כיכר השבת

שכר הנאמנות • "לא למחות בידו"

הצוואה של מרן הגר"ע: רוב הרכוש לבן הרב משה יוסף

בצל המאבקים הקשים בצמרת תנועת ש"ס והקרב על זהות ה"מרן" הבא, נחשפת צוואתו של מרן פוסק הדור הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל באשר לחלוקת רכושו • הצוואה נכתבה בכתב ידו והופקדה אצל עו"ד דוד גלאס • כצפוי, היא מיטיבה מאוד עם הבן הצעיר הרב משה יוסף • בפנים: הנוסח המלא של הצוואה (בארץ)

72
יוסי נכטיגל | כיכר השבת | ג' בסיון | 01.06.14
מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל
מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (צילום: ארכיון ישי כהן)

שכר הנאמנות: לפני למעלה מחצי שנה נפטר מרן פוסק הדור הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, והבוקר (ראשון) נחשפים פרטים מהצוואה, רובם דווחו בעבר ב"כיכר השבת", באשר לחלוקת הרכוש, צוואה המיטיבה מאוד עם בנו הרב משה יוסף, ראש בד"צ בית יוסף.

הרב משה יוסף התגורר יחד עם אביו מאז פטירת אם המשפחה הרבנית מרגלית ע"ה ונחשב יחד עם רעייתו יהודית לאנשים הכי קרובים אל מרן בשנים האחרונות וככאלו ששלטו היטב בכל הנעשה סביבו.

יאיר שרקי, כתב "גלי צה"ל", מדווח כי הצוואה נכתבה על ידי הגר"ע זצ"ל בכתב ידו בנייר המכתבים הרשמי של הרב והופקדה בנאמנות אצל נאמנו ומקורבו עורך הדין דוד גלאס.

בצוואה, מבהיר הרב עובדיה כי כל הכספים, הדירות והנכסים שהעביר לבנו הרב משה יוסף בחייו - הם מתנה גמורה. בנוסף, מעניק הרב עובדיה בצוואה לבנו הרב משה את כל הזכויות על הוצאת ומכירת הספרים שחיבר וכן את הבעלות על כתבי היד הרבים שהותיר והספרייה עם עשרות אלפי הספרים בבית ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף.

הצוואה, עשויה לעורר מחדש עימות בין בני המשפחה, לכאורה בשל החלוקה הלא שוויונית של הרכוש, אך נראה כי מרן הגר"ע ביקש למנוע זאת והעיר בצוואה שאין למחות בידיו של הרב משה וכתב מספר פעמים כי לרב משה יוסף יש את הסמכות לעשות עם הרכוש הרב שנותר בידו "כראות עיניו ועל פי שיקול דעתו".

לפי עדות הגר"ע, כפי שמופיעה בצוואה, היא נכתבה בתאריך א' בשבט בשנת תשס"ה. הרב ציין לעו"ד גלאס כי הצוואה הזו היא במקום ארבע הצוואות הקודמות שכתב - שתיים בשנת 1997 ושתיים בשנת 2001. בנוסף, הגר"ע חידש את החתימה על הצוואה בשנת 2012, כפי הנראה לאחר פרסומים שונים בעניין המאבקים בתוך המשפחה.

עם זאת, בצל רוב הרכוש שהוענק לבן הצעיר, הדברים שאינם מוזכרים בצוואה, כמו הבית ברחוב הקבלן, יחולקו בין 11 ילדיו של הגר"ע זצ"ל.

כפי שדווח ב"כיכר השבת", הבית ברחוב הקבלן עשוי להימכר והכסף שיתקבל בתמורתו יחולק בין ילדי הרב. מלבד הבית, יחולקו בין הילדים גם חפצים אישיים של הרב.

עד כה, בני המשפחה הצליחו להסתיר את השיג ושיח בעניין הצוואה בין בני הבית, למעט בודדים מבני המשפחה שפנו לייעוץ משפטי.

עו"ד דוד גלאס אומר בתגובה כי כמי שטיפל בעניין והיה איש אמונו של הרב הוא מעדיף לא להתייחס.

הרב משה יוסף סירב להגיב לפרסומים בגלי צה"ל.

להלן נוסח הצוואה האחרונה של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל כ]י שדווחה ב"גלי צה"ל":

ירושלים א טבת תשס"ה

לכבוד ידיד היקר והנעלה עו"ד מר דוד גלס הי"ו
שלום וברכה וישע רב

הנני חוזר ומאשר בזה את אשר כתבתי כבר לכם מספר פעמים לאחרונה, (בכ"ח אדר ב תשנ"ז, ובכ"ה תשרי תשנ"ח, ובי"ב טבת תשס"א, ובט"ו טבת תשס"ב) לאחר שנודע לי כי מכתבים אלו אבדו בפריצה למשרדך.

א. ראשית, הריני חוזר ומאשר כי כל פעולותיו של בני יקירי ר' משה שליט"א בכספים העומדים לרשותי, הן בחשבונות הבנק שעל שמי, הן במזומנים, הן בשיקים הן במכירת וקניית נכסי שלא ניידי או ונכסי דניידי, וכל כיוצא בזה נעשו על פי רצוני ובקשתי ולית דימחא בידיה.

ב. הדירות והנכסים הרשומים על שם בני הרב משה הי"ו נתונות לו במתנה גמורה בקניין גמור ושלם. יעשה בם כרצונו ולית מאן דימחיה בידיה.

ג. הריני להבהיר בזה כי נתתי לבני הרב משה במתנה גמורה בקגו"ש (קנין גמור ושלם. י"נ) כספים אשר ישמשו למטרות הראויות על פי שיקול דעתו ולצורך פעולות אלו נפתח על ידו חשבון על שמו, שנכון לשעת כתיבת שורות אלה הינו בבנק... כספים אלו הועברו על ידי לבני הרב משה הי"ו הן במזומנים הם בשיקים והן בהעברות בנקאיות.

ד. רצוני הוא שכל הוצאות ומכירת הספרים אשר חיברתי ואשר אחבר בעזרת ה' הכל יעשה על ידי בני הרב משה הי"ו והזכויות קנויות לו מעתה ועד עולם. ויעשה בהם כראות עיניו ולית דמאן דימחיה בידיה. ההכנסות ממכירת הספרים הללו ישמשו קודם כל להוצאת ספרים נוספים, והרווחים יהיו בידי בני הרב משה הי"ו וישתמש בהם לפי שיקול דעתו.

ה. כל כתבי היד שכתבתי ואכתוב בעזרת ה' הן הנמצאים בידי הרב גד יזדי או בידי הרב צבי חקק, או בידי אחרים כולם שייכים לבני הרב משה היו ויעשה בהם כראות עיניו ואין רשות לשום אדם לעשות בהם כל שימוש.

ו. כל הספרים אשר בספריה שלי הן הרשומים בהם הערות בכתב ידי והן שלא, והן ספרי התורה שבבית הכנסת שעל יד ביתי כולם מסורים לבני הרב משה הי"ו. ויעשה בהם כראות עיניו.

ז. כל האמור לעיל שריר ובריר וקיים מעתה ועד עולם. אבקשך ידידי כי תשמור מכתב זה בידיך הנאמנות וכי תפעל (אתה או שלוחך) כפי הצורך בכל עוז שמבוקשי הנ״ל יתמלא ויתבצע במלוא התוקף
בכבוד רב
עובדיה יוסף

בתחתית העמוד:
י שבט תשע"ב:
אני חותם ומאשר שוב על הדברים הנ"ל
בנוכחות ידידי עו"ד ר' דוד גלס הי"ו

עובדיה יוסף

תוכן שאסור לפספס
72 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
40
לא רצו לשלם . העיקר להגיד מחיר הנאמנות . בולשיט.
אביעד03.06.14
39
והתול התגלה כשועל . ועוד הגדיל לעשות . בוכה וגודל.
מיהו מיהו מיהו 01.06.14
38
שילם שכירות .אכל על חשבון אביו . ושלט בש"ס דרך יהודית.
מקורב ליהודית01.06.14

הצגת כל התגובות

37
הרב משה הוא היחידי מבין כל האחים שמסר את נפשו למען הרב ולא רק עשה עליו כסף הוא היחידי שבזכותו מרן חי עוד למעלה מעשרים שנה לכן בצדק מגיע לו גם יותר מזה. בזכותו זכינו לעוד הנהגה של רבינו הגדול זצ"ל ועוד עשרות ספרים
תלמיד מרן01.06.14
36
אדוקה . לא שמרו עליו שמרו על הכסף והשררה והכבוד
שסניק03.06.14
35
מי שמכיר מקרוב יודע איזה אהבה עצומה הייתה למרן לבנו משה ולא בכדי קנה עולמו בחייו על מסירותו לאביו ועל כך גמל לו מי שחושב שהכריחו את מרן לא באמת הכיר את מרן
מאור01.06.14
34
רה לייצג עמך, תלמידי ישיבות וכוללים החיים בקושי רב..
ששון01.06.14
33
כמה שלטו במחשבתו וכספו של מרן.
בניהו03.06.14
32
מלחמת עולם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מלחמת עולם01.06.14
31
ים ביניהם עשרות מיליונים!
דוד01.06.14
30
זכיתי להכיר את כל בניו...
חיים01.06.14
29
צוואת מרן היא: ללמוד בספריו, ללכת בדרך התורה ולזכות את הרבים. אין לנו שיור אלא התורה הזאת.
שמחה01.06.14
28
הרב עובדיה זצ"ל כתב צוואה ברורה שלא משתמעת לשני פנים הבנים צריכים לקבל זאת ולא לנסות לעקוף זאת...
יעל01.06.14
27
מינימום 15000 ש"ח לספר והוראת קבע למוסדות שלנו
אספן01.06.14
26
ומספר לכולם שהוא מתנדב. ושהכל רק בשבילם.
עירקי שמלקט06.06.14
25
מי שחושב שאפשר להכריח את מרן לא הכיר את מרן המסירות העצומה של בנו אליו היא מהנדירות בעולם והיה לאדם האהוב ביותר על מרן וכל דברי הבלע הינם צרות עין ועל כך סתם מרן בהקירו תודה לבנו
מאור01.06.14
ורימה את עם ישראל ואת אחיו. רמאות לשמה גזל ועושק. אבל מגיע להם זה העונש שלהם על מה שעשו לצדיק האמיתי אחיהם הרב יעקב יוסף זצ"ל.
איש אמת03.06.14
24
שלו .ועוד מרן . זה רק מראה באיזה צער היה מרן לפני מותו . מה החליטו בשבילו. איך שלטו בו. ומה הכניסו לו לראש.
בכיר לשעבר01.06.14
23
מכאן תלמדו את מידת הכרת הטוב שהיה למרן, רק הוא ידע להכיר טובה לכל מה שעשה למענו בנו היקר מכולם, אם תשימו לב תראו שמרן לא כתב צוואה ולא התייחס לשאר הבנים וזה לא סתם קורה הוא דאג לבנו שנתן את חייו למענו ורצה לשמור עליו מכל שאר המשפחה כי לצערי הוא יודע מי אלה משפחתו? הוא ידע שיבוא אריה וינסה למחוק את ה
יהונתן01.06.14
22
הישיבות וצוברת עשרות מיליונים לעצמה.
מנחם01.06.14
מה צברה? זה עסקים או חנויות או נדלן או יכטה? זה דירה וספרים
אריה03.06.14
21
לתלמידי הישיבות והכוללים שללא הם לא היה הכבוד והשררה.
עבד ה"01.06.14
20
לצערי אף לא אחד מהמגיבים שהגיב לענין, כל התגובות אמנם יפות אך תלושות מן המציאות.. את השכר של משה על טיפולו באביו, אף אחד לא יכול לקחת לו, אך גם את השליטה המוחלטת שלו על מרן, אי אפשר לקחת ממנו.. יכולים כולם לסגור עיניים ולומר זה לא נכון, אך כל מי שקצת ראה מקרוב את ההתנהלות שלו עם אביו יודע על מה מדוב
מאן דהו01.06.14
19
מה לא מספיק מה שמרן קבע על רכושו
דני01.06.14
18
ומעוררים קנאה תמיד סיפרו שהמזרחים מקופחים פתאום יש דירות שחולקו למי שייכים הדירות האלה ? לציבור המזרחי המופלה והנרדף . ההון של הרב צריך להתרם עבור מפעלי חסד וצדקה. הרב היה עני מרוד וקיבל את הכסף היוקרה והכבוד שלו בשל האפליה נגד עדות המזרח אם אתם רוצים להיטיב עם מרן אל תפרסמו כאלה נתונים שגורמים לתר
מזרחי עשיר02.06.14
17
מטפלת והיה עוזר . תגידו עבד על אחיו וניצל את אביו . אפילו לאחיו יעקב זצ"ל לא נתן להיכנס . ועכשיו עשק אותם בלי חשבון.
מקורב ליהודית01.06.14
16
איזה חטטנות - מדוע דבר כזה מתפרסם ברבים עוד באתר חרדי - איזה רכילות. בהצלחה למשפ. משה יוסף בדרך החדשה אחרי ש 20 שנה טפלו במרן וויתרו על הפרטיות שלהם.
חצכ01.06.14
15
במשפחה חילונית, היתה נוצרת קנאה ושנאה בין האחים על שהאח הצעיר הועדף על פני שאר אחיו.אבל אצל בני מרן, כולם אנשים ראשי בני ישראל המה, הכל יתקבל באהבה אחווה ורעות, כי דרכיהם דרכי נועם, וכל נתיבותיהם שלום.
דן סגל01.06.14
14
הרב משה אם תישמע לי תרביח לך כך תחפצים שלך תתרחק מאנשים ומהתקשורת ותתחיל לחיות תחיים שלך ושל המשפחה שלך דייי חלללס 20 שנה לא היה לכה ולמשפחה שלך פרטיות
בתיאמי02.06.14
13
ומתוך אילוצים . עכשיו מבינים על מה באמת הוא שמר לא על מרן אלא על הכסף והשררה.
עורך דין ירושות01.06.14
12
כל המבזים את מרן תלכו עכשיו לבקש ממנו מחילה תתבישו לכם מה שמרן עושה לא שואלים שאלות זה כביכול יצא מפי גרונו של השם
יוני11.06.14
11
אחד מבניו יצא בגלוי כנגדו במשך שנים, עוד לפני שהרב משה יוסף בכלל נולד. אותו בן גרם למרן הרבה מאוד עוגמת נפש. תראו כמה גדול היה הרב שלא נישל את בנו.
חזן01.06.14
10
מצוי מאוד אצל העירקים שיש אפליות בין האחים ביפרט בקטע של הירושה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק01.06.14
9
העקר שדדו אותו בחייו
אליהו03.06.14
8
לא הגיוני הרב לא דאג לאלמנה וליתומים של בנו הרב יעקבז״צל ?זה נראה הגיוני,או שאני תמים....
ששון01.06.14
7
ריך לחזור אליהם.
יצחק01.06.14
6
אחרת היכן יכניס את הספרים של אביו של 20.000 ספר? לכולם יש דירות וחרב משה אין,לכן הוא לא ימכור את הבתים . מגיע לו לאחר שנים רבות של טיפול מסור לרב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישורון01.06.14
5
זה לא יפה לחפור על כל חדש מהבית של מרן זה סתם מלכלכך, שהמשפחה תוציא צו משטרתי לשמור על חסות הפרטים שלהם.
אילה01.06.14
4
מגיע לרבי משה על כל הדאגה והמסירות בה כיבד את מרן כל השנים ואין לחלוק על זה , תמיד שרואים כסף מסתנוורים העיניים וכולם רוצים לזכות, אבל מרן הרגיש את הדאגה של בנו אליו בחייו ולכן כתב את הצוואה בנוסח הזה , אשריך רבי משה שזכיתה
יצחק01.06.14
3
אזהרה.המשטרה לא מפרסמת אולם לנוסעים בכביש 6 ארעו 4 מקרי שוד מכונית מאוטט לנהג /נהגת בודדים לעצור יוצא חמוש ונכנס לרכב ונוסע עם הרכב.נא לשים לב לא לעצור.תודה
כנסו01.06.14
2
מגיע לו ביושר
ךד01.06.14
1
יהם!!!!
אברום01.06.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24