העימות האחרון

רומני: לא בקרת בישראל, אובמה: באת לגייס כסף

העימות השלישי והאחרון בין המתמודדים לנשיאות ארצות-הברית, ברק אובמה ומיט רומני, נערך הלילה בפלורידה. סקרים ראשונים מלמדים על ניצחון לברק אובמה. במהלך העימות תקף רומני את אובמה שלא ביקר בישראל. אובמה השיב בעקיצה כי ביקר בשדרות וביד ושם ולא בא לגייס כסף (בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
אובמה רומני בעימות, הלילה (צילומסך)

העימות השלישי והאחרון בין המתמודדים לנשיאות ארצות-הברית, ברק אובמה ומיט רומני, נערך הלילה (שלישי) בבוקה רטון שבפלורידה. סקרים ראשונים מלמדים על ניצחון לברק אובמה, אך לא כזה ששובר שוויון בין השניים.

במהלך העימות בין השניים, שנמשך שעה וחצי ולווה בחילופי עקיצות הדדיות, עסקו הצדדים בעיקר במדיניות החוץ של ארצות-הברית, כך שישראל, איראן וסוריה עלו על השולחן.

במהלך העימות, הטיח מיט רומני בברק אובמה שלא ביקר בישראל: "לא ביקרת בישראל בסיור הראשון לאחר שנבחרת, יצאת ל'מסע התנצלות' באזור והאייתוללות הבחינו בזה. הלכת למזרח התיכון, טסת למצרים ולערב הסעודית ולתורכיה אבל דילגת על ישראל, חברתנו הטובה ביותר באזור".

אובמה מיהר להשיב ועקץ את רומני: "כשטסתי לישראל בתור מועמד, לא לקחתי איתי תורמים, לא נכחתי באירועי גיוס כספים, הלכתי ליד ושם כדי להזכיר לעצמי את האופי של הרשע ומדוע הקשר שלנו עם ישראל איננו ניתן לשבירה. ואז הלכתי לשדרות בדרום, ראיתי משפחות שהראו לי איפה הטילים פגעו ליד חדר השינה של הילדים שלהם, וזה גרם לי לחשוב מה היה קורה אם אלו היו הילדים שלי, וזאת הסיבה שבגללה בתור נשיא מימנו את פרויקט כיפת ברזל כדי לעצור את אותם טילים".

בכלי התקשורת דווח כי איראן הוזכרה 47 פעמים במהלך העימות, ישראל הוזכרה 34 פעמים, סין - ששני המועמדים תקפו כדי לזכות באהדה הוזכרה 32 פעמים, סוריה 28 פעמים ואפגניסטן הוזכרה רק 21 פעמים.

בפתח העימות, תקף רומני את המדיניות של אובמה במזרח התיכון ואמר כי "'האביב הערבי' הביא תקווה לשינוי, אך ראינו בכל אומה אירועים מטרידים כמו בסוריה, בלוב. הנשיא המצרי מ'האחים המוסלמים', ואנחנו רואים תגובות שונות ממה שציפינו. האיום הגדול ביותר הוא העובדה שאיראן קרובה יותר בארבע שנים לפצצה גרעינית. בניגוד לחיסול בן לאדן, אנחנו לא נוכל 'להרוג את הבעיה'".

אובמה הגיב ואמר כי "חשוב לזכור מה קרה - ארצות הברית הובילה קואליציה לשחרור לוב, מבלי להנחית כוחות על הקרקע, בעלות נמוכה יותר משבועיים של לוחמה בעיראק. האסטרטגיה של רומני לא תוביל לביטחון של תושבי המזרח התיכון. אני שמח שאתה מזהה שאל קאעידה זה איום, כי פעם אמרת שרוסיה היא האיום הגיאו-פוליטי הגדול ביותר שלנו. המלחמה הקרה נגמרה לפני 20 שנה. כשזה נוגע למדיניות חוץ אתה מתייחס למדיניות בשנות ה-80. בכל פעם שהבעת דעה בנושאי חוץ, אתה טעית".

לאחר מחצית השעה, עברו השניים לדבר על הכלכלה האמריקנית, נושא שמטריד מאוד את הבוחר באמריקה, ומיד לאחר-מכן הציף המנחה העיתונאי בוב שיפר את הנושא הישראלי, ושאל: "האם תכריזו כי התקפה על ישראל היא כהתקפה על ארה"ב?".

אובמה השיב כי "אם ישראל תותקף אנחנו נעמוד מאחוריה. זוהי הסיבה שהשגנו את שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני הגדול בהיסטוריה". רומני אמר כי "כשאני אהיה נשיא נעמוד לצד ישראל ואם ישראל תותקף יהיה לה הגב שלנו", והדגיש כי הוא מדבר גם מבחינה צבאית.

שני המועמדים התחייבו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני והבהירו כי מדובר באיום גם על ארצות הברית. רומני תקף את אובמה בנושא ואמר כי "איראן זיהתה חולשה, והמשיכה לסובב צנטריפוגות. אנחנו קרובים יותר בארבע שנים לאיראן גרעינית". אובמה בתגובה האשים את רומני בכך שהשקיע כספים בחברת נפט סינית שסחרה עם איראן "בזמן שאנחנו הקמנו קואליציה בינלאומית לסנקציות". רומני אמר כי היה מעמיד את אחמדיניג'אד לדין על קריאתו לרצח עם.

באשר לנושא הסורי, רומני תקף את אובמה על התנהלות הממשל אך הבהיר כי אינו חושב שיש להכניס כוחות צבאיים למדינה. אובמה השיב ואמר כי כל מה שהם עושים בסוריה נעשה בהתייעצות עם השותפות באזור כולל ישראל. "אני בטוח שימיו של אסד ספורים", הוסיף אובמה.

ישראל, שבה ועלתה למוקד העימות כאשר רומני אמר כי "אני חושב שהמתח בין ישראל לארצות הברית בארבע השנים האחרונות היה מצער מאוד". אובמה טען מנגד כי "יש לנו שיתוף פעולה חסר תקדים עם ישראל בתחום הצבאי והמודיעיני, במיוחד בנושא האיראני".

לאחר העימות, ערכה רשתCNN סקר ממנו עולה כי 48 אחוזים מהצופים סבורים שאובמה ניצח לעומת 40 אחוזים בלבד שסבורים כי רומני ניצח. רשת CBS העניקה לאובמה 53% מהניצחון לעומת 23% בלבד לרומני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר