כיכר השבת

זעקה חרישית • פרק 3

השאלות, המצוקה והכאב; 'הנערים שלנו' פותחים את הלב

בחודשים שחלפו מאז שידור "הנערים שלנו", המשבר החינוכי שפרץ בשל משבר ה'קורונה' - דעך; אך מתברר כי השבר החינוכי - מבעבע; חזרנו לשמוע את קולם של הנערים האבודים, והוא זועק (חרדים)

33
אלי דן | כיכר השבת | ב' באלול | 10.08.21
(צילום: ישראל כהן)

בחודשים שחלפו מאז שידור הפרקים הראשונים בסדרת "הנערים שלנו", משבר הקורונה, והמשבר החינוכי בעקבותיו, השמיעו קולות של דעיכה - וסערות חדשות הציפו את התודעה הציבורית; מערכת בחירות סוערת, אסון נורא במירון, אזעקות, מקלטים, ומהומות דמים ברחבי הארץ.

אך מעדויות שהגיעו אלינו, ל'כיכר השבת', ומנתוני סקרים שערכנו בנושא, עולה כי השבר החינוכי רוחש מתחת לפני השטח.

אז חזרנו, לצערנו. חזרנו בכדי לתת קול לאלפי נערים ונערות אבודים, מחוץ, ואפילו בתוך המסגרות החינוכיות.

• • •

והפעם במסע, אנחנו עם אברהם חממי מישיבת 'אור תורה' שבעפולה, ישיבה המשלבת לימודים מקצועיים. את דרכו בעולם הישיבות החל אברהם כתלמיד מצטיין בישיבה "רגילה", אך שאלות שונות להם לא הצליח למצוא מענה בין כותלי הישיבה, ואי ההתייחסות למצוקתו, הרחיקו את הנער המצטיין שנבחן על מסכתות שלמות ממסלול הלימודים הרגיל, והוא מצא את עצמו מסתובב ברחובות.

כשהגיע לבסוף לישיבת 'אור תורה' - הרגיש שהגיע למקום הנכון עבורו.

דברים דומים מספר לנו ישראל קלימי, תלמיד ישיבת אורייתא שבנוקדים. גם היא הייתה מוצא אחרון לפני פרישה מוחלטת מעולם הישיבות ה"רגיל".

המשכנו את מסענו בביתר-עילית, שם פגשנו את ישראל כהן, 'נער משלנו' במתחם מיוחד שבנתה העירייה עבור הנערים שלנו, שוחחנו אתו על הקשיים שחווה בעולם הישיבות.

ישראל מספר כי חווה השפלות מצד צוות הישיבה. גם מצד הבחורים חווה ישראל התנהגות שהגדיר 'רעה'. התנהגות שגרמה לו לעזוב את הישיבה בה למד. כיום, ישראל לומד במוסד לימודים בעירו, ובזמנו החופשי מתאמן בנגינה באולפן המיוחד שנבנה עבור נערים דומים.

• •

בהמשך המסע פגשנו את הרב אודי עטייה, יו''ר ארגון "כיוונים לחיים", הרב אודי עוסק מזה כעשרים שנה בהכוונה למוסדות חינוך בכל רחבי הארץ.

ביקשנו שיחלוק איתנו את תהליך עבודתו בזמן אמת, רצינו לראות כיצד הוא עורך ראיון לנער לקראת הכוונה לישיבה מתאימה. מאוחר יותר בשיחה עם הרב משה יצחק רושגולד והרב מרדכי ביטון, עלו נקודות חשובות מניסיונם רב השנים.

בשיחה הדגישו הדוברים את החשיבות שבהכוונה מקצועית לישיבה מתאימה עבור הנער עצמו, ובהכרת המוסדות השונים הפועלים בתחום הרגיש בו אנו עוסקים.

• • •

את המסע המשכנו בישיבת אורייתא שבנוקדים שם פגשנו את הרב יאיר רוזנברג, ראש הישיבה. לכל איש חינוך יש גישה חינוכית משלו, רצינו לשמוע ממנו על הדרך שלו להעצים את "הנערים שלנו".

הרב רוזנברג סיפר לנו על גישתו החינוכית להעצמת ה''נערים שלנו". לדבריו, הסוד טמון באמונה שהוא נוטע בנער בכוחו להצליח, אמונה שהנער זקוק לה לאחר שחווה כשלונות רבים, לאחר שהנער מאמין כי הוא יוכל להתקדם ולהגשים את שאיפותיו הרוחניות, הקשיים שבדרך מתמזערים, והופכים קלים יותר להתמודדות.

בוגר הישיבה בנוקדים, בצלאל בסול, המשמש כיום בתפקיד חינוכי בישיבה שיתף אותנו בתהליך שעבר מברזלי הרחוב לישיבת נוקדים.

• • •

במהלך המסע, כשפגשנו באותן נשמות צעירות, באותם נערים, הם אמרו לנו דברים כואבים על המערכת שלא השכילה להבין לליבם. אבל אולי גם למי שאינו עוסק בתחום החינוך יש תפקיד, אנחנו עלולים לפגוש את אותם בני נוער ברחובות העיר כחבורות רחוב רעשניות ואולי מאיימות, התגובה הטבעית שלנו עלולה להיות כעס וחשש, ובמקרה הטוב רחמים, אנחנו מזמינים אתכם להציץ אל עולמם הפנימי הפצוע והכואב, הקורא לעזרה, הכמהה להכרה, הכרה כי הם הנערים שלנו.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
כל הכבוד חשוב מאד ויפה מאד
משה11.08.21
23
סדרה מדהימה סוף סוף מראה לאנשים מה באמת קורה בעולם החינוך הלוואי ותצליחו לגעת בעוד אנשים ולעשות שינוי בעולם החינוך שינוי שיביא לאהבה להכלה לאמון ולהציל פשוט להציל בחורים ונערות ולגדל דור טוב יותר
reut11.08.21
22
מרגשש!!
אביטל29.08.21

הצגת כל התגובות

21
בתוך עמי אנוכי יושבת, אך ברצוני לזעוק זעקה גדולה ומרה, המגזר חייב לעשות שינוי, המגזר שלנו בעצמו שולח נערים לרחוב! כן! ילד שנפלט מישיבה כי קצת קשה לו, זהו הולך לאיבוד! ומה?? אין לו כלום ביד, ברגע שנפלט טעם קצת את טעמו של החופש וגם ללכת ללמוד מקצוע, או לימודים אחרים לא יבוא לו, וכך מעביר את זמנו כמסכן
יפי10.08.21
20
כמה כתבה צודקת ומסבירה את זה איך שאני מתחבר
דודי13.08.21
19
שתי אחים שלי היו בישבות והיה להם רבנים שהקצינו מידי והיו פשוט חרדים בתחפושת שניהם עזבו את הישיבה ברוך השם יש להם אשיות חזקה והם לא נפלו לרחוב הם הלכו לצבא התחתנו אם נשים טובות ברוך השם דרך ארץ קדמה לתורה. אני גם כמעט עפתי מהסמינר ובסוף התחזקתי כי גליתי את הזבל שבחוץ אבל עד עכשיו קשה לי מאד!! בסמינר
עולה ליא11.08.21
18
הסיבה האמיתית אינה משבר הקורונה- הקורונה הקצינה את הרקב הקיים- המערכת רקובה מתוך תוכה, רדיפת הכבוד איננה יודעת ולא תדע לעולם שובעה, פשוט מרעילים נערי חמד. אלה עם חוש האמת היותר מפותח לא ישרדו במסגרות אלה, אלה שיש בהם סקרנות וצימאון לא יידעו שובעה- מים מלוחים. יישר כוחכם שאתם מעלים את הבעיה מעל לפני
ללא שם10.08.21
17
אבל למה הסרטון לא עובדדד????
אפרת12.08.21
16
Why is the quality so bad??
Ben11.08.21
Maybe only with you
.11.08.21
15
הנערים שלנו
מעניין תמיד אתם מבאים ספרדים וכי אצל אשכ10.08.21
אתם מסתירים אנחנו לא מתביישים בהם זה ההבדל
אין בושה לכולם יש טעויות של חינוך אצלנו 11.08.21
יש רק ספרדיים כי תמיד איכשהו הספרדים עם הלב הענק שלהם חוזרים בסופו של דבר לתורה לבית ליהדות האשכנזים לא פה כי הם נמצאים כרגע במקומות גרועים בהרבה לצערנו
אילה11.08.21
זה ממש גזעני לדעתי אבל יש בזה אולי משהו
בדוי01.12.21
צודק! אני גם שמתי לב לזה!
שירן11.08.21
14
אני מסכימה שלפעמים יש שאלות וגם טוב לקבל עליהן שאלות, אבל לא באמת כל אלא שנשרו אפשר לומר עליהם שהיה להם שאלות או שהרגישו יותר מידי מחנק, צריך לומר את האמת שהעולם בחוץ מאוד קורץ ומפתה וכן לפעמים אי אפשר לעמוד בפני כל הפיתויים האלה אז ישר נותנים תירוצים מהסוגים האלו וחבל, צריך לסתכל על אלפי בחורי ישיב
.11.08.21
צודקת מאד! כל אחד שלא עומד בפיתויים משליך את זה על שאלטת וכו'
אני15.08.21
אם היו מעניקים לבחורים השקפת עולם נכונה והיו מדברים גם על רגש כלפי הקב"ה ולא רק ללוד כל היום בלי להבין למה העולם לא היה מפתה
חיים26.08.21
13
התכנית כה יפה וחשובה! חבל שמאחרי 10 דק' בערך א"א לצפות כי זה נעצר
רלי11.08.21
12
באופן כללי זה נראה שיש שתי בעיות עיקריות: א. חוסר חיות וחשק, אסור לשאול שאלות. לדעתי הפתרון לזה הוא פשוט לימוד חסידות, זה נותן חיות בהכל, הכל ברור ונהיר, מי שלומד חסידות מחובר לקב"ה. ב. התנהלות של אנשי צוות וגם הפתרון לזה הוא פשוט, הגיע הזמן שהצוות בישיבה יהיה צוות חינוכי ויבין לליבם של הבחורים בימי
חיה12.08.21
מדוייק במאה אחוז
חיים26.08.21
11
הכל אבל ממש הכל תלוי ביחס אהבה וחום שההורים ומורים יתנו או נותנים היחס טוב יכול לבנות ויחס רע להרוס זזה כל הסיפור
RAFI11.08.21
10
כל הכבוד על הכתבה והיוזמה . ברכה והצלחה לבחורים !
שימעלה18.08.21
9
כנל אצלינו בסמינר.. אני לודת בסמינר נחשב מאד בתל אביב ובשנה שנציים האחרונות המצב שלנו מתדרדר מתוך 23 בנות בכיתה 20 בנות עם מכשיר! אבל המורות מעלימות עין ומתעסקות רק באורך חצאית של הסמינר או על פרטים קטים מאד ולא חשובים. חבל!
שרה11.08.21
8
ישששששש חזרתםםםם פליזזזזז תמשיכו ועל תעצרו!!!! התוכנית ממש מעניינת וגם גורמת לאנשים להבין... מתי יוצא הנערות שלנו?
פאפא לואי11.08.21
7
שיטת הישיבות נכשלה. בפועל אולי רק כעשרים אחוזים באמת לומדים.
א11.08.21
6
כמה חשוב. תודה רבה!
שירי11.08.21
5
איך אפשר לקבל את המספרים של רבני הארגון?
ללא שם10.08.21
4
תודה תמשיכו זה עבודת קודש מחכים כבר לפרק הבאה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
א.ב.פ.15.08.21
3
לא נערים אבודים, נערים שלא עבדו איתם.
רחל11.08.21
מדויק.
ע11.08.21
2
נתנאל10.08.21
1
גם אני איתי חרדי הנערים צודקים
חרדי לשבער14.05.23
אולי גם יעניין אותך
הנערים שלנו

החרם, הבדידות והמסר החינוכי הנוקב • צפו

אלי דן | 17.08.21

פרק שני בסדרה

הנערות שלנו: 'לא נשרנו; הלב שלנו במקום'

אלי דן | 21.02.21

מרתק • יומן

בלעדי: הצצה למקום החדש של הנוער בב"ב

אלי דן | 15.02.21

'הנערים שלנו'

"התחושה הכי קשה בעולם" • הפרק הראשון

אלי דן | 07.02.21

"הנערים שלנו"

צעירים חרדים פותחים את הלב; צפו בפרומו

אלי דן | 31.01.21
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם