כיכר השבת

מה שרבקה רביץ מלמדת את החברה הישראלית

רבקה רביץ, ראש הסגל בבית הנשיא, הצליחה לפרוץ את חומות האפליה המקיפות את המגזר החרדי ולזכות בתפקיד הולם את כישוריה. כמוה יש עוד עשרות אלפים חרדים מוכשרים המבקשים לפרנס בכבוד את משפחתם. אולם פעם אחר פעם הם נתקלים במכשולים בשוק העבודה (דעות, חרדים)

19
יוסי אליטוב | כיכר השבת | י"א בתשרי | 05.10.14
כותב השורות, יוסי אליטוב
כותב השורות, יוסי אליטוב (צילום: ישראל ברדוגו)

עם בחירתו של רובי ריבלין לנשיא המדינה, נחשף הציבור הישראלי לרבקה רביץ, ראש הסגל בבית הנשיא. רביץ היא אישה חרדית, נשואה ואם ל-11 ילדים, שגם כותבת דוקטורט בנושא גיוס בני הישיבות בבית הספר למדעי המדינה בחיפה.

רביץ הצליחה לפרוץ את חומות האפליה המקיפות את המגזר החרדי, ולזכות בתפקיד שהולם את כישוריה. באופן נדיר, השכיל ריבלין לראות מעבר לסטריאוטיפים, וגייס אותה כראש לשכה עוד בהיותו יו"ר הכנסת. הוא לא היסס לקחת אם חרדית צעירה להיות עוזרתו אישית. אבל דווקא המינוי שלה והעמדה הבכירה אליה הגיעה - עשויים לעורר בנו תחושה של דכדוך. רביץ וריבלין הם יוצא מן הכלל שבשום פנים ואופן לא מעיד על הכלל. כולם - מיאיר לפיד ועד נפתלי בנט - מדברים על תעסוקת חרדים, אבל בפועל המערכת עושה הכל - מרמת התת-מודע ועד פני השטח - כדי לעצור אותה.

בנציבות שירות המדינה החרדים הם המגזר המופלה ביותר - פחות משני אחוזים מסך עובדי המדינה משתייכים לציבור החרדי, שמשקלו באוכלוסייה הוא 15%-10%. פחות מערבים, אתיופים ובדואים. למיעוטים אלה משריינים, ובצדק, משרות ייעודיות כדי לשלב אותם. לחרדים אין שריון ואין ייצוג.

הנחת היסוד שחרדים בכלל, ואשה חרדית בפרט, לא יכולים להיות משכילים בעלי קריירה, הופרכה ממזמן על ידי יהדות ארצות הברית. שם, 10,000 קילומטר ממדינת היהודים, חרדים מחזיקים במשרות בכירות במערכת המשפט, בבנקאות, בעסקים ובמגזר הציבורי. בארצות הברית של אמריקה, איש לא לועג לאומנותם או לצורת מלבושם.

שם אין מפלגות שמקוששות קולות מדחיקת אנשים מהזירה הציבורית המגובים בקמפיינים של שנאה. שם אין טוקבקים לפיהם כל משפחה ברוכת ילדים היא פרזיטית שמוצצת כספי ציבור. שם לא קוראים להם פינגווינים ולא יוצאים מנקודת הנחה שכל חרדי הוא חמישים אחוז גנב, חמישים אחוז בטלן.

היהודים החרדים שומרי המצוות הורגלו מגיל צעיר ללימודים במשך שעות ארוכות, לתרומה ולעזרה לקהילה וגם לחשיבה מחוץ לקופסה, בשל היבדלותם מהסביבה "הנורמלית". אורח חיים זה מכשיר אותם לא רק ללימוד תורה, אלא גם לעבודה. רשימה של יאיר אטינגר ב"הארץ" על חרדים אוטודידקטים, שהגיעו להישגים אקדמיים לא פחות מפרופסורים מלומדים - תומכת בהנחה זו.

יש לי חבר ילדות, מנחם שמו. למדנו יחד בישיבה. אז נהג לומר שהפוליטיקאים החרדים מצדיקים את קיומם בהפצת דמגוגיה והפחדות לפיהן היהודים החרדים הם מיעוט נרדף בישראל. לאחר נישואיו יצא מנחם ללמוד תכנות. כשנפגשנו באחרונה הוא הודה שהמציאות קשה הרבה יותר מכפי שהפוליטיקאים החרדים תיארו אותה. כששלח קורות חיים המלמדות על הצטיינות בלימודים, הוא קיבל זימונים רבים לראיונות. אך כשהגיע אליהם, עטור זקן, חליפה ומגבעת, נתקל באותם מבטים שבהם נתקלנו כשטיילנו יחד בשווקי מרקש - מי זה האיש הזה ולמה הוא חושב שהוא קשור לכאן?

כמו רבקה רביץ וידידי מנחם יש עוד עשרות אלפים חרדים מוכשרים המבקשים לפרנס בכבוד את משפחתם. אולם פעם אחר פעם הם נתקלים במכשולים בשוק העבודה. מתי בפעם האחרונה חברה גדולה בישראל פנתה לציבור החרדי במאמץ אמיתי לגייס עובדים? מתי חברה כמו "צ'ק פוינט" הציבה יעד העסקה של חמישה אחוז עובדים חרדים בשורותיה? בחברות הגדולות בארצות הברית קיימת משרת ממונה על המגוון האנושי בחברה, שתפקידו לדאוג לגיוון העובדים באמצעות בחירת אנשים מקשת רחבה של מיעוטים. בישראל, מרובת המגזרים, אין כלום.

יאיר לפיד צריך להבין שלא די לדבר על תעסוקת חרדים, אלא יש לשנות את האקלים החברתי בישראל כדי שהחרדים יהיו רצויים. להסית נגד החרדים ואז לצפות שחברה כלשהי תעסיק אותם, זו הזיה ותו לא.

תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
לו הייתי חילוני ומודע לשנאה ומאמרי הטינופת והגידופים היומיומיים על החילונים , גם אני הייתי מרגיש כלפי החרדים כאל זרים ולא שייכים אלי. אתם העיתונאים אשמים!! אתם וחברי הכנסת החרדים מרעיבים את ילדינו במערכת היחסים העכורה שבינינו לחילונים. דמעותיך דמעות תנין!!
חרדי07.10.14
14
להעלות עצמה לתקשורת לפחות אחת לשבוע ובטוחה שהעולם מתלהב - אז לא, העולם כבר מקיא אותה
ביתרית06.10.14
13
יכול להיות שהיא אכן מתאימה אך לא לכולם יש פרוטקציה כמוה ולכן אין להקיש ממנה לחרדים חסר ויטמין פ... פרוטקציה
רותי כהן06.10.14

הצגת כל התגובות

12
ברור שהיא פרוטקצינורית אבל העובדה שריבלין לא מתבייש להעסיק אותה במשרה כה רמה רק מראה את הישרות שלו ביחס לעבודה. אכן ריבלין איש ראוי רק חבל שהוא כה מתחנף לערבים ולשמאל הישראלי. לכל הפחות ריבלין ראוי לשבח למען יראוי אחרים ממנו וילמדו מדרכו.
נרי06.10.14
11
יש כאן כמה שהגיבו שמרגישים עד למרחוק את ריר הקנאה שלהם. רבקה רביץ אשה מוצלחת בכל קנה מידה. מי שכותב נגדה, זה אך ורק מקנאה שיש לו לה או לבעלה
אריה06.10.14
10
אין לי מושג מאיפה אתם לוקחים את כל הארס .... רבקה רביץ היא אשה מקסימה מיוחדת ובעיקר עממית ואמיתית, כמו כן היא מוכשרת והיגיעה לכל התארים בעבודה קשה ועם הרבה השקעה. ולמרות שהיא שנים בכנסת ועכשיו בבית הנשיא, היא נשארה אותה רבקה רביץ חרדית יראת שמים צנועה ובגובה העיניים עם כולם. צריך לדעת לפרגן למי שמ
ידידה07.10.14
9
מגעיל לראות תגובות של אנשים שניכר מתוכם שהם מתוסכלים ממצבם האישי שלא שפר עליהם. כל הכבוד על קידוש שם שמים שאת עושה.
יוסי שטרית06.10.14
זה בדיוק הנציגות של דגל בביתר-אתה ואיציק רביץ יום נלחמים אחד בשני ויום פתאום מפרגנים אבל בתכלית לציבור לא עושים כלום-ממש כלום לא עושים עבור ציבור הבני תורה של ביתר
ייי06.10.14
8
השנאה של החילונים והריחוק שלהם מאיתנו רק מועילה לנו לא להתקלקל מהם בבחינת ובגוים לא יתחשב
יהודי מאמין07.10.14
7
יש לי בנות שעובדות בחוץ וזה הרס החוג החרדי!
ענת כהן06.10.14
6
אם לא הייתה כלתו של רביץ , היא לא היתה מגיעה לשם . נ ק ו ד ה ותפסיקו להתבלבל ולבלבל. אין לחרדים דריסת רגל במשרדי ממשלה ! בוודאי שלא בלשכת הנשיא
רובי 06.10.14
5
בעוד רבקה רביץ תשב בבית הנשיא, יישבו אלפי חרדים וחרדיות בביתם. חלקם הגדול כי העדיפו להישאר בבית ולא ללכת לעבוד במקום שאינו הולם את רוח התורה. רבקה רביץ עשתה מעשה שלא ייעשה בו אישה חרדיה מחפשת את עצמה בפוליטיקה. וכמו שאמר גפני בכנסת לא מזמן "אין לנו חברת כנסת כי ברוך ה' אין לנו אישה שהדרדרה לכנסת", א
עמנואלי06.10.14
4
ותגיע למשהו במפלגות שמייצגות אותה, ואחר כך תאשים את החברה הישראלית בבעיותיך
שרי07.10.14
ובלי קשר - יש דרישה לתואר ראשון לתפקיד ממשלתי. וכלן אין הרבה חרדים. כתבתי תגובה ארוכה ומנומקת וצינזרו. כיכר הצנזור.
אא08.10.14
3
עובדים דתיים וחרדים זה מבורך, כן ירבו
גל08.10.14
2
היא התחילה בתור עוזרת לחמיה ח"כ אברהם רביץ ואז העבירו חוק בכנסת שאסור לח"כ להחזיק קרובת משפחה בתור עוזר/ת ואז אברהם רביץ הציע אותה כעוזרת לידידו רובי ריבלין וכך נסללה דרכה למשרה הרם. הכל רק פרוטקציה. נקודה. גם בעלה הגיע לאן שהוא הגיע ע"י פרוטקציה
מממ06.10.14
1
היא כולה מזכירה שקיבלה עבודה בפרוטקציה לך תבקר במשרדי ממשלה, כנס לאגף בכיר מערכות מידע ותגלה שם המון המון נשים חרדיות בתפקידים בכירים ו מ י ק צ ו ע י ים!!! שהתקבלו לשם ע"פ כישרונותיהן - רק שהן מידי עסוקות בשביל לרוץ לתקשורת ולפרסם עצמן
יכ06.10.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24