כיכר השבת

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

הרצון של הילד/ה "לא נגמר": עוד ממתק, עוד סיפור, עוד יחס ו"צומי", עוד לשחק עם חברות, עוד בעל-חיים, לקנות עוד חפץ, עוד ועוד אטקרציות, פרוייקטים וריגושים. הרצון של הילד חזק מידי? חשק גדל שלא מתמלא? הכל כאן, עכשיו ומייד? הילד לא מרוצה ממה שיש לו? אתם שואלים את עצמכם, למה הילד פועל כך ומה עושים כדי לעזור לו? ד"ר חיים דיין עם התשובות (מגזין כיכר)

2
חיים דיין | כיכר השבת | כ"ז באדר א' | 07.03.24
מה עושים כשהילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו!
מה עושים כשהילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! (צילום: שאטרסטוק)

איתי בן 6 והוא לא מרוצה ממה שיש לו. לדוגמא, הגננת הסכימה ביום שישי להביא משחק אישי לגן. איתי מאוד התלבט ואחרי שבחר משחק מתאים, הלך לגן. בחזור מהגן היה עצוב ואמר שהמשחק שלו לא שווה ואין לו משחקים שווים כמו של חבריו. אמא מסבירה לו שלא משנה מה יהיה לו, תמיד יכול להיות למישהו אחר משהו שנראה יותר טוב. כדאי ללמוד לשמוח במה שיש. אבל איתי חי בתחושה ש"אין לי" ונדמה שלעולם לא יהיה מרוצה ו"שמח בחלקו", בין אין מדובר ברכוש, הנאה, יחס, חברים ואפילו לגבי ידע, סקרנותו אינסופית.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

רצון עגול ורצון מרובע

אפשר לתאר סוגי רצונות/מוטיבציות שונים משפיעים עלינו:

רצון עגול – כמיהה להתרחבות חסרת-גבולות, לדעת, לחוש ולרכוש. מדובר בתחושה חזקה של חשק לאותו דבר שרוצים, בלי הגבלה של כמות או זמן. בלי "אי אפשר": הכי הרבה, הכי מושלם, הכי מהר, הכי קל והכי מרגש או מהנה. הרצון יכול להתייחס להנאה גופנית, לרכוש, לידע, ליחס, לכבוד, לחברים, הישגים ובעצם כל דבר נחשק (מורה נבוכים, ג, יב; מכתב מאליהו, א,ק; רש"ר הירש, חורב, תורות, יג, תאווה, עמ' 45).

רצון מרובע – כמיהה לצמצום, שקט וביטחון. רצון זה מחובר יותר למה שאפשר, למה שיש. הוא רוצה יותר לעצור, לנוח, להירגע. במקום ריגוש והנאה, הוא מעדיף שקט וביטחון (רבינו בחיי, דברים יא, כו הקדמה).

כאשר משלבים בניהם, הרצון העגול עוזר לשאוף קדימה ולהתרחב, הרצון המרובע עוזר להתמלא ולהיות מסופקים ושבעי-רצון. מה קורה כאשר אצל הילד בולט מאוד ה"הרצון העגול"?

נקודת מבט עגולה ומרובעת

אפשר להסתכל על ילדים עם רצון עגול גדול מידי - כמו רבים מהילדים עם הפרעת קשב (ADHD) - משני כיוונים שונים:

נקודת מבט עגולה - הילד בתמימותו וסקרנותו הבלתי-נדלית מבקש לחקור ולטעום מכל העולם. יש ברצון העגול משהו יפה, תמים ואף יצירתי. הוא משקף נטייה פנימית עמוקה להתפתח, לצמוח ולמצות את החיים.  "וגם הנפש לא תמלא' - משל לעירוני שנשא בת מלכים, אם יביא לה כל מה שבעולם - אינן חשובין לה כלום, למה? שהיא בת מלך. כך הנפש - אילו הבאת לה כל מעדני עולם אינם כלום לה. למה? שהיא מן העליונים".

נקודת מבט מרובעת – הילד אימפולסיבי וחסר ויסות. אינו יודע שובע וסיפוק. אינו מתגבר על התשוקות ולא מקשיב למציאות החיצונית. הוא מתמקד במה ש"אין" לו ולא במה ש"יש" לו וכך הוא נעשה "עני ברוחו", תלוי בגחמותיו ובתאוותיו. אין לו מנוחת הנפש, והוא מרגיש תסכול מתמיד על חוסר יכולתו למלא את רצונותיו.

השילוב בין נקודות המבט מוליך להבנה שהרצון העגול הוא חשוב מצד עצמו, והוא גם יכול לשמש לדברים נחוצים. הבעייה אינה ברצון עצמו, אלא בביטויים ספציפיים שלה - אותם ניתן לנתב: "אוהב כסף לא ישבע כסף, אוהב ממון לא ישבע ממון... אוהב תורה לא ישבע תורה... אוהב מצוות לא ישבע מצוות" (ויקרא רבא, כב,א. וראו רבי צדוק הכהן מלובלין, ח"ג, דובר צדק, קה). הגישה כלפי הילד: הרצון שלו צודק בשורשו. אנחנו איתו. לא נגדו!

מה עושים?

לצמצם את הרצון העגול שלכם ביחס להתנהגות הילד – ה"רצון העגול" של ההורה מתבטא בכך שהוא רוצה שהילד יתחנך כבר וילמד להסתפק במועט/בקיים. ההורה רוצה זאת באותה מידה שבה הילד רוצה את הצעצוע ולכן מבחינה רגשית שניהם באותה סירה (למרות שהם צודקים יותר מבחינת המציאות). נזכור שהקניית יכולת שליטה וקבלת המציאות בשמחה היא תהליך הדרגתי הנמשך שנים. על ההורים להשקיע בסבלנות ועקביות בטיפוח יסודות אלו בילד, תוך התאמה ליכולות השכליות והרגשיות שלו בכל גיל.

לגלות אמפתיה – כשילד מביע משאלה, להקשיב לה בלי לחץ. נפריד בין הרצון (עיגול) לבין המימוש (ריבוע), יש מקום לרצון גם אם אינו בר ביצוע, וההקשבה שלכם לילד לא מחייבת אתכם לממש את רצונותיו בפועל. גם כשהילד אינו שבע רצון ממה שיש לו, או שהוא מבקש דברים מוגזמים/בלתי-אפשריים, הקשיבו בסבלנות ובאמפתיה מבלי לשפוט או לנסות לתקן מיד את תחושת החסר שלו. תנו לו להביע את רצונותיו והזדהו עם ה"רצון העגול" שלו. הילד עדיין לא השלים עם "הריבוע" של המציאות ויש "נקודת אמת" ופוטנציאל חיובי בגישתו. כדי לגלות אמפתיה כנה, דמיינו לרגע שאכן במציאות כעת אין לילד שום דבר, כך תחושו אותו.

לשוחח עם הילד – למדו את הילד לזהות רצון עגול ורצון מרובע אצלו. למשל, "עכשיו אני שומעת את הרצון העגול שלך מדבר". עודדו אותו בעדינות לחשוב בעצמו על מידת המציאותיות וההגיון שבדרישותיו. אפשר להציג בפניו שאלות מנחות כגון: "האם באמת אין לך כלום?", "כמה דקות כבר שיחקת היום?", "מה לדעתך אמרו חבריך אם הייתי מרשה לך עוד ממתק?". שאלות אלו מזמינות אותו להתבונן במצב בעיניים "מרובעות".

לחזק את הרצון המרובע של הילד – לכל ילד יש גם רצון מרובע. ככל שנזהה ונחזק את הביטויים שלו, כך תגדל תחושת היכולת של הילד לבחור מתי להשתמש בכל אחד מהרצונות. למשל, "שמתי לב שראית את החולצה בחנות ומאוד רצית אותה, אבל החלטת שיש לך מספיק חולצות וויתרת עליה, וחזרת הביתה מרוצה". בשלב מתקדם יותר שקפו לילד מה הוא עשה כדי להצליח, "ראיתי שהסחת את דעתך כדי לא להתפתות".

לתת דוגמה אישית - לחשוף את הילד לשביעות רצון ויכולת הסתפקות. ההורה יכול לספר לילד על דברים שהיה רוצה בעצמו אך בוחר להסתפק במה שיש לו, תוך הדגשה של תחושת הנחת והאושר שבכך. למשל "האוטו הזה שעובר לידינו הוא מאוד יפה וחזק. אבל שלנו הכי מתאים למשפחה שלנו. נעים לי באוטו שלנו".

לדאוג למחסור - לפעמים הרצון ה"עגול מידי" נובע מחוסר סיפוק בתחומים אחרים בחייו, כמו חוסר הישגים לימודיים או חברתיים. שימו לב שאכן הוא מֻעֲשָׁר כפי צרכו: שיש לו הזדמנויות להצליח ולממש את עצמו, וגם קשרים טובים עם חברים. אם יש צורך, אפשר לחזק אותו בתחומים האלה כדי שירגיש מימוש עצמי. עודדו את הילד לפעילות שתספק אותו ותמלא אותו בתחושת הישג וסיפוק עצמיים. במקום להעניק לו עוד ממתק או צעצוע, אפשר להפנות אותו ללימוד/קריאה מעניינת, משחק מאתגר, יצירה, בנייה או פעילות גופנית.

לתת ביטוי לעיגול ולריבוע – החליטו באילו מקומות אתם מוכנים לתת ביטוי לרצון העגול, גם אם מצריך ממכם להתגמש, ובאילו מקומות אינכם מוכנים להתפשר. כך תלמדו את הילד שיש מקום גם לעיגול וגם לריבוע שלו.

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
מדהים...פשוט הנגשתם את המאמר כל כך יפה ונכון ואמיתי והלוואי שאנחנו ניהיה כאלה תודה
יהונתן07.03.24
1
ממש יפה. תודה!
דרור10.03.24
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24

לגזור ולשמור

אלו עשרת הדיברות לליל הסדר רגוע ומשמעותי עם הילדים | מדריך מיוחד

חיים דיין | 18.04.24

זעקתו של בן הישיבה

"אתם לא 'החרדים החדשים' - אתם 'החילונים החדשים'", אמר יוני בכאב | סיפור מטלטל

משה רבי | 11.04.24

לא מתפלל ולא לומד

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24