המדריך לרכישת קרקע חקלאית

הטרנד החם היום הוא רכישת קרקע חקלאית. האם זו השקעה טובה? מדור כלכלה יצא לבדוק את השוק וחזר עם שמונה כללי ברזל שיעזרו לכם להחליט לפני השקעה • מדריך מורחב (כלכלה)

שושי מילר | כיכר השבת |
קרקע חקלאית במיקום אסטרטגי שווה? (צילום: פלאש 90)

המחסור בקרקעות הוא אחד הגורמים לעלייה במחירי הדיור בשנים האחרונות, אך הוא הפך גם למנוע צמיחה כלכלי לאחר שחברות שזיהו את ההזדמנות החלו לעודד רכישת קרקעות חקלאיות.

בשנות ה-90 קרקעות חקלאיות היו אופציית השקעה מעולה בשל הוועדות המיוחדות שקמו אז, אך בדרך כלל השקעה בקרקע חקלאית לא הייתה דווקא פופולרית (למרות שרבים מבעלי ההון הם בלי לאבות שרכשו קרקעות כאלו בגוש דן וכדו') כיום הקרקעות החקלאיות הן שוב הזדמנות בשל המצב הכלכלי וחוק הווד"לים שאמור להאיץ את תהליכי התכנון.

אי אפשר להתעלם מהפרסומים של החברות המוכרות קרקעות חקלאיות. האם זה כדאי? מה חייבים לדעת לפני שהולכים למהלך, ומה כדאי לדעת?

כיכר השבת מגיש את המדריך המלא לרכישת קרקע חקלאית:

1. סוג הקרקע - יש שני סוגים עיקריים: א. קרקע להפשרה, אפשר לזהות אותה בתוכניות כקרקע לפיתוח עירוני, והיא הקרקע הראשונה שתופשר באותו אזור. ב. קרקע חקלאית לה נדרשת תוכנית חדשה בכדי לשנות את ייעוד הקרקע, כאן ההימור הוא גבוה יותר אך התשואה גם כן גבוהה.

על ידי פנייה לוועדות הרלוונטיות לתכנון ובנייה אפשר לבדוק לאיזה סוג שייכת הקרקע. שימו לב, לפעמים יראו לכם תוכנית של הוועדה המקומית, חשוב לבדוק גם בוועדה המחוזית. לפעמים תיווכחו לדעת כי הוועדה המחוזית כבר דחתה את התכנון שהראו לכם...

2. מחיר הקרקע - ברור לכולנו שהחברות המשווקת את הקרקעות מודעות למצב הקרקע, ולכן הן ימכרו את הקרקע שסביר יותר שתופשר במחיר גבוה יותר. לכן מחיר נמוך מאוד של קרקע מצביע על הימור מסוכן מידי.

3. בדקו את הגורמים שעלולים למנוע את ההפשרה. למשל סמיכות לבסיס צבאי, תוואי כביש, תוואי נחל ושמורת טבע. בדיקה בגוגל אף פעם לא מזיקה, בדקו האם לפי החוק ייתכן שיהיה אזור מגורים על הקרקע המיועדת.

4. צאו לשטח - טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים, אין כמו לצאת ולראות את הקרקע את מיקומה ואת דרכי ההגעה אליה בעיניים. כך תוכלו לוודא אם יש גורמים שעלולים לעכב בניין במקום.

5. בדקו אם הקרקע פרטית או בבעלות המנהל. אם הקרקע בבעלות מנהל מקרקעי ישראל ייתכנו סעיפים הקובעים שעם ששנוי ייעוד הקרקע היא תחזור למדינה, או סעיפים אחרים השווים בדיקה וסיכום מראש.

6. הסכם שיתוף - לעתים כשרוכשים קרקע מחברה משווקת מדובר על רכישה משותפת, על-פי הסכם משותף. יש גם לכך השלכות: לפעמים אין הבטחה למיקום הקרקע אותה אתם רוכשים, לא מובטח כי יהיה לכם נכס נפרד למגורים, וכמובן שיש לפעמים שותפים שאתם לא רוצים לפגוש אותם בסמטה חשוכה ובוודאי לא להיות שותפים שלהם.

7. זכרו שגם במידה ואתם הימרתם על קרקע טובה, והיא הופשרה תוך שנה, עדיין תצטרכו לשלם שלל תשלומים: מס שבח במכירה, היטלי השבחה ופיתוח, תשלומים למינהל, ותשלום ליועצים ומומחים (שמאים, אדריכלים, עורכי דין ועוד).

8. ההשקעה בקרקעות חקלאיות מוגדרת גם על ידי החברות המשווקות אותן כהשקעה לטווח בינוני-ארוך. לכן, אם מטרת הרכישה היא לבנות בית תוך כמה שנים, יש סיכוי שהדבר לא יתממש. שימו לב לטווח ההשקעה ולכל ההשלכות הנובעות ממנה.

אם תלכו על פי כללי האצבע שבמדריך כללי זה, ותשקיעו באופן מושכל בסיוע מומחים ואנשי מקצוע, אתם עשויים להפיק רווח נאה. שוק הנדל"ן בישראל עדיין אל מדביק את קצב הביקושים לקרקעות למגורים, על כן אפשר לצפות לתשואה נאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר