ברק אובמה מתחרט? "לחץ על ישראל לא ישיג בהכרח את מטרתו"

רוב גדול בקונגרס קורא לממשל לשפר את היחס לישראל. אתמול רמז נשיא ארה"ב: ייתכן שהלחץ על ישראל והפלסטינים לא משיג מטרתו

אובמה. מתחרט? (פלאש 90)

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, רמז אמש (ג'), כי לחץ אמריקני על ישראל לא בהכרח ישיג את מטרתו. אובמה דיבר במסיבת עיתונאים עם סיום הוועידה לביטחון גרעיני בוושינגטון. כמעט באותה עת התקבלו בסטייט דיפרטמנט שתי עצומות בחתימת מאות מחוקקים, שקוראות לשרת-החוץ, הילארי קלינטון, להתייצב לצד ישראל במאמץ להשיג שלום.

אובמה אמר, כי הצורך בשלום בין ישראלים לפלסטינים ומדינות ערב נותר קריטי, אך שלום הוא דבר שקשה להגיע אליו; "אני יודע שאפילו אם נוציא את כל ההון הפוליטי שלנו על סוגיה זו, העם הישראלי, באמצעות ממשלתו, והעם הפלסטיני, באמצעות הרשות הפלסטינית, וכן מדינות ערב, כל אלה יוכלו לומר לעצמם, 'אנו לא מוכנים לפתור את הבעיות האלה', ולא חשוב מה תהיה עוצמת הלחץ האמריקני".

"והאמת היא", הוסיף אובמה, "שבכמה מהסכסוכים האלה, ארה"ב אינה יכולה לאכוף פתרונות אלא אם כן הצדדים בסכסוך ישנו את דפוסי החשיבה הישנים שמובילים לעוינות ההדדית; אני חושב שהיה זה שר החוץ לשעבר, ג'יימס בייקר, שאמר פעם, בהקשר לשלום במזרח-תיכוני, 'איננו יכולים לרצות בשלום יותר מאשר הצדדים רוצים בו'".

הוא הוסיף: "אך אנו יכולים לוודא שתמיד נהיה בסביבה, שתמיד נהיה מעורבים ושתמיד נבהיר לצדדים שתפרון הסכסוך אינו משרת רק את האינטרסים של הצדדים עצמם אלא גם את האינטרסים של ארה"ב. זה אינטרס לאומי חיוני לצמצם סכסוכים כאלה מפני שאנו המעצמה הצבאית הדומיננטית, בין אם נרצה בכך ובין אם לא, וכאשר פורץ סכסוך, אנחנו איכשהו נהיה מעורבים בו".

אובמה ציין, כי התקדמות בנושאים כמו הסכסוך הישראלי-תיכוני לא תימדד בימים או בשבועות. זה יקח זמן, הוא אמר, ומתכונת ההתפתחויות לא תתאים למחזורי חדשות של 24 שעות ביממה בערוצי הכבלים.

על אחת העצומות למשרד החוץ האמריקני חתומים 76 סנטורים, יותר משלושה רבעים ממליאת הסנט, ועל האחרת - 333 צירים בבית-הנבחרים, כ-75% מהמליאה, ובסך הכל 409 מחוקקים. זו הפגנת חוק אדירה, שמעידה על כך שכוחה של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, עודו במותניה.

בעצומת הסנטורים נאמר, בין היתר: ".. ישראל מוסיפה להיות הדמוקרטיה האמיתית היחידה במזה"ת והיא מביאה לאזור יציבות, דבר נדיר באזור... ישראל היא בעלת ברית אמינה ועקבית והיא מסייעת לקדם את האינטרסים האמריקניים באזור"...

"אנו מכירים בכך שממשלתנו וממשלת ישראל לא תמיד יגיעו לתמימות דעים בסוגיה זו או אחרת בתהליך השלום", אומרים הסנטורים. "אך הדרך הטובה ביותר לפתור חילוקי דעות כאלה היא הדרך הידידותית, כפי שיאה לבעלת ברית אסטרטגית ותיקה. לעולם אסור לנו לשכוח את עומקה והיקפה של הברית ביננו ועלינו לעשות כל מה שביכולתנו כדי לחזק את היחסים שהניבו תועלת לשתי המדינות במשך יותר מ-60 שנה".

עצומת בית הנבחרים קוראת לקלינטון לעשות כל דבר אפשרי כדי שהמתיחות בין ארה"ב לישראל לא תפגע בתהליך השלום וכמה מקטעיה זהים לקטעים בעצומת הסנט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר