נשיא מצרים באו"ם לישראל: כתבו דף חדש

עבד אל-פתאח א-סיסי נשא דברים בעצרת האו"ם וקרא לישראל לפעול לקידום המשא ומתן עם הפלסטינים על פי רעיון שתי המדינות לשני עמים (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנשיא המצרי (360b / Shutterstock)

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הפתיע בנאומו באו"ם כשפנה לישראל וביקש ממנה "לכתוב דף חדש וחיובי" בהיסטוריה של המזרח התיכון ולעשות שלום עם הפלסטינים. בנאום בעצרת האו"ם בניו יורק, כמה שעות לאחר נאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה שהאשים את ישראל וקרא לה להפסיק את ה"כיבוש" על אותה במה, אמר א-סיסי כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא "לב אי היציבות האזורית", וקרא להסדר המבוסס על פתרון שתי המדינות שיוביל למדינה פלסטינית.

"אפשרו לי לסטות מהנאום הכתוב ולפנות בבקשה למנהיגות הישראלית ולעם הישראלי", אמר א-סיסי אמש (ג') למנהיגים הנוכחים בעצרת האו"ם. "יש לנו הזדמנות אמיתית לכתוב דף חדש וחיובי בהיסטוריה של האזור, ולנוע לעבר השלום".

לדבריו, "הניסיון המצרי נפלא וייחודי, וניתן להיעזר בו כדי לפתור את בעיית הפלסטינים ולהקים מדינה פלסטינית לצד ישראל, ששומרת על שלום וביטחון גם עבור הפלסטינים וגם עבור הישראלים".

זו אינה הפנייה הראשונה של הנשיא המצרי לישראלים, בניסיון להביא לחדש את תהליך השלום. במאי האחרון העביר א-סיסי מסר ישיר לישראל ולפלסטינים והביע את תמיכתו בהצעה הצרפתית לערוך ועידת שלום בהשתתפות הצדדים. א-סיסי קרא אז לישראל ולפלסטינים לנצל את ההזדמנות ה"מציאותית" וה"גדולה" ולהגיע להסכם שלום שישים סוף לסכסוך ארוך השנים. אז אמר כי הסכם ישראלי-פלסטיני יהיה משמעותי יותר מהסכם השלום בין ישראל למצרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שינאם מחר בעצרת האו"ם, ייפגש לפני כן היום עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה לפגישה האחרונה ביניהם בקדנציה של אובמה. בפגישה יודה נתניהו לנשיא אובמה על הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם בשבוע שעבר, אבל אחד החלקי העיקריים בשיחה צפוי להיות תהליך השלום עם הפלסטינים, שם חילוקי הדעות בין הצדדים עמוקים והסיכוי שנתניהו ילך לקראת אובמה נמוך במיוחד בטח לנוכח דבריו אתמול בעצרת האו"ם.

סגן היועץ לביטחון לאומי בן רודס התייחס לפגישה ואמר כי נושא הבנייה בהתנחלויות יעלה בשיחה בין השניים. לדברי רודס, אובמה לא צפוי להודיע על תוכנית שלום חדשה באזור, אך הוא אינו פוסל נקיטת צעדים בכל הקשור למשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים.

כזכור, ישראל הודיעה לאחרונה כי תהיה מוכנה לשיחות עם הפלסטינים בתיווכו של פוטין במוסקבה דבר שמהווה מכה אנושה לממשל האמריקאי שנכשל בקידום תהליך השלום ב-8 השנים האחרונות.

"ישראל צריכה להכיר שעליה להפסיק את הכיבוש, והיא יודעת כי היא לא יכולה להחזיק בהתנחלויות לנצח", אמר אובמה אתמול, בנאומו האחרון באו"ם. "גם הישראלים וגם הפלסטינים צריכים להבין שיהיה להם יותר טוב אם הפלסטינים יכירו בקיומה של ישראל. הפלסטינים יודעים כי עליהם לצאת נגד ההסתה, וישראל יודעת כי היא לא יכולה להמשיך להחזיק בהתנחלויות לעד".

בפתח העצרת תקף גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, את המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים: "10 שנים של הרחבת התנחלויות בלתי חוקיות ו-50 שנים של כיבוש - זה טירוף. הפלסטינים לא יכולים להמשיך לחיות תחת כיבוש ישראלי. להחליף את פתרון שתי המדינות במבנה של מדינה אחת יזרע הרס. זה ישלול מהפלסטינים את חירותם ואת עתידם הראוי, וירחיק את ישראל עוד יותר מחזונה לדמוקרטיה יהודית אל עבר בידוד עולמי".

גורמים מדיניים סבורים כי נאומו של נתניהו לא צפוי לערוך שינוי משמעותי בדעת הממשל האמריקאי או אי מי מהמאזינים, יחס האו"ם לישראל באופן מסורתי מפלה וחסר כל איזון. כבר במשך עשרות שנים ישראל סופגת גינויים על כל צעד ושעל כשמדינות אחרות לא זוכות אפילו לחלקיק של יחס וגינוי למעשיהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר