צעד חריג ביחסים

לאחר ביטול חוק ההתנתקות: ארה"ב זימנה את השגריר ישראלי לשיחת הבהרה

האמריקאים זועמים על ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון וטוענים כי מדובר במהלך שייפגע בסיכוי לשלום | מחלקת המדינה האמריקנית זימנה בצעד מאוד חריג, את שגריר ישראל בארה"ב, מייקל הרצוג, לשיחה | האמריקאים דורשים מישראל למנוע חזרה למקום (מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
מגדל המים של היישוב חומש שפונה בהתנתקות (צילום: הלל מאיר, פלאש 90)

מחלקת המדינה האמריקנית זימנה הלילה (רביעי) בצעד מאוד חריג, את שגריר ישראל בארה"ב, מייקל הרצוג, לשיחה בעקבות ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון.

סגנית מזכיר המדינה של ארה"ב, וונדי שרמן, הביעה בפניו את דאגתה מביטול החוק והבהירה: "יש להימנע ממעשים העלולים להגביר את המתחים לקראת החגים הקרובים".

לטענת האמריקאים, שמביעים התערבות בוטה בענייניה הפנימיים של ישראל, מדובר במהלך של "הרחבת ההתנחלויות" וכי החקיקה ה"פרובוקטיבית במיוחד" לדבריהם מהווה מכשול לשלום ומקשה על החזרת הרגיעה.

כזכור, חוק ההתנתקות כשמו כן הוא, היה מהלך חד צדדי אותו יזמה ישראל בניסיון להביא לרגיעה, מהלך שנכשל באופן מיידי ולא קידם את השלום עם הפלסטינים במאומה.

האמריקנים טענו כי לפחות אחד המאחזים באזור חומש נבנה על אדמה פרטית פלסטינית וסגן דובר מחלקת המדינה טען כי העובדה שהחוק עבר רק על ידי 31 חברי כנסת מתוך 120 היא "מדאיגה".

בהודעת מחלקת המדינה נמסר, כי ארה"ב מפצירה בישראל להימנע מלאפשר חזרת מתיישבים לאזור על פי החקיקה, בהמשך להתחייבויות של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, והממשלה הנוכחית לארה"ב. "היינו ברורים בעמדתנו, שקידום התנחלויות היא מכשול לשלום ולהשגת פתרון שתי המדינות, זה כולל הכשרת מאחזים בלתי חוקיים על אדמה חוקית פלסטינית", אמר סגן דובר מחלקת המדינה.

"הפעולות מנוגדת להתחייבויות של ישראל בפני ארה"ב. לפני 20 שנה שרון התחייב בשם ישראל בכתב בפני הנשיא בוש, שהוא מחויב לפינוי ההתנחלויות והמאחזים בצפון הגדה כדי לייצב המצב ולהוריד מתחים".

"זה גם לא עולה בקנה אחד עם התחייבות שישראל נתנה באחרונה להורדת מתחים", אמרו במחלקת המדינה. "רק לפני יומיים ישראל אישררה ההתחייבויות להימנע מהקמת התנחלויות במשך ארבעה חודשים. החקיקה פרובוקטיבית ולא מועילה למאמצים להחזיר רגיעה כשאנו מתקרבים לרמאדן, פסח ופסחא", מסרו האמריקנים.

ביטול החוק, שחוקק לפני 18 שנים ושבמסגרתו פונו יישובי גוש קטיף וצפון השומרון ללא כל תמורה או התחייבות כלשהי מצד הפלסטינים שהמשיכו בטרור כרגיל, יסדיר בין היתר את האפשרות של ישיבת חומש להתקיים בצפון השומרון באופן חוקי ובישיבה חגגו את ההישג. זו הפעם הראשונה שמדינת ישראל מאשרת חזרה למקום שפונה כבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר