הח"כים החילונים תוקפים את לפיד: "אני במקום לפיד לא הייתי חוגג"

גם חברי הכנסת החילונים באופוזיציה תוקפים בחריפות את "חוק השוויון בנטל" של נתניהו, לפיד והבית היהודי. גלאון: "החוק - ישראבלוף". בוז'י הרצוג: "החרדים לא יגויסו" (אקטואליה)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
יאיר לפיד (צילום: פלאש 90)

לאחר שאמש (רביעי) אישרה ועדת שקד את "חוק השיוויון בנטל", לפיו, לימוד התורה הקדושה ייחשב לעבירה פלילית ובני הישיבות יושלכו לכלא בעוון זה, התייצב יו"ר יש עתיד, שר האוצר יאיר לפיד, בכדי לקצור את "פירות השנאה".

במסיבת עיתונאים משותפת, יחד עם ח"כ עופר שלח והשר יעקב פרי, חגג לפיד ואמר כי "לפעמים, לא הרבה פעמים, לפעמים אפילו גם במדינת ישראל קורה הדבר הנכון, הצודק שהגיע זמנו".

מנגד, חברי כנסת חילונים מהאופוזיציה תקפו בחריפות את החוק. יו"ר מרצ, זהבה גלאון אמרה כי "חוק השוויון בנטל שאושר בוועדת שקד, הוא ישראבלוף - אינו מציע שום שוויון". לדבריה, "הוועדה התעלמה מההזדמנות לפרק את יחידת ישיבות ההסדר ולהשוות את מסלול שירות חיילי היחידה למסלול השירות המלא כפי שעושים שאר אזרחי ישראל".

"הבטחת הגיוס של לפיד ובנט היא שקר וזריית חול בעיני ציבור המצביעים. הבדיחה הגדולה מכולן היא תקופת ההסתגלות, שתאפשר לחרדים, בדיוק כמו היום, להישאר ללמוד בישיבות".

לדבריה, העובדה שהגיוס יחל בפועל רק בשנת 2017 מעקר את החוק מתוכנו. "על פי החוק החדש חרדים לא יתגייסו לפני 2017, ועד אז, או שהכנסת תשתנה או שהממשלה תשתנה, ואז גם החוק ישתנה" אמרה גלאון.

"בניגוד לטענות הדמגוגיות והפופוליסטיות של לפיד ובנט, בג"צ לא קבע שיש לכפות גיוס ושירות צבאי על חרדים, ולא ראה לנגד עיניו אלפי בחורי ישיבה שמובלים לכלא. בג"צ ביקש שההסדר שהמדינה תיקבע ביחס לשירות צבאי יופעל באופן שוויוני כלפי כל אזרח ואזרחית בישראל. אולם, החוק המוצע לא רק שאינו פותר את בעיית אי-השוויון, אלא, פוגע בעקרון השוויון הרבה יותר מחוק טל המקורי. אורך השירות של ישיבות ההסדר נשאר קצר יותר ותקופת השירות לבנות הוארכה".

לדבריה, המנצחים הגדולים הם בנט והבית היהודי, "שהצליחו למנוע את הארכת השירות של ישיבות ההסדר, במקום לחוקק חוק שיפרק את ישיבות ההסדר וישווה את מסלול שירותם למסלול השירות המלא כפי שעושים שאר אזרחי ישראל, הם הצליחו להנציח את האפליה הקיימת".

גם יו"ר האופוזיציה ומפלגת העבודה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, תקף את המתווה של הוועדה ואמר כי "חוק הגיוס החדש הוא חוק שוויון וירטואלי בנטל. חרדים לא יגויסו לצבא. בני ישיבות ישרתו פחות משנה וחצי ויזכו לתנאים כלכליים מופלגים ושאר הציבור ימשיך לשרת שלוש שנים ולשאת במרבית הנטל".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) אמר כי "לעומת חוק טל, המתווה של ועדת שקד מציג שיפור מסוים, אבל אני במקום לפיד לא הייתי ממהר לחגוג. החוק הזה רחוק מאוד משוויון אמיתי בנטל: גודל הכיפה הוא שקובע את גודל הפטור ולזה לא נוכל להסכים. מתן פטור לישיבות ההסדר כנגד הגברת הנטל על בנות והסתפקות ב-5,200 מתגייסים חרדים מתוך 50,000 בסך הכל - זה להחליף הסדר מפלה אחד בהסדר מפלה אחר.

ח"כ איתן כבל (העבודה) אמר כי "ועדת שקד נשאה על פיה לשווא את הביטוי "שוויון בנטל". לדבריו, "אם נער חרדי מקבל פטור עד 2017, נער אחר שהולך ללמוד בישיבת הסדר ישרת פחות משנה וחצי אבל כל השאר, אלו שהנטל האמיתי תמיד היה עליהם, ימשיכו לשרת שלוש שנים – איפה בדיוק השוויון? העיקר שיש סנקציות פליליות (שאגב, תמיד היו אבל מעולם לא נאכפו. יש לי תחושה שגם לא יאכפו עכשיו)".

כבל הוסיף ואמר כי "החוק שאושר אמש בוועדה מתקן עוול אחד באמצעות יצירת עוול אחר. בכך הוא עלול להתגלות בהמשך כחוק שמשמר עוד יותר את אי השוויון. מדובר על החמצה היסטורית, לא פחות".

"חיילי צה"ל שמשרתים שלוש שנים שוב הוקרבו על מזבח הקומבינה הפוליטית והיח"צ. כנראה שגודל הכיפה עדיין חשובה יותר מגודל הקסדה".

ח"כ סתיו שפיר (העבודה) עקצה את יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט. שפיר פרסמה סטטוס בפייסבוק בו נכתב: ""מי המפלגה הכי קרבית בישראל?", כך בנט השוויץ שוב ושוב בזמן קמפיין הבחירות של הבית היהודי. עכשיו מסתבר שהקרביות של מפלגתו מושקעת בעיקר במלחמה על קומבינות לפטורים מגיוס לכלל המצביעים שלהם".

"בואו נעשה סדר במה שקורה עכשיו בוועדת השוויון בנטל: מדי שנה מתגייסים 1500 חבר'ה שמוגדרים כדתיים למסלול גיוס מקוצר. איך השירות שלהם נראה היום? 12 חודשי לימוד + 16 חודשי שירות + 20 חודשי לימוד. אם יש להם בת-זוג וילדים, הם יקבלו תוספת של כ-5000 ש"ח בחודש במתנה מהצבא. וזה לא הסוף: החבר'ה של איילת שקד הצליחו גם לקמבן פטור כולל לכל תלמיד שיצא ממערכת החינוך הממלכתית-דתית במסגרת מה שנקרה "ישיבות ציוניות גבוהות". אלה יצטרכו להתגייס רק בגיל 23, ואולי בכלל לא, כי מי ירצה אותם אז".

"אבל מאחר ובכל זאת מישהו צריך לשרת, משרד הביטחון מבקש להאריך את שירות הנשים. הנשים החילוניות, כמובן, כי הרי כל הנשים הדתיות מקבלות פטור כולל משירות, ועל זה הבית היהודי לא מדברים. למה נשים דתיות לא צריכות לשאת בנטל? במה אישה דתיה שונה ממני?"

שפיר סיימה את דבריה ואמרה: "שוויון בנטל, בנט סטייל: משרתים את המדינה, אבל רק ממש קצת, פליז, ועם בונוס יפה בכיס".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר