כיכר השבת

פתרון להפרעת אישיות

מערכת יחסים עם אדם בעל הפרעת אישיות היא התמודדות קשה ומסובכת הדורשת מאמץ רב ויכולה להסב קשיים נפשיים ובלבול. בת שבע ברטמן מסכמת את הנושא ומגישה מאמר סיום על הפרעות אישיות – מדוע כל כך קשה לטפל בהפרעת אישיות. מאמר מיוחד (משפחה, בבית)

28
בת-שבע ברטמן | כיכר השבת | י"ז בתשרי | 03.10.12
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

לפני שבועיים התייחסתי במדור הייעוץ להתמודדות הקשה הנוצרת כאשר נמצאים במערכת יחסים עם אדם בעל הפרעת אישיות נרקיסיסטית. ההגדרה של אדם כ"לוקה בהפרעת אישיות" חשובה בשביל לדעת איך להתמודד עם מהמורות בזוגיות הנוצרות באופן טבעי כאשר נשואים לאדם עם הפרעת אישיות. כאשר ישנה הפרעת אישיות אצל בן או בת הזוג חייבים להבין שזהו אינו מצב נורמאלי ושאלו אינן בעיות זוגיות נורמאליות. ההבנה הזאת מביאה למסקנה שבמקרים של הפרעת אישיות אין אפשרות לעבוד על שלום הבית באופן רגיל וחייבים לחשוב מחוץ לקופסא.

הקושי העצום לטפל בהפרעות אישיות

אחד מהדברים הכי מסובכים בהפרעות אישיות, הן שהן עמידות וקשות מאד לטיפול. ברוב מוחלט של הפעמים אדם שיש לו הפרעת אישיות נרקיסיסטית לא ירצה ללכת לטיפול. הוא יאשים את כולם בחוסר הצלחתו בחיים, ידרוש עוד ועוד תשומת לב ורגישות ויסרב באופן מוחלט להכיר בכך שהבעיה נעוצה בו.

גם הפרעות אישיות אחרות קשות לטיפול ובמאמר הזה ננסה להרחיב קצת ולהסביר למה כל כך קשה לטפל בהפרעות אישיות. הסיבה הראשונה לקושי העצום בטיפול נעוצה בסגנון ההפרעה. הפרעת אישיות אינה מחלת נפש שמופיעה והולכת, היא הפרעה עמוקה באופי ובסגנון החשיבה.

הפרעת אישיות אינה מחלה

הפרעת אישיות אינה מחלת נפש במובן שהיא אינה נובעת משיבוש מוחי אצל אדם נורמטיבי. מחלת נפש "רגילה", כמו דיכאון או אפילו סכיזופרניה יכולה להיות מטופלת בכדורים, הכדורים מאזנים את השיבוש במוח ולרוב האדם חוזר להיות מה שהוא היה באופן רגיל ולפני המחלה. כאשר מדברים על מחלת נפש מתייחסים למצב שבו אדם נורמאלי סובל מחילוף חומרים לקוי במוח שגורם לו לשיבוש במחשבות וברגשות. מחלת נפש היא הפרעה חיצונית לאדם, היא אינה מאפיינת את אישיותו הייחודית. המחלה בהחלט משפיעה על אישיות האדם, אבל כאשר היא מטופלת או נסוגה האדם חוזר להיות כמו שהוא.

הפרעת אישיות לעומת זאת היא הפרעה באישיות שנוצרת בגיל צעיר מאד – בגיל שבו האישיות מתחילה להתגבש. זאת אינה מחלה שמתרחשת אצל אדם נורמאלי, אלא האופי של האדם הוא מופרע. כל אופן החשיבה של האדם והאופן שבו הוא רואה את העולם, חווה חוויות ותופס דברים - שונה מאנשים אחרים. ההפרעה אינה חיצונית לאדם אלא פנימית ועמוקה. כדורים יכולים לפעמים לעזור לבעלי הפרעת אישיות להתמודד עם היבטים מסוימים של ההפרעה – כמו עם חרדה או דיכאון, אבל אין בנמצא כדורים שיכולים ממש לעזור לשפר את ההפרעה עצמה. טיפול בהפרעת אישיות דורש שינוי מהותי של כל האופי של האדם, וזה שינוי משמעותי שקשה מאד וכמעט בלתי אפשרי לעשות.

חשיבה נוקשה היא חלק מהסימפטומים של הפרעות אישיות

הסיבה השנייה לכך שקשה כל כך לטפל בהפרעות אישיות נעוצה בעצם ההפרעה עצמה. חלק מההגדרה של הפרעת אישיות היא סגנון חשיבה נוקשה וחוסר גמישות מחשבתית. כלומר, מעבר לכך שאדם בעל הפרעת אישיות נוטה לחוות חוויות ולראות את העולם באופן שונה מאנשים אחרים, חלק מההפרעה היא סגנון חשיבה שתקוע בכיוון אחד מבלי יכולת להסתכל על הדברים בצורה שונה.

ישנם סוגים שונים ומגוונים של הפרעות אישיות, אבל כולן מאופיינות בקושי הזה להיות גמישים ולחשוב באופן פתוח ומקבל. האדם בעל הפרעות אישיות תקוע בסגנון חשיבה מסוים וקשה מאד לשנות את התפיסה שלו.

סגנון החשיבה הנוקשה הזה מקשה ביותר על טיפול או על ניסיון לשנות את ההסתכלות של האדם בעל ההפרעה. הנוקשות גורמת לתסכול עמוק לבני המשפחה של האדם בעל ההפרעה. האדם בעל ההפרעה רואה את הדברים באופן מאד מסוים ובטוח לחלוטין בצדקתו ותופס כל הסתכלות אחרת על העולם כאל מניפולציה, שקרים או דברי שטות..

הפרעת אישיות היא מנגנון הגנה

הסיבה השלישית בשלה כל כך קשה לטפל בהפרעות אישיות נעוצה בכך שסגנון החשיבה המופרע משמש אצל אנשים בעלי הפרעת אישיות כהסבר בסיסי על העולם ועל עצמם, ועוזר להם להגן על האגו שלהם.

אנשים בעלי הפרעת אישיות מפתחים לעצמם תמונת עולם מעוותת - כמו לדוגמא בהפרעת אישיות נרקיסיסטית האדם מאמין שהוא אדם מיוחד ביותר, שאף אחד לא יכול להבין אותו בגלל שהוא יותר עמוק ומיוחד מאחרים, שכולם מקנאים בו וכו' וכו'. התפיסה הזאת מהותית עבור האנשים האלו והם לא יכולים להתנתק ממנה מכיוון שמתחת לתפיסה הגרנדיוזית הזאת נמצא ריק מוחלט.

כאשר אדם נורמטיבי נאלץ להתמודד עם ביקורת, הוא צריך להתייחס אל הביקורת לגופה ולפעמים אין לו ברירה אלא לשנות את התפיסה שלו את עצמו ולומר לעצמו "כנראה שהנקודה הזאת לא כל כך מוצלחת אצלי, אני צריך להשתפר".

אצל אנשים בעלי הפרעות אישיות מסוימות (נרקסיסטית בעיקר אבל גם גבולית לעיתים) ההתנהלות מול ביקורת היא הרבה הרבה יותר משמעותית מאשר אצל אדם נורמטיבי. חלק מהסימפטומים של הפרעת אישיות היא תפיסה של שחור לבן, ולכן האדם בעל הפרעת האישיות מתקשה לנתק את הביקורת ולהתייחס אליה במבודד ובאופן רציונאלי, אלא הוא תופס אותה כאיום מוחלט על כל האישיות שלו.

כאשר מבקרים אדם נרקיסיסטי הוא תופס את זה באופן כזה – "אם אני לא מוצלח ומדהים ועל אנושי כמו שחשבתי שאני, אז לא נשאר לי כלום בעולם". התפיסה שהוא מושלם ומיוחד היא זאת שנותנת לו כוח להתמודד עם העולם, היא זאת שנותנת לו גאווה ושומרת על האגו, ולכן כל ביקורת קטנה מהווה איום רציני על כל הקיום. הביקורת אינה נתפסת כביקורת מבודדת על נקודה ספציפית, אלא כהתקפה ישירה על האגו.

אצל אנשים נרקסיסטים, המון המון אנרגיה נכנסת להזין את תפיסת העולם הגרנדיוזית הזאת – את האשליה של הייחודיות והמושלמות. הם יעוותו את כל המציאות מסביב, העיקר שיוכלו להמשיך ולהאמין שהם מדהימים ומושלמים. המאמץ הזה חשוב להם כל כך, כי סדק קטן במושלמות, יפוצץ לחלוטין את הבועה וישאיר אותם חסרי כל. לכן קשה וכמעט בלתי אפשרי לשנות אנשים כאלו ולהבהיר להם שהם טועים במשהו מבלי להזעיק את כל מנגנוני ההגנה שלהם שיגידו שאנחנו אשמים ושהכל פה טעות ובעצם הם מושלמים.

ולסיום: הפרעות אישיות – גברים ונשים כאחד

קיבלתי מספר תגובות למאמר הקודם שרצו לברר האם ישנה הפרעת אישיות נרקיסיסטית גם אצל נשים. התשובה היא שכן. מבחינה סטטיסטית כרבע מבעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית הן נשים. השתדלתי להתייחס במאמר באופן נייטרלי גם לגברים וגם לנשים ואני רוצה להדגיש כי ההפרעה קיימת אצל שני המינים, וההתייחסות שלי נוגעת לשני המינים.

הפרעת אישיות גבולית היא הפרעה שקיימת יותר אצל נשים מאשר גברים – נשים מאובחנות בהפרעת אישיות גבולית פי שלוש מאשר גברים.

חשוב גם לציין כי ישנם אנשים אשר יש להם קווים אופי מסויימים המתאימים להפרעת אישיות – כמו קווים נרקיסיטיים או קווים גבוליים. אנשים כאלו יכולים להשתנות ואפשר לטפל בהם. על מנת להגדיר אדם כבעל הפרעת אישיות חשוב לקבל אבחון מפסיכיאטר או פסיכולוג מאבחן מוסמך, ולא להסתמך על שאלונים באינטרנט או על תחושות בטן.

כל טוב ושמחות רבות,

בת שבע

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net
הפייסבוק של בת-שבע
, לשאלות, הערות ולייקים

28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
אין על אליהו שירי מ"כח התודעה" חובה לכולם סדנא שתשנה לכם את החייםםםםםםםםםםםםם
מזלית05.12.12
14
כל מילה שלך כ"כ נכונה חיתי עם אדם כזה , ואני מכירה זאת על בשרי וזו האמת לאמיתה, ואין אבל אין אפשרות לחיות עם אדם כזה, הם פשוט חולים, ומסכנים, וכמה זה עצוב ,
בתי03.10.12
13
לגמרי לייק ! אשרייך בת שבע !
גולי03.10.12

הצגת כל התגובות

12
בעיקרון אתה צודק כי סביר ששליש מהגברים סובלים מזה תראה לפי התגובות של הנשים כאן ונשים מאובחנות בזה פי שלוש מהגברים אז חשבון פשוט שכל הנשים יש להם הפקעת אישיות גבולית (-: (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יודא28.06.17
11
צבי בן עמי - קורא בכף היד: זו כתבה מעניינת, תודה
צבי - כירולוג26.02.13
10
אין ספק שנגעת בנקודה חשובה ,אבל אני עדיין מחפשת את הפתרון של הבעיה ואני לא מוצאת שכתבת בכתבה כמו שהבטחת בכותרת... אז יש איזשהם פתרונות?!!
נועל'ה23.12.12
9
אני חיה עם אדם בעל הפרעה גבולית . זה קשה מנשוא!!!!!! שמתכחש לכך וחושב שכולם אפסים . איך עוזרים לו וכמובן לעצמי ????? אני מתמוטטת כבר . יש פתרון ? אולי עצה או טיפ איך לנהוג איתם ? זה פשוט בלתי נסבל . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיואשת20.09.16
8
בקרב חרדים מאשר בכל אוכלוסייה אחרת. זו עובדה עצובה. ככה זה כשמגזימים בכל דבר, זה בא לידי ביטוי בתופעות לא נעימות.
צדיק באמונתו03.10.12
בתור מי שנשוי לאחת כזו יכול אני לומר לך שרק חזרתה בתשובה הצליחה ליצור את הסדק במנגנון האטימות שלה ולסלול הדרך להמשך טיפול. השאלה כמה מאמינה היא יכולה להיות. אם אמונתה נבנית לעומק (אפילו שהתחילה על בסיס אופייה) ניתן להרחיבה לאותם מחוזות שיעוררו אותה להשתנות . אצל אלו שלא מאמינות קשה מאד מאד למצא איזה
xct04.10.12
אם אתה אכן בטוח שאשתך סובלת מהפרעת אישיות, למהר ולטפל בזה, ולא להזניח. בעלי הפרעת אישיות יימצאו תמיד הוכחות הגיוניות יותר או בכלל לא מהתורה ומהדת להתנהגות המשונה וחסרת הפשרות שלהם- ועם דת (על הפרשנות הסובייקטיבית שהם נותנים לה) לא ניתן להתווכח... מאחלת לכם שתצליחו להתמודד עם הבעיה יחד על הצד הטוב
מורן 04.10.12
7
אינני נוהגת להגיב אבל על כתבה של בת שבע ברטמן אני משנה ממנהגי. אינני יודעת מי את, בכמה קורסים השתתפת והאם את בעלת תארים כל שהם. מה שבטוח שאת מאוד מאוד מקצועית. בבהצלחה בכל!
יחי המלך03.10.12
6
איך בכל זאת ניתן להיעזר? והרי בן הזוג איננו מכיר בהפרעה שלו? הוא מאשים את כל העולם וגם את אשתו.
ח.בשן08.10.12
5
אין לי מושג אם יש כאן אנשים שמתמודדים עם הורה שחולה בזה אבל זה דבר מזעזע גם בחיים הבוגרים אין מנוחה כי אי אפשר להתנתק ממש ומצד שני הם מטמטמים אותך
מירי04.10.12
אני חושבת שצריך עזרה של פסיכולוג
מימי04.10.12
4
לחנך בן אדם עם הפרעת אישיות , לקח לי שנים של סבל , עד שפיתחתי שיטה (יש לי אותה גם מהמקורות ), לבוא לבן אדם כזה בגישה של שאלה , פשוט כל פעם במקום להעמיד לו סימן קריאה או נקודה , להעמיד לו בסוף משפט סימן שאלה . א"א להזריק שכל לבנאדם , אפשר לנתב את השכל שלו לתהליך של הבנה .להשתמש בתשובות כמו : מה?? , מ
eti04.10.12
3
יפה אבל לא מספיק מפורט קשה להבין מתוך הכתבה מה הסמפטומים או קויי האישיות המאפינים את בעלי ההפרעה
by04.10.12
אם אתה מכיר אדם עם הפרעת אשיות וקורא את הכתבה אתה מזהה מייד מהם הסמפטומים. אם זיהית אז אינך מכיר למזלך. יש אמנם עוד סמפטומים אבל אלו עקריות
חיים05.10.12
2
ללמוד תורה בעיון להתפלל הרבה יש לנו אבא בשמים רופא כול בשר ונפש ומפליא לעשות
אבישי09.10.12
1
שזה לא נכון שנשים מאובחנות פי שלוש מגברים הנתון המדויק הוא שכל אישה כמעט היא בעלת הפרעות אישיות והדגש הוא על נשים ישראליות...
אייל03.10.12
אתה עובד במרכז הארצי לסטטיסטיקה?
המקובלת04.10.12
זה שלא נעים לדבר על זה כעניין עדתי זה עניין אחר אך זו עובדה ידועה גם לאנשי חינוך. שלא יובן לא נכון לא מדובר על חוסר יכולת חשיבה או שכל. ההפך ,לאנשים בעלי שכל זה קורה דווקא משום שלא לימדו אותם להשתמש בשכל נכון. והוא שגורם להם המגננה המעוותת הזו. ככל שאנשים פחות מפותחים זה יפגע בהם פחות. אצל העדות הפ
מצא04.10.12
חושב כך. רוב הנשים הם לא כאלו ,הגם שרוב החולות בהפרעה גבולנית הם נשים. (אמנם ,למרות אי הנעימות זו אמת,יש גם יש קשר לעדה : הפרעת אשיות גבולית לרוב בעדות שההורים מנטלית פעלו כמעט רק עם הרגש לטוב ולרע ומכאן החלו הפצעים בנפש הילד וחוסר יכולת לתבונן ולקבל מציאות בריאה בתובנותיה ולכן גם הם יעשו כך קרוב ל
מצא04.10.12
אמא שלך כדאי לך ללבת לפסיכולוג, או משהו שיעזרו לך לשנות את התפיסה אם זו התפיסה שלך בסוף מה שיקרה שבתת מודע (גם אם אתה לא רוצה) יתכן וחלילה תנשא לאחת כזאת
יהודיה04.10.12
אימון אישי

להתחיל ברגל ימין: טיפים חשובים לחזרה לשגרה

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 09.05.24

טור פסיכולוגי

תשתחררו! / הדרך להיות בן חורין אמיתי

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 11.04.24

צוהר לנפשם של המכורים

אתה לא מסוגל להפסיק? // טור פסיכולוגי

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 07.04.24

טור פסיכולוגי

רוצים מעמד בקהילה? תביאו משכורת גבוהה

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 28.03.24

מי מטפל במטפלים?

המטפלת שמעה מהמתנדבים את הזוועות שראו ומשתפת על הקשיים, הטיפול והאמונה

ארי טננבוים | 28.03.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מיוחד לפורים

כך תהפכו למנהיגים; הסוד של מרדכי / טור פסיכולוגי

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 21.03.24

טור פסיכולוגי

תבדקו את עצמכם: האם גם אתם ב'פוסט טראומה'?

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 14.03.24

מה עובר עליהם?

הצצה לעולמם של הביישנים / מיוחד ומפתיע

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 07.03.24

בעלי עסקים? זה בשבילכם

אנושיות לצד אסרטיביות: מהי הדרך הנכונה לצמיחה עסקית בעת מלחמה?

ארי טננבוים | 07.03.24
ש

לא תכנסו?

פרפומריה רק ב- 10₪ • מהמותג הנמכר ביותר בארץ >>

כיכר בשיתוף סנו | מקודם

בוחרים לריב?

פניה המכוערות של מערכת הבחירות / טור

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 29.02.24

לבחור נכון

9 משפטים שישנו לכם את החיים לטובה - מן הקצה אל הקצה

ארי טננבוים | 29.02.24

טור פסיכולוגי

הפסיכולוגיה שמאחורי המלחמות: למה יש קרבות בעולם?

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 25.02.24

לתת פרופורציות לפרפקציוניזם

כך הפרפקציוניזם משפיע על חיינו ואיך נבחן אם הוא טוב או רע?

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 16.02.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

לימוד לחיים

"אל תעבירו עליי ביקורת, אני רגיש"

טובה אור | 11.02.24

טור

חלומות גדולים ומעשים קטנים: למה אנחנו דוחים דברים?

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 09.02.24

תחשוב טוב

כיצד הפסימי ינתח את המלחמה, לעומת האופטימי?

טובה אור | 05.02.24

טור מרתק

כיצד הרווחה הנפשית משפיעה על בריאותנו? / גוף ונפש

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 02.02.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

מיוחד לסופ"ש

להתנתק מהרשתות החברתיות במלחמה? / טור פסיכולוגי

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 25.01.24

מחר= אף פעם

למה לעשות היום אם אפשר מחר? מדריך לדחיינים

טובה אור | 21.01.24

מעבר לאינטרס האישי

מדוע אנו מושיטים עזרה? להבין את האלטרואיזם / טור

יוסי רוט ומנחם אליטוב | 19.01.24