כיכר השבת

טור חינוכי חשוב ונחוץ

כך נלמד ילדים להיות מסודרים ומאורגנים - בבית ובלימודים

אחת המשימות החשובות של ההורים היא להקנות לילדים מיומנויות סדר והתארגנות, חלקן קשורות לזמנים (אליהם התייחסתי בפרק הקודם) וחלקן קשורות לחפצים, הרגלים, מטלות או ידע לימודי. לא תמיד קל לעשות את זה, במיוחד כשמדובר בילדים עם הפרעת קשב, ד"ר חיים דיין עם מספר עצות חשובות (מגזין כיכר)

2
חיים דיין | כיכר השבת | ט"ז בטבת | 28.12.23
מסדר את הבית | אילוסטרציה
מסדר את הבית | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"תוהו ובוהו" מתאר הכי טוב את הילד/הנער. הילקוט שלו, כולל המחברות, שיירי האוכל, המציאות ושברי החפצים, הכל בלאגן סביבו? היא מתארגנת בחוסר יעילות? הוא מבזבז זמן למצוא חפצים? אין לה הרגלים קבועים ומסודרים? הוא שוכח ומאבד חפצים? צריך 'לריב' איתה כל פעם מחדש לשים דברים במקום? הלימוד לא מסודר ומאורגן אצלו בראש?

>> למגזין המלא - לחצו כאן

אחת המשימות החשובות של ההורים היא להקנות לילדים מיומנויות סדר והתארגנות, חלקן קשורות לזמנים (אליהם התייחסתי בפרק הקודם) וחלקן קשורות לחפצים, הרגלים, מטלות או ידע לימודי. לא תמיד קל לעשות את זה, במיוחד כשמדובר בילדים עם הפרעת קשב (ADHD). הורים רבים חשים חסרי אונים מול הקושי להטמיע בילד הרגלים וסדר. למה זה קורה ומה עושים?

שני סוגי ניהול

לכל אחד מאיתנו יש שני כוחות של ארגון - "מנהלים" פנימיים שעוזרים לנו להתנהל במרחב: מנהל עגול ומנהל מרובע.

מנהל מרובע – תפקידו לתכנן מראש, לקבוע ולהחזיק בראש את השלבים הנדרשים להשלמת משימה. הוא גם אחראי לארגן חפצים או מידע לפי סדר, לפקח שכל דבר יימצא במקום שבו יהיה הכי קל למצוא אותו. חלק זה מכניס את התפקוד בשגרה למערכת אוטומאטית ("הרגלים") שחוסכת מחשבה ותכנון כל פעם מחדש.   

מנהל עגול – תפקידו לאלתר פתרונות לבעיות מהרגע להרגע, ולחפש כל העת קיצורי דרך ואלטרנטיבות. הוא גם אחראי ליכולת לעבור בגמישות ממשימה למשימה או תפעול של כמה משימות בו-זמנית. יכולת זו אחראית על גילוי ופיתוח דרכי עבודה חדשות, ויכולת להטמיע סדרים והרגלים חדשים במהירות יחסית.

כולנו משתמשים בשני המנהלים, ומתאימים את המנהל הנכון לכל סיטואציה. למשל, מתכננים מראש את עצמנו, אבל כשמשהו בתכניות משתבש, יודעים לעבור לניהול העגול ולאלתר פתרונות. מידי פעם אנו עוצרים לחשוב האם ההרגלים או שיטות העבודה שלנו הן יעילות, או שאפשר לקצר את הדרך בעזרת שיטות חדשות. 

ילדים הם "עגולים" יותר, במיוחד ילדים עם הפרעת קשב. הם פועלים כאילו המציאות המרובעת של העולם החיצוני תתאים את עצמה אליהם. למשל, להניח חפץ היכן שיוצא, מתוך הנחה סמויה שבבא העת ימצאו אותו. אצל חלקם ניכר חוסר מוטיבציה לטרוח להתארגן לפי כללי הסדר והם רואים בו משהו שמטריח ומכביד עליהם. אצל אחרים ניכר קושי להפנים שיטות עבודה או דפוסי מחשבה קבועים ויציבים. לפעמים נראה שהם דבקים בעיגול כל כך, שהמציאות המרובעת והמסודרת מפתיעה אותם כל פעם מחדש בעצם קיומה. ישנם ילדים שבשל חוסר האיזון בין המנהלים, מגלים דווקא דפוסים של היקבעות וחוסר גמישות בחלק מהנושאים.

השלכות של שימוש יתר במנהל העגול

השילוב של נטייה להשתמש יותר במנהל עגול יחד עם עוד נטיות עגולות "מידי", כמו למשל "שעון עגול", יוצר שורה של קשיים בתפקוד. לדוגמא:

קשיים בארגון הסביבה - שכחה ואיבוד של חפצים או חוסר סדר במרחב האישי (ארון, ילקוט). לפעמים חוסר השליטה על המרחב מתבטאת בנוקשות והיצמדות לחפצים, צורך לסדר בצורה מסויימת דווקא או ב"התקפי סדר" – מעגלים של הזנחת הסביבה עד לזרא ואז "התפרצויות" של סידור הסביבה לפעמים בצורה מוגזמת.

חוסר סדר בלימוד - לדוגמא בגמרא, קושי להחזיק בראש את המהלך ("שקלא וטריא") של הסוגייה, חוסר בהירות בלימוד הנובע מחוסר בתמונה הכוללת ("צורתא דשמעתתא") של הסוגייה. הדבר יכול להתבטא ב"חוסר חשק" ללמוד, היות שהלומד יוצא עם תחושת חוסר אונים בלימוד וחוסר סיפוק כש"אין לו משהו ביד".

הסדר בחפצים/במרחב קשור לסדר בלימוד. כפי שאמר הסבא מקלם זצ"ל: מי שהוא מרושל בהנהגתו ואיננו מסודר ומדויק במעשיו, הריהו גם מבולבל בדעתו ובמחשבתו (תנועת המוסר, ח"ב, עמ' 153).

פתרונות אפשריים

העלאת מודעות לשני המנהלים – ראשית נעלה את המודעות של הילד לקיום שני המנהלים בקרבו. לפעמים הילד מפתח תחושת חוסר אונים וייאוש, והוא חושב שאין לו יכולת להתארגן ביעילות כלל. נזכיר לו (א) שגם לו יש מנהל מרובע, אפילו אם בטבעו הוא נוטה להעדיף את המנהל העגול, (ב) שהוא נהנה/מרוויח מהמנהל המרובע, (ג) שני המנהלים נחוצים, כמו יד ימין ויד שמאל – רק שצריך להפעיל כל אחד במקום המתאים לו.  

אמפתיה וכבוד למנהל העגול– כדי שהילד ירצה להפנים את הריבוע, קודם כל הוא צריך להיות בטוח שיש הבנה, הכרה וכבוד לעיגול שלו. שהנטייה שלו לעיגול היא סוג של "יש" ולא רק "חוסר ב". נכיר ביתרונות של המנהל העגול של הילד, היכן הן באות לידי ביטוי כבר עכשיו כילד, והיכן יוכלו לעזור לו בעתיד כאדם בוגר.

אמפתיה וכבוד למנהל המרובע– לפעמים ילד נוטה לחוש זלזול כלפי הריבוע, או לראות בו דבר טכני וחסר משמעות – גוף בלי נשמה. תפיסה כזו יכולה להוסיף אלמנט רגשי לקושי האובייקטיבי שממילא יש לילד עם הריבוע, וכך הוא נמנע מלפתח את המיומנות המרובעת שבו. החיבור לריבוע צריך להיות מתוך מושגי העיגול (זה נעים/קל יותר) ולא רק מתוך מושגי הריבוע (זה יעיל יותר). לדוגמה, "יותר מידי מנהל עגול זה מעייף כי צריך להמציא כל פעם מחדש. הריבוע 'מוריד מהראש' הרבה מאמץ ועושה חיים קלים יותר". זכר לדבר, נאמר על יששכר: 'וירא מנוחה כי טוב – ויט שכמו לסבול' - שכנע את עצמו לעמול דווקא מתוך אהבת המנוחה.

הטמעה בעזרת תרגול מעשי וסבלני של מיומנויות מנהל מרובע, שתי דוגמאות:

פירוק לגורמים - כמו שתינוק צריך את האוכל טחון לחתיכות קטנות, כך יש לפרק משימה לתתי משימות. למשל, במקום "סדר את החדר" ניתן מטלות ספציפיות: לטאטא את החדר, לקפל כביסה. כל פעם משימה או שתיים. דוגמה נוספת, אומרים באזני הילד את החלקים השונים שמהם מורכבת המשימה הגדולה: "מה יש לנו פה? לאסוף את הצעצועים, לפנות כביסה, לסגור מיטות, וכו'". (להורה הדבר נעשה אוטומאטית בראש).

בניית רצפים/שרשרת פעולות – הופכים את ההתארגנות לחווייתית, בצורה שתטמיע אצל הילד את התובנה לפיה משימה היא כמו רכבת, יש לה "קטר" ויש לה "קרונות". למשל: התארגנות לשינה: הקטר הוא לישון בזמן מסויים. הקרונות: להכין חדר לשינה, להכין בגדים למחר, להכין פיג'מה, להתקלח, לצחצח שיניים, להכין משהוא לקרא/לשמוע, קריאת שמע, להחליט מתי מכבים אור. כשבונים רכבת עם הילד שמים לב איפה יכולה להיות בעייה בפסי רכבת. לפעמים הקרונות מתנתקים מהרכבת וצריך לחבר אותם מחדש. מצמידים את הקרונות אחד לשני: מתחילים משימה ותמיד המשימה האחרונה מזכירה לנו את המשימה שאחריה. בשלב ראשון מציירים את הרכבת שתהייה מול העיניים, ולאט לאט המוח לומד לעשות זאת אוטומטית.

לסיכום, שימוש יתר במנהל עגול משפיע הן על סדר בלימוד ובחפצים והן על הטמעת הרגלים. ניתן לסייע לילד באמצעות הגברת המודעות לשני סוגי המנהלים שיש בתוכו, מתן מקום אמפתי ומכבד לשניהם, וחיבור הילד לרצון שלו במנהל המרובע. להטמיע בעזרת תרגול מעשי יחד עם סבלנות למשך הזמן הנדרש להטמעה.

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
מודל מטופש
מור11.01.24
1
כתבה מעולה
סמדר17.01.24
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24

לגזור ולשמור

אלו עשרת הדיברות לליל הסדר רגוע ומשמעותי עם הילדים | מדריך מיוחד

חיים דיין | 18.04.24

זעקתו של בן הישיבה

"אתם לא 'החרדים החדשים' - אתם 'החילונים החדשים'", אמר יוני בכאב | סיפור מטלטל

משה רבי | 11.04.24

לא מתפלל ולא לומד

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

חיים דיין | 07.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24