחזר?

עדין לא ברור אם משמעות חזרתו של דרעי לש"ס, עשויה להביא לגידול משמעותי במספר המנדטים, או להרחיק קהלים חדשים, חלקם אשכנזים, חילונים ואנשי ימין שרואים בו איש שמאל שהביא את הסכמי אוסלו.

דרעי בטוח כי ש"ס בראשותו תצליח לגייס קולות חדשים למפלגה, ואולי אף לשחזר את ההצלחה הגדולה שהייתה בעבר - 17 מנדטים.

אנשיו של יו"ר ש"ס אלי ישי, ואנשיו של אריה דרעי סירבו עד כה להכחיש או לאשר את הידיעה אולם ב'קול ברמה' דווח כי גורם בש"ס (ללא ציון שמו) הכחיש ואמר כי דרעי לא חוזר לש"ס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר